Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-05-05, 08:09   #1
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Hoppstygn och elände

Jag har en Bernina 1150 MDA, som jag köpte för knappt ett år sedan. Nu är det så att den tar hoppstygn vid fyrtrådig overlocksöm så fort jag syr i något som är av det minsta ojämn tjocklek. Dessutom går vänsternålen av ofta. Tretrådig overlock funkar dock utmärkt. Undrar om ni har några idéer om vad som kan vara fel, och undrar också om ni vet om det är möjligt att lämna in maskinen hos en Bernina-återförsäljare på annan ort än där jag köpte den. Jag har ju garanti i åtminstone fem år.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 09:44   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det borde inte vara något problem. Det är ju Bernina själv som står för garantin inte handlaren. Handlaren får ersättning från Bernina
inte från dig
men det är många problem som inte går in under garantin.Service, inställningar rengöring och vissa delar
Du drar kanske för mycket i tyget

garanti gäller ju bara fabrikationsfel.

Om jag var du skulle jag dammsuga och rengöra ,trämaskinen och ställa in den efter instruktionsboken ev byta nålen som spökar.
Väldigt ofta ligger felet i att man trots allt har trätt den fel,eller i fel ordning.
Ibland när jag byter färg på tråden och drar igenom den hoppar den ur någon trädningspunkt, så checka alla punkter.
Om jag ändå inte får rätt på den skulle jag först då vända mig till en handlare.Lycka till
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 09:48   #3
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Men jag har trätt om den flera gånger, så det är nog inte det. Möjligen kan jag rengöra den ännu bättre. Några tips om hur man får riktigt rent? Jag har funderat på att byta trådmärke också. Jag har nog någon billig tråd nu. Vilka märken är bra? Nålen byter jag ju redan ofta, eftersom den envisas med att gå av hela tiden. Jag drar inte i tyget.

Tack för dina tips förresten. Tar gärna emot flera!
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 12:48   #4
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har nu plockat isär så mycket jag vågade av maskinen, rengjort allt, oljat samt bytt underkniv (kniven som är underst), skruvat ihop igen och trätt enligt konstens alla regler... och - peppar peppar - det tycks funka igen. Får verkligen hoppas att det håller i sig. Kom gärna med fler tips och idéer förresten! Jag vill lära mig så mycket som möjligt om vad som kan vara fel och hur man bäst tar hand om maskinen.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 13:59   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej Sara!
Jag har en Bernina 1100DA en föregångare till din maskin.
Felet du beskriver kan jag också uppleva fast bara
när jag syr över så tjocka sömmar så att kniven knappt orkar skära. Tex sidsöm i kraftigt jeans
där ficksömmen går med i sidsömmen.
Avhjälpes med kraftigare nål och stor försiktighet.
God skötsel är också A och O som Ann-kristin redan skrivit.
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 14:14   #6
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Det står att jag skrev ett inlägg klockan 10.44 och nästa 10.48. Mysko. Det är alltså inte så att jag plockade isär och rengjorde maskinen på fyra minuter, utan det är längre mellan meddelandena. Det andra är snarare skrivet vid halv tre.

Jag funderar på om det kan ha varit smuts vid de där skivorna man trät igenom. Trådspänningen blev nämligen bättre också efter min rengöring. Tidigare blev det så att man måste ställa dem 4, 4, 4.5, 4 för att få overlocksöm (istället för 4, 4, 4, 4. Jag lämnade in den till min återförsäljare p.g.a. det och något annat (bara för att han skulle titta på den), och han menade att han gjort rent den och allt, men att det kan bli så där ibland att spänningen ändras lite. Men nu när jag fixat den så funkar 4, 4, 4, 4 igen. Undrar hur mycket han gjorde med den egentligen...
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 14:32   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Rengör trådspänningsbrickorna då och då med tandtråd
i förebyggande syfte.
Ett skräp kan ju faktiskt fastna vid första sömmnaden efter service
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 14:52   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Tandtråd provade jag inte. Det var en bra idé. Nu är min maskin ändå normal igen, så allt verkar bra för tillfället. Jag utmanade den med tyg med extrem tjockleksskillnad (först ett lager, sedan åtta), och det klarade den inte riktigt, men det kan man nog inte kräva heller. Den klarade allt jag syr i vanliga fall.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 15:29   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
den vanligaste nålen jag använder är storlek 80 men om det är tjocka och kraftiga tyger då tar jag 90.Till min skall det vara EL 705.Jag kör alldrig med vanliga symaskinsnålar.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 15:35   #10
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har vanliga symaskinsnålar, och det brukar funka i vanliga fall (int på senaste tiden när den har varit knäpp, men det verkar ju fixat nu). Vilka nålar bör jag ha då?
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-05, 16:07   #11
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Du kan använda vanliga nålar till din Bernina.
Det gör jag alltid till båda mina Bernina overlocker
/Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-15, 23:51   #12
helen helen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 699
Talking

Det där med tiden tyckte jag med var mysko först, kom sedan på att tiden ( när man skriver ett eget inlägg) kommer alltid längst under egen profil och inte den som står överst
helen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-22, 06:20   #13
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Oj. Aha! Det förklarar saken. Tack för ditt inlägg.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:26.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons