Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-08-03, 21:53   #16
solinde solinde är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 76
Jag tycker det finns en del bra tankar och idéer i den här tråden, men problemet tycker jag är att de flesta av dessa har varit uppe tidigare, och ingenting har hänt.

Det finns många idéer och förslag bland alla som använder Sysidan, men det verkar inte finnas någon som faktiskt lyssnar...
solinde är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 22:17   #17
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag skulle gärna använda Annonser-fliken, men det är inte smidigt där eftersom det inte går att länka till den produkt man vill sälja. Man får skriva länken i texten och det blir inte klickbart.

Fungerar inte bra om man vill sälja på tradera.

Nej, jag säljer inte ofta. Har bara skrivit 2 gånger på flera år om tradera där jag sålt tyger bla. Men det gick inte bra att använda Annonser, så jag skrev i fritt forum istället och det kändes inte alls bra.Det skulle kännas så mycket bättre om det fanns separat forumsarea.

Men det blir förstås lite knepigt om folk lägger det de vill sälja i sina gallerior, och man får se grejerna i Bilder ändå. Men det kanske är att ta i, oftast är det ändå roligt att se sakerna folk gjort, även om det råkar vara till salu.

EDIT: Jag vet hur det är med att ha forum/sajt och sen glömma att sköta om det... Men jag tycker i alla fall om man har ett populärt forum som det här så får man ta och "anställa" fler/aktivare moderatorer i så fall, om man tröttnat på att sköta om forumet/sajten varje dag.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-03, 23:03   #18
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Medhåller de senaste inläggen.
Har alltid tyckt att hitta billiga tyger och material är en sport Lycka när man handlar billigt. På något vis halva grejen ????

Att sälja billigt är också angenämt
Man blir så förbannad när man inser att vanliga butiker lägger på MÅNGA hundra, ibland 1000 procent utan att blinka !!!!!!!!
mvh Bibbi

ps vill man sälja (mer än privet) går det alldeles
utmärkt för en struntsumma kontakta bara sysidan.



Senast redigerad av Bibbi den 2007-08-03 klockan 23:06.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 00:15   #19
florin florin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 159
Jag regerar på vad tex Pullvertrollet skrivit:

En ide är kanske att ha ett annat forum för dem som måste sälja för att må bra, och ett för oss som bara vill lära oss, hittar själsfrände, hitta inspiration.

Det är ju inte så att man direkt får inspiration av milijoner bilder av kolla vad jag syr som du kan köpa, i proffs utförande, snarare blir man avskräkt att visa upp sina egna sneda försök...

Att ni nu är trötta på att bla se små flickklänningar i olika tygval är liksom inte riktigt relevant, alla har vi olika smak och finner inspiration i olika saker Menar du att om man blir duktig på att tex sy klänningar så ska man inte längre visa dem eftersom andra då kan bi avskräckta att visa sina egna alster?????

Personligen tycker jag tex att alla broderier som visas upp är helt sjukt trist att kika på men förstår ju att det finns andra som uppskattar detta...

Att man måste säja för att må bra är ju bara löjligt men vem blir inte glad om nån skriver att man syr så fina saker och att de vill köpa?

Å att man sätter på en etikett är ju bara för att visa att man sytt något själv, väldigt roligt att kunna märka det man gör :-)

Jag känner mig som ni kanske förstår ganska träffad av det ni skrivit tidigare och har faktiskt inte ens tänkt på att jag gör smygreklam genom att skriva att något är sytt på beställning tex... Ska inte fortsätta skriva så men jag kommer fortsätta visa mina kläder eftersom jag vet att de inspirerar andra
florin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 07:25   #20
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
En enkel lösning på problemet är att någon startar ett nytt forum för försäljning. Så kan sysidan länka dit
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 08:10   #21
broderiks broderiks är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 154
Måste hålla med LS helt och hållet! Har inte varit med på sysidan så länge, men har blivit jätte inspirerad av vad alla kan och har sytt.Sen har jag inte funderat så mycket på om de säljer det eller inte.
Jag syr själv bäddset och andra saker på beställning, då våran hobby är väldigt dyr med tyger,broderier och trådar så känns det bra att få lite extra i hobbykassan och köpa för.
Skulle aldrig skriva att jag syr på beställning utan att jag lägger ut mina bäddset för förhoppningsvis ge andra lite inspiration, som jag får av er.
broderiks är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 11:30   #22
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Apropå detta ämne, varför kan man bara rapportera foruminlägg och inte bilder? När jag satt och tittade igenom lite bilder här nu nyss så såg jag ett solklart fall av reklam.
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=30612

Helt klart olämpligt tycker jag och här hade en sådan knapp underlättat för att påkalla moderatorernas uppmärksamhet.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 11:40   #23
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Jag känner mig som ni kanske förstår ganska träffad av det ni skrivit tidigare och har faktiskt inte ens tänkt på att jag gör smygreklam genom att skriva att något är sytt på beställning tex... Ska inte fortsätta skriva så men jag kommer fortsätta visa mina kläder eftersom jag vet att de inspirerar andra
Jag tycker inte du ska känna dig träffad av det här. Syr man kläder på beställning så har man gjort ett jobb på beställning. Det anser inte jag vara reklam. Skillnad vore om du satte upp ett pris och köp gärna. En del har jag sett har gjort det på sina bilder, med pris och allt.

Citat:
Apropå detta ämne, varför kan man bara rapportera foruminlägg och inte bilder?
Man kan rapportera olämpliga bilder via mail.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 12:46   #24
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Jag efterlyser att alla tänker igenom vad de skriver innan de postar Jag vill inte ha ett nytt familjeliv.se här, utan en diskussion utan hätskhet. Bara för att det är internet betyder det inte att man kan skriva vad som helst utan att såra andra.

Gillar Delfintuas idé om att handelsforum som sysidan kan länka till, eftersom jag vill behålla sysidan som reklamfritt i den mån det går. Men då krävs det att någon tar tag i det, för frågan är om moderatorerna här vill det...

Varför är tradera dåligt som handelsplats om jag får fråga? Även om jag skulle se drömvaran på annonssidan här skulle jag hellre leta vidare, eftersom här har du ingen som helst säkerhet om du handlar. Vi har ju historien om den oseriösa symaskinsköparen t ex.

Fast hur länge vi än maler den här frågan kommer inget att hända förrän en moderator lyssnar, och de verkar ha en låååång semester...
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-04, 17:52   #25
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Det är väl egentligen moderatorerna som ska agera i den här frågan nu, precis som MadWomanInBlack skriver, vi medlemmar har väl ingen möjlighet att göra någon förändring själva, vad jag förstår.

Jag tror nog att alla här tänker sig för vad dom skriver, ingen vill väl ha hätska diskussioner egentligen, men ibland blir det så ändå tyvärr. Då brukar ju moderatorerna vakna i alla fall.

Allvarligt talat så kanske det är dags för en omröstning bland medlemmar, så att vi var och en får säga vad vi tycker när det gäller detta. Någon måste ju ta tag i det, förstås... men själv har jag ingen aning om hur det går till.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 19:12   #26
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Önskemål/Tips

Har läst igenom heal tråden och ju mer jag läste desto mer kom jag att tänka på en och samma sak.

Är medlem på en annan internet-sida (eller community eller vad det nu heter) som heter vovve.net.

Vovve.net är indelat i flera olika sektioner.
Forumsdelen, där man skapar sig ett användarnamn och användarområde med personlig info, bilde rosv (precis som här) heter Rastplatsen.
Där förekommer ingen personlig annonsering utan man diskuterar och skickar medelanden osv.
Vill man annonsera (gratis?) via vovve.net (man kan lägga upp text, bilder och länk till ev. hemsida samt kontakta annonsören via sajten) så kan man registrera sig i en annan av sajtens sektioner som heter Annonsmarknaden.

Dessa två sektioner har på ett sätt inget gemensamt, eftersom inga diskussioner förekommer på annonssidan, och ingen försäljning på forumssidan. men de är ju ändå sammanlänkade i.o.m. att de hör till samma sajt.

Tycker att det är ett bra och fungerande system som kanske också kunde användas här?

Lite svårt att i ord förklara hur en sajt fungerar, men kanske ni förstår hur jag menar?
(annars kan ni kanske gå in och kika på sidan?) tycker att det faktiskt funkar riktigt bra att ha sajten uppdelat på det sättet, jag tror att samma slags koncept skulle funka bra här också...
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 19:59   #27
talthoff talthoff är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 28
Det här tråden handlar om en hel del olika saker, jag ger mig på några av dom ...

En del är indirekt redan berört i dokumentet "Regler för Sysidan.se" (dvs. http://www.sysidan.se/cldoc/52.htm )

Annonsering i forumet skall inte förekomma, vi har en Annons sektion på sajten.
I forumet diskuterarar vi, inte annonserar.
Vi har valt att dela upp det, det är en modell som vi tror på. Och som vi tillämpat på bl.a Utsidan i snart 10 år.
Jag förstår inte riktigt poängen med att ha både en annonsavdelning och speciellta "köp & sälj" forum.

Saknas det något i Annonsdelen ? Möjlihet till klickbar länk såg jag att någon skrev.
(Att länka till Tradera, Blocket etc. är inte tillåtet ....)

Medlemen måste agera som privatperson, det är bl.a för att öka trovärdigheten. Hur trovärdig blir jag egentligen om jag ibland/delvis agerar utifrån egen vinning ?

Inga kommersiella budskap är tillåtna på Sysidan utan vårt medgivande, i Annonsdel har vi något som kallas för Handlarannonser som näringsidkare kan skaffa. Vill man synas hela tiden så har vi banners.

Flera av er skriver att ni vill sälja, bra det är bara att vi fixar ett handlarkonto åt er.

Alla inlägg på Sysidan publiceraras direkt, det finns ingen moderator som sitter och läser allt.
Det hinner vi inte med, dessutom är det ju bara ett fåtal inlägg som är "övertramp".
Vi förlitar oss på alla hjälps åt att skapa en trevlig mötesplats, någon kallar det "angivar verksamhet".
Vi ser det inte så, vi likställer det med att möten mellan människor i verkliga livet inte alltid
innebär att det finns någon ordförande eller domare. Det handlar om alla skall trivas.

Några får det att låta som om vi har "sovande moderatorer", antalet rapporterade inlägg dom senaste 6 månaderna kan jag räkna på mina två händer. Så det är fler som sover. Men lösningen kanske är att vi låter några av er medlemmar hjälpa oss genom att bli forumvärdar ?

En "Rapportera bild" funktion kanske vi skall lägga till, men är det verkligen så många bilder som är övertramp ?

Sen ser jag att några påpekar att det inte är så mycket som händer på Sysidan, så är det säkert.
Men det beror på att vi inte kan lägga hur mycket tid som helst på Sysidan. Dom pengarna finns inte, vi tvingas prioritera andra projekt.
Annars skulle våra familjer inte få mat på bordet som det brukar heta ...

-Thomas
talthoff är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 20:14   #28
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag undrar varför man inte får sälja saker på tradera/blocket när man får sälja privat? Det är väl samma sak?

Inte alla säljer i massvolym på tradera/blocket, det är helt enkelt en bra kanal att sälja via. (speciellt tradera med feedbacksystem etc) Och man vill gärna veta när folk säljer ur sina sygömmor. Man kan fynda många guldkorn då. Det är uselt i utbud i affärerna i Sverige.

Man ska nog se till varför folk föredrar att sälja via forumet istället för annonser-fliken. Kanske lägga ner annonser-fliken istället, och köra via forumet? Jag tycker i alla fall att det känns mer som privatpersoner när man annonserar i forum, än att ha riktiga annonser?

Men ja, det är min åsikt det. Jag hoppas att man får ha egna åsikter här.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 20:21   #29
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Bra skrivet Thomas

Citat:
talthoff skrev:


En "Rapportera bild" funktion kanske vi skall lägga till, men är det verkligen så många bilder som är övertramp ?

Faktiskt så händer det med jämna mellanrum att en del bilder går övergränserna. Senast nu i veckan var det ett solklart fall. Eftersom det inte finns rapportknapp så mejlar jag Ulrika. Men då hon vad jag tror har en väl förtjänt semester så funkar det inte just nu (bilden/bilderna ligger forfarande kvar). M a o jag tror en rapportknapp bland bilderna vore bra. Liksom jag också tror att hjälpmoderatorer vore bra.

I bland kan också gränserna för vad som är tillåtet vara svårt att avgöra. Om någon skriver att personen sytt något på beställning eller att hon/han sålt saken ifråga så kan ju det vara en form av smygreklam. Men den är ju rätt suptilt och det behöver ju inte ens vara medvetet från personen i fråga.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-08-05, 21:14   #30
xyzavslutat xyzavslutat är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 425
Thomas (talthoff)

Jag tror inte att det fungerar att vi medlemmar ska rapportera när någon gör "övertramp", som du kallar det, det uppfattas lätt som "angivar verksamhet" vilket inte är roligt för någon.

Att "gå bakom ryggen" på någon på det sättet skapar inte bra stämning.

Att istället säga till "övertramparen" direkt är bättre, visst, det blir ibland bråk av det, men vem har sagt att bråk alltid är negativt?

Om nu ni moderatorer inte har tid att kolla hur vi medlemmar sköter oss så varför inte låta oss sköta oss själva då? Helt och hållet! Kom gärna in och "lägg er i", men inte som poliser.

Låt oss slåss tills vi blir vänner igen. Det kanske låter väldigt primitivt, men jag tror att det skulle fungera, trots allt. Jag menar inte att man ska strunta i regler och gå in för att vara sur och tvär, men om man nu känner sig så då är det helt okej det också. Det finns säkert många medlemmar här som skulle klara att hjälpa då också.

Vi är ju ändå vuxna människor här, och visst, det kan hända att någon blir sårad ibland, men så är det ju i verkliga livet också. Att be om ursäkt är också viktigt att kunna, inte bara se den andres fel.

Är det nu så att vi som vuxna människor inte klarar att reda ut en konflikt så kanske vi ska akta oss för att ge oss in i sådant.

Det har ofta vid olika bråk varit som om "farbror polisen" kommer och försöker skapa ordning bland oss, genom att helt enkelt stänga tråden. På det viset har inte dom inblandade minsta chans att reda ut konflikten och det är verkligen synd!

Det är väl en av dom viktigaste saker att kunna egentligen, det är ju bland annat det vi försöker lära våra barn också. Utan den kunskapen står vi oss ganska slätt, tror jag. På en vanlig arbetsplats måste man kunna reda ut konflikter, annars blir det så att vissa går och tittar snett på varandra. Till vilken nytta? Andra går omkring och ler och pratar snällt, fast dom inte alltid känner så inombords, men är rädda för konflikter helt enkelt.

Där finns ibland människor som vägrar prata med någon som "varit dum". Det pratas mycket hellre bakom ryggen, allra mest för att få medhåll. Varför inte reda ut konflikten, med rätt person, för att sedan få ett mycket trevligare ställe att vara tillsammans på.

Det finns ändå inte några elaka människor alls, bara rädda, som kanske beter sig elakt av den anledningen. Kan man försöka möta en människa som är rädd (elak) så kommer man att upptäcka att hon/han är precis likadan som en själv. Lika rädd och osäker, fast kanske för andra saker än jag.

Fram för ett totalt fritt forum där vi kan lära oss av varandra, men även lära oss att umgås med varandra på ett naturligt sätt. Där även konflikter får finnas, vilka är precis lika naturliga som problem med stickningen eller broderiet eller vad som helst.

Det vi medlemmar däremot skulle behöva hjälp med är att strukturera om i forumet när det börjar krångla på något sätt. Som detta med smygreklam nu, som många inte tycker om. Jag är en av dessa själv, jag gillar inte reklam överhuvudtaget! Att köpa och sälja är helt okej, men inte reklamen, den borde få ett helt eget ställe.

Några tankar på söndagskvällen...

Senast redigerad av xyzavslutat den 2007-08-05 klockan 21:24.
xyzavslutat är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons