Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-08, 14:43   #1
glaskross glaskross är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 6
wrappinghood

Är det någon som vet av ett vikrmönster som påminner om denna eller vad den kallas på svenska?
glaskross är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 19:34   #2
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
I boken Mr Funky's super crochet wonderful finns en liknande, den är visserligen virkad i mormorsrutor och som en halsduk med huva (men mönstret går ju att ändra). Det är nog det närmaste jag har stött på.

Annars lönar det sig att kolla på www.ravelry.com. Googlade på wrappinghood men hittade inget så det finns kanske något annat namn för det.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 21:15   #3
glaskross glaskross är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 6
Tack, ska kolla in det
glaskross är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 01:46   #4
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Hittade en sida på Facebook från den som har gjort dessa fantastiskt snygga virkade saker, gå in på Facebook och sök på: fibrevolution, så hittar ni den.
Där finns ett helt fotoalbum. Man kan se hur den här wrappinghooden ser ut från alla håll.
När man blivit van att virka så behöver man bara titta en sekund på bilden, så kan man göra något liknande. Jättetjockt garn, fasta maskor för själva huvan och sen glesare i sjaldelen. I det här fallet behöver man inte vara rädd för någon copyright. Det blir ju ingen exakt kopia och såna här plagg fanns redan när jag var barn. Egentligen är det ju samma idé som barnmössan som inte kan tappas bort .

Alltså - det är väl en bra anledning att lära sig virka: färdig kostar denna huva med sjal i akrylgarn 600 kr+frakt. För det priset kan man köpa det dyraste garnet man hittar. Dessutom är det snabbt och kul att virka, det borde bli klart på några kvällar!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 07:09   #5
glaskross glaskross är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 6
Jag har faktiskt funderat på testa att göra den genom att bara titta på bilderna. Dock är jag inte riktigt så duktig än när det gäller att virka men man kanske kan göra som en liten modell i tunnare garn och sedan när jag tycker att det blivit bra tar jag bara ett tjockare garn och gör den riktiga.
Vilket leder mig till en annan fråga; är det någon som vet av ett riktigt tjockt garn som inte sticks och är lätt att virka med?
glaskross är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-10, 10:01   #6
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det låter som en väldigt bra ide, Glaskross!
När jag ska göra efter en bild eller en idé brukar jag oftast bara börja, sen repar jag upp om det inte blir som jag vill , tillslut lyckas det alltid. Bra att göra ett masktäthetsprov först, så du vet hur många maskor det är på 10 cm.
Att göra en minimodell låter jättekul!
Tänk på att du ev. kan ha olika grovlek på virknålen för fasta maskor och glesa stolpar. Jag har mina virknålar i en mugg på bordet, så kan jag lätt byta och de springer inte bort :-)).

Ett garn jag tror skulle passa dig perfekt är Garnstudios Eskimo. Det är tjockt, jättemjukt, sticks inte, ren ull, finns i många vackra färger, lätt att virka med.

Jag har använt det mycket till både virkning och stickning. Brukar bli favvo-mössa till barn. Funkar bra att handtvätta, behövs sällan eftersom ylle stöter bort smuts.Virknål ungefär 7-10.

Vill du ha det alldeles otroligt jättetjockt, kan du ju t o m ta det dubbelt, det blir riktigt extremt och liknar bilden. Då måste du hitta en riktigt grov virknål, kanske 10-12-15? Jag har gjort en mössa med dubbelt en gång, minns inte virknålen.

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...hp?garn=Eskimo
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-11, 16:39   #7
glaskross glaskross är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2009
Inlägg: 6
Tack för tipsen Jag ska testa garnet
glaskross är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:41.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons