Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-29, 22:19   #1
Avsl0805 Avsl0805 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2007
Inlägg: 12
Köp av min första overlock

Hej! Jag har nu bestämt mig för att införskaffa mig min första overlockmaskin, vad ska man tänka på? Jag har kikat på lite begagnande såsom husqvarna Viking Huskylock 936, Husqvarna Huskylock 901, Pfaff hobbylock 786 och benette for bernina 006d. Jag skulle nog helst vilja ha en med täcksöm. Det viktigaste för mig är att den är enkel att använda efter som jag inte kan speciellt mycket om dessa maskiner så finesserna får nog vänta lite, men jag vill trots det ha ett snyggt resultat. Jag önskar era bästa tips!
Avsl0805 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 08:30   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
om man vill ha täcksöm på overlocken måste man ställa om maskinen för det och det upplevs som besvärligt för många.
alternativet är om man har plats att ha en separat täcksömsmaskin typ Janomes cp 1000
som inte är alltför dyr och en begagnad enklare overlock kanske en 3-trådig räcker , för täcksömsmaskinen syr både täcksöm 2och 3 nålig och +kedjesöm.
Så blev det för mig och det är mycket enklare att ha en maskin klar hela tiden.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 21:01   #3
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Hej space.away

Jag är ingen fena på overlock jag heller, och som Teknikfreek skrev, är det viktigt att maskinen är lätt att ställa om mellan täcksöm och vanlig overlock.

Jag testade 2 huskvarnaoverlocker, men jösses vad krångligt det var att ställa om dem.

Det blev sedan en Pfaff coverstyle, som novisen jag lyckades att trä på ca. 15 min första gången! Att sedan byta till/från täcksöm var inte alls krångligt.

Lätträdd maskin som är väldigt användarvänlig, även för mig som inte har använt overlock så mycket innan. Tycker inte att du ska tveka på att köpa en maskin med täcksöm, det är så användbart och resultatet blir snyggt.

Hoppas att du hittar en bra overlock.
Lycka till
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-30, 21:15   #4
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Precis som Katarina säger så är Pfaff lätt som en plätt att lära sig. Jag hade aldrig sett en overlock innan jag köpte en, men det tog ungefär 30 minuter från det att den var uppackad tills den var trädd och klar.
Dessutom har Pfaff underbara videos på sin hemsida så man kan inte misslyckas.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-02, 19:20   #5
Tygoman Tygoman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 74
Janome?

Jag tittade på Janomes maskiner och då ingick även en halvdags utbildning, det tyckte jag verkade bra. Men det var rätt dyrt ... någon som har erfarenhet av deras maskiner? Jag är också nybörjare på overlock.
Tygoman är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:52.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons