Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2019-09-12, 21:47   #1
Gruvfyllo Gruvfyllo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2019
Inlägg: 5
Justera skjorta i axlarna

Jag hade tänkt att försöka förminska några skjortor i midja, ärmar och då även i axelbredd. Hade tänkt att inte förkorta skjortärmarna längst ner utan istället "lyfta upp" dem, men innan detta måste jag ju förminska axelbredden, som jag har förstått det hela. Har ni några bra tips på hur jag kan göra detta på smidigaste sättet, men ändå få båda sidorna att bli jämna med varandra?

Provade att göra detta med en "test"-skjorta och det blev tyvärr ett mycket dåligt resultat. Kollade på ett videoklipp som låg på Internet där en person gick på "känn" av hur mycket som skulle tas bort vid axeln. Sedan använda personen den avklippta tygbiten på motsvarande sida. Den personen lyckas, dock inte jag.

Funderar på om det finns något vettigare sätt, att t.ex. kunna mäta upp mer noggrant eller liknande. Skulle bli väldigt glad om någon skulle kunna tipsa mig om hur jag kan göra detta. Är inte intresserad av att lämna in till någon. Var verkligen inte billigt när jag frågade. Jag har dessutom ett flertal skjortor som jag vill göra i ordning.

Hälsningar,

Ludde
Gruvfyllo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-13, 18:42   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Beroende på hur mycket du vill ta in skjortan i midjan. Komihåg att ta hänsyn till sömsmånen.

Sy först in sidsömmarna till önskad strl. 10 cm = 2,5 cm på ömse sidor.
Hoppas att du har en skjorta till att testa på

Att korta av en skjorta i axel utan att totallängden dvs nacke till ärmslut(dvs axel+ärm+manschett) utan att den totala längden blir påverkad är omöjlig i och med att du klipper bort en bit av axeln. Däremot går det att göra det utan att påverka själva skjortärmen i och med att du kapar av axeln. Men totallängden blir alltid påverkad.

Minska i midjan:

Om du vill minska totalbredden med t ex 10 cm i sidorna. Tar du in 2,5 cm i sidsömmarna (du har 4 delar och 2,5 på varje del blir 10 cm).

Eller så kan du göra inprovningar i ryggen.Det kan du se på många skjortor. Inprovningarna görs i tyget trådriktning.

Justering axel:

Mät hur många cm uppe på axeln som du vill ta bort. Gör en markering mitt på axeln.
Markera på ärmen axelns mitt, uppe på ärmen, under ärmen samt vad som är fram samt bak på ärmen och skjorta.
Sprätta lös ärmen.
Rensa på överbliven tråd m m.

Återmontering av ärm:

Nåla fast ärmens axelmitt mot axelns mitt där du gjort din markering på vart du vill att axeln ska sluta. Nåla sedan fast ärmens undersidas mitt mot den markeringen. Nåla sedan fast resten av ärmen. Tråckla och prova.
Sy ihop, renklipp, zig-zag så det inte remsar sig. Pressa.

Hör av dig hur det går. Om jag behöver förtydliga mig mera.

Behöver du mer instruktioner så kan du höra av dig. Tror att det finns böcker att låna på biblioteket och i handeln att köpa om du vill.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 10:01   #3
Gruvfyllo Gruvfyllo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2019
Inlägg: 5
Gumpan58:

Tack för ett mycket bra svar. Jag har en fundering eller så är jag lite trögfattad.

"Gör en markering mitt på axeln. Markera på ärmen axelns mitt, uppe på ärmen, under ärmen"

Jag kan ta reda på var jag vill att axeln ska sluta och göra en markering där. För att göra en markering mitt på axeln, ska jag mäta upp hur långt det är från sömmen vid kragen (där axelsömmen möter) och sedan följa den hela vägen ner till där axeln slutar och ta mittenvärdet? Där den faktiskt slutar och inte där jag vill att den ska sluta.

Hur vet jag exakt var jag ska markera uppe på ärmen? Ska jag mäta den böjda delen, d.v.s. från punkten där axeln och ärmen möts (alltså vid armhålan) och se hur många centimeter den är nu och då markera på mittenvärdet?

Eller menar du att jag bara ska markera exakt där sömmarna möter varandra, d.v.s. axelns slut och där ärmen tar vid, samt sömmarna som möter varandra längst ner vid armhålan och markera där?

Om jag markerar där jag vill axeln ska sluta, måste jag då inte veta exakt var skjortan och sömmarna längst ner vid armhålan ska möta varandra? Annars blir väl armhålan väldigt mycket större, proportionellt sett, mot hur axeln tidigare var?
Gruvfyllo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 11:40   #4
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Jag tror nog att du vet. Är mer osäker på min egen förmåga att förklara på ett begripligt sätt. Det jag är ute efter är att Du gör markeringar så att ärmen inte vrider sig. Att du har fixpunkter. Sedan att du förskjuter ärmhålans form. Det kommer naturligt.

Nu är jag vid datorn och kan skriva. Svårt i en hoppande bil.

Axelns mitt mot ärmenkullens mitt. Du kan ha på dig skjortan, be någon märka ut mitt på axeln. Eller så följer du med blicken ärmkullens högsta punkt och mitten av den. Markera med ett streck över både axel och ärmen. Axelns markering får du förlänga så att du har den kvar markeringen även efter att du tagit bort det som är för mycket.

Ärmsöm mot sidsöm, är en annan fixpunkt för att ha koll på. Sedan nålar du så du fast ärmen så att de blir slätt och fint och passar.

Senast redigerad av Gumpan58 den 2019-09-14 klockan 12:15.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:14   #5
Gruvfyllo Gruvfyllo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2019
Inlägg: 5
Nja, jag vet inte om jag gör det

Jag förstår det med att ärmen inte ska vrida sig. Då kommer ju manschetten att hamna fel, men det där tror jag att jag har koll på, nämligen att ärmens övre del bara ska flyttas upp en bit (dit jag vill ha den). Problemet blir ju att den nedre delen, d.v.s. sömmarna där armhålan är, alltså där ärmen och själva skjortkroppen möter varandra, troligen kommer att se konstigt ut. Det bör, enligt min uppfattning, bli ett "luftigt" mellanrum mellan ärm och skjortkropp. Kan då blir svårt att sy ihop dem delarna då, utan att det blir skrynkligt. Jag försökte att hitta några bilder, men utan framgång. Måste kanske titta lite närmare på detta och se om jag kan lösa det, på något vis. Lite svårt när jag inte gjort sånt här tidigare, men vill försöka lära mig. Tack för svaren. Har fått en del vägledning.

Fanns det någon bok just om detta?
Gruvfyllo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:22   #6
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Citat:
Gruvfyllo skrev: Visa inlägg
Nja, jag vet inte om jag gör det

Jag förstår det med att ärmen inte ska vrida sig. Då kommer ju manschetten att hamna fel, men det där tror jag att jag har koll på, nämligen att ärmens övre del bara ska flyttas upp en bit (dit jag vill ha den). Problemet blir ju att den nedre delen, d.v.s. sömmarna där armhålan är, alltså där ärmen och själva skjortkroppen möter varandra, troligen kommer att se konstigt ut. Det bör, enligt min uppfattning, bli ett "luftigt" mellanrum mellan ärm och skjortkropp. Kan då blir svårt att sy ihop dem delarna då, utan att det blir skrynkligt. Jag försökte att hitta några bilder, men utan framgång. Måste kanske titta lite närmare på detta och se om jag kan lösa det, på något vis. Lite svårt när jag inte gjort sånt här tidigare, men vill försöka lära mig. Tack för svaren. Har fått en del vägledning.

Fanns det någon bok just om detta?
Nåla fast uppe på axeln, håll koll på att sid och ärmsömmarna att de inte sticker iväg. Du måste justera ärmen så att omkretsarna stämmer. Det gör du genom att du tsar från skjortkroppen tyg. Du nålar inte tillbaka ärmen i samma sömmar. Du måste justera att det stämmer mot skjortkroppens tyg.

Jag har förkortat åt min man skjortor på det sättet.

Det finns nog säkert böcker på antikvariat och bibliiotek. Nu är det inne att återvinna. Lappa och laga osv. Tillskärningsböcker. Sök! Har ingen som jag säga direkt och har fn besök hinner inte leta i min egen litteratur. Bibilioteket är den bästa hjälpen, fråga där, de är billigast och ofta mycket hjälpsamma.

Ta en skräpskjorta, behöver inte vara din egen, det känns nog vingligt o hur ska få till detta. Men det går.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 12:43   #7
Gruvfyllo Gruvfyllo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2019
Inlägg: 5
Ok, tack! Man tycker ju att någon borde ha gjort detta tidigare och dokumenterat med t.ex. bilder, men var svårt att hitta eller så hade jag fel ordval när jag väl sökte. Jag frågade även ett par skräddare och de tyckte att jag skulle lägga ner idén och de själva ville inte göra det. En kunde göra det, men han sa att det skulle bli dyrt. Han tillade att om det är en skjorta som kostar 1500 kr och uppåt att det kan vara värt att göra. Samtidigt tycker jag att det är synd att inte ta vara på dem fina som jag har, men som är lite stora. Går ju att lära sig om man håller ut och försöker. Bara lite störande när det blir fel gång på gång. Nu har jag i alla fall fått lite mer vägledning.

"Nåla fast uppe på axeln, håll koll på att sid och ärmsömmarna att de inte sticker iväg. Du måste justera ärmen så att omkretsarna stämmer. Det gör du genom att du tsar från skjortkroppen tyg. Du nålar inte tillbaka ärmen i samma sömmar. Du måste justera att det stämmer mot skjortkroppens tyg."

Det är väl just detta som är mitt problem, att jag inte får ihop det i mitt huvud, för att kunna sätta in det i praktiken. Får försöka pröva och se vad som händer, när jag har hämtat en skräpskjorta.

När du har gjort detta åt din man, har du då sytt med maskinen på utsidan eller insidan av skjortan? Jag arbetade på insidan med den andra skjortan som jag hade. Kanske är bättre att arbeta på utsidan.

Det är en konst att lyckas med detta, men när man kan behärska det, då har man kunskapen och kan börja göra underverk.
Gruvfyllo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 14:21   #8
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Om det är alldeles för stort ärmhål.

När du syr in sidsömmen fortsätt och sy in även ärmhålet.

Det är svårt att säga då jag inte vet hur mycket du behöver sy in
axeln hur mycket du behöver ta in skjortan i midjan.

Det där får du mäta och fixa till. Men axelns mitt mot ärmkullens mitt.

Axelns får du genom att lägga plant som när du stryker. Kolla att sömmar ligger kant i kant osv. Då får du ut både ärmkullens mitt och axelns mitt samtidigt.

Ang litteratur om du ser i tillskärningsböcker får du bra guidning.

Nu mina gäster. Har du frågor fortsätt hör av dig. Det är svårt att förklara vi har inte ett kalibrerat språk och har aldrig träffats så att förstå varandra i skrift och omsätta till handling utan av vi ser varandra är svårt. Skam den som ger sig, säger jag.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 15:36   #9
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ja, tar med mig att dokumentera i bilder. Har inte tänkt på det.

Ska svara på dina frågor nu när de tillfälligt är ute.
Du frågar:

"Nåla fast uppe på axeln, håll koll på att sid och ärmsömmarna att de inte sticker iväg. Du måste justera ärmen så att omkretsarna stämmer. Det gör du genom att du tsar från skjortkroppen tyg. Du nålar inte tillbaka ärmen i samma sömmar. Du måste justera att det stämmer mot skjortkroppens tyg."

Det är väl just detta som är mitt problem, att jag inte får ihop det i mitt huvud, för att kunna sätta in det i praktiken. Får försöka pröva och se vad som händer, när jag har hämtat en skräpskjorta.
Svar:
Dra och sträck lägg så att det är plant. Tänk inte gör, du kommer att se under tiden. Lägg räta mot räta. Trä på skjortkroppen på ärmen.
Du frågade:

Hur vet jag exakt var jag ska markera uppe på ärmen? Ska jag mäta den böjda delen, d.v.s. från punkten där axeln och ärmen möts (alltså vid armhålan) och se hur många centimeter den är nu och då markera på mittenvärdet?
Svar: Om du känner på din axel på väg ut mot ärmen så känner du vart axelns ben slutar. Där har du axelns slutpunkt. Markera med en penna. Kolla genom att markera med en nål ta på dig skjortan och titta i spegel. Ser det bra ut mäter du hur långt det är, läger till sömnsmån.
Notera måttet så har du till övriga skjortor.

Du frågar:
Eller menar du att jag bara ska markera exakt där sömmarna möter varandra, d.v.s. axelns slut och där ärmen tar vid, samt sömmarna som möter varandra längst ner vid armhålan och markera där?

Om jag markerar där jag vill axeln ska sluta, måste jag då inte veta exakt var skjortan och sömmarna längst ner vid armhålan ska möta varandra? Annars blir väl armhålan väldigt mycket större, proportionellt sett, mot hur axeln tidigare var?

Svar:
Se tidigare svar på tråden.

När du har gjort detta åt din man, har du då sytt med maskinen på utsidan eller insidan av skjortan? Jag arbetade på insidan med den andra skjortan som jag hade. Kanske är bättre att arbeta på utsidan

Svar:

Jag har sytt från insidan. Dvs avigan.

Axelns mittpunkt och ärmens mittpunkt är viktigat att hålla koll på. Sidsömmarna är ju redan markerade om skjortan är sydd så.

Du frågar:
Sömnadens gång.

Svar:
Jag skulle börja med att förkorta axeln och sy tillbaka den. Sedan skulle jag sy in sidor och ärm i en och samma söm. Lägg plant och nåla, tråckla sedan.


Nu är du nära att knäcka koden. Det märker jag på dina frågor. Var noga och tråckla efter att du har nålat.

Hör av dig om du inte förstår. Kollar av och till om du skriver här på tråden. Om så behövs får vi ta det på facetime. Ge inte upp!!!

Hoppas att vi kommit lite närmare nu. Försöker förklara så gott jag kan.
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 21:29   #10
Gruvfyllo Gruvfyllo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2019
Inlägg: 5
Gumpan58:

Tack för informationen!

Lite svårt när man inte kan se samtidigt som man läser beskrivningen. Tänker på hur det blir i verkligheten. Har aldrig sytt tidigare så är lite förvirrad utöver det vanliga

Får försöka kolla närmare på detta när jag har hälsat på föräldrarna och hämtat ett par skräpskjortor. Ska försöka hitta bilder på Internet, om någon har gjort detta tidigare och dokumenterat. Du har beskrivit det bra, dock har jag svårt att få ihop det i huvudet för att kunna applicera det i praktiken.
Gruvfyllo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2019-09-14, 22:09   #11
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Ta och studera hur de olika mönsterdelarna ser ut, hur de ska sys ihop.
För det är det du också ska göra. Men lite eljest. Det kan bli lättare att förstå då.

Ärmens mittpunkt är viktig för där är trådrakan. Ärmen blir vriden och obehaglig att bära eljest.

Kan trösta dig med att du har gett dig in på en svårare del av sömnad. Jag vet ingen som syr och gör detta förutom jag. Många syvänner har jag men ingen som gjort följande ändringar.

Så om du har problem så är det inte konstigt.

Ta det lugnt ta det steg för steg. Fota efter arbetets gång. Osprättat efter sprättning.

DU får höra av dig så mycket du vill. Vi kan köra via Skype så ser jag vad du gör.

Ha det så gott! Fortsatt trevlig helg. Lycka till!
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons