Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-17, 00:48   #1
andreas12 andreas12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 3
Sy dit bokstäver

Hej!

Jag undrar om någon här har något bra tips på hur jag lättast syr på bokstäver på en vanlig t-shirt t.ex. Har idag en vanlig symaskin och är på jakt efter en ny. Ska man använda sig av overlock symaskin eller?

Jag vill att bokstäverna ska sys runt om men även i mitten så det sitter fast, tar ju evighet på min gamla.

Tacksam för alla svar!

mvh/Nybörjare
andreas12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 06:48   #2
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
En ren overlock klipper kanten intill sömmen så det är nog inte lämpligt. Den är fantastisk till annat!

Det bästa hade nog i det fallet varit en broderimaskin där du applicerar tyget och klipper rent innan den täta sicksacken kommer. Är det väldigt stora bokstäver kanske det kan vara befogat med söm mitt på med annars tror jag inte det behövs?

Testillim? Alternativ för "mitten"?

När det gäller ny maskin rekommenderar jag att du tittar på Berninas! Tex 440 med broderiarm! Det är FANTASTISK! Där har du verkligen ALLT!
Med den kunde du sy väldigt snygga bokstäver och sedan fästa dem med quiltfoten hur snyggt som helst!
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 10:39   #3
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Om du ska sy fast bokstäver av ett annat tyg så klipper du först ut dem och sen stryker du fast bokstäverna på vliesofix. Det är ett slags mellanlägg med klister på båda sidor. Klipp sedan ut bokstäverna och lägg dem på t-shirten och styk fast dem där, nu sitter dem fast och sen kan du sicksacka runt alltihop.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 11:49   #4
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
När jag syr på applikationer med min gamla, hederliga symaskin (husqvarn 2000) brukar jag nåla fast applikationen lite lätt och sedan sy precis vid kanten med en smal sicksack med långa stygn. När jag har sytt runt hela kanten byter jag till bred och tät sicksack istället och syr ett varv till. På det sättet så kan man nästa fast tygbiten först och den drar sig inte när man sedan syr med den täta sicksacken. Ibland använder jag vliseline (tex på tunna tyger eller när jag är extra noga) men oftast brukar det blir bra ändå.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-17, 12:07   #5
andreas12 andreas12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 3
Okej tack för alla svar!

Frågan är om jag ska behålla min gamla symaskin, tycker inte jag behöver broderi möjligheten, det enda jag vill är att det ska vara lätt att dit applikationer, kan bli lite bökigt med min gamla.

Ska köpa lite vliesofix och exprimentera lite!
andreas12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 14:45   #6
andreas12 andreas12 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 3
Hej igen!

Har en fråga till, eftersom jag fått så bra svar innan hoppas jag ni kan hjälpa mig igen

Är relativt ny i sy branshen, om jag istället vill "trycka" ditt bokstäverna, altså inte sy dit dem, vilket sätt är det bästa? Vill ha olika färger samt något som sitter bra men ändå inte ger ett för "plastigt" intryck.

Tack på förhand!
andreas12 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 15:00   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Ny tråd?

Hej Andreas

Skapa en ny tråd istället om att trycka bokstäver då överskriften på denna tråden handlar om att sy dit bokstäverna. Det är säker fler som inte läser denna tråden som kan det här med att trycka.

Lycka till/ Annette/forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 15:16   #8
tillis tillis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 349
Eller sök till exempel på screentryck i forumet.
tillis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-18, 17:23   #9
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Hej!
Prova med textilfärg o bokstäver som nog finns att köpa på t.ex Panduro. Eller måla på frihand med textilfärg.
Lycka till
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 05:58   #10
Mopisen Mopisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2008
Inlägg: 27
Nu vet jag ingenting om din symaskin, men det borde inte vara några problem att sy dit applikationer med den om den har sicksack. Däremot kan det kanske vara en idé att investera i en annan pressarfot som gör det enklare att se vart syr...tycker själv det är svårt att sy fast applikationer med den "vanliga" pressarfoten

Citat:
andreas12 skrev: Visa inlägg
Okej tack för alla svar!

Frågan är om jag ska behålla min gamla symaskin, tycker inte jag behöver broderi möjligheten, det enda jag vill är att det ska vara lätt att dit applikationer, kan bli lite bökigt med min gamla.

Ska köpa lite vliesofix och exprimentera lite!
Mopisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 12:47   #11
GLa GLa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 110
Hej igen!

Det är stämplar med bokstäver eller bilder, som man trycker på där man vill ha det, det funkar jättebra o skall tvättas i 60grader.
Hoppas du lyckas med det du gör.
GLa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-27, 18:45   #12
minx minx är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 229
Jag brukar fuska när jag syr fast bokstäver och använda mig av spraylim (ej permanent) istället för mellanlägg. Sen syr jag en tät zickzack runtom.
minx är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons