Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-07-23, 19:06   #1
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
köpa sig problem.

Jag har köpt en beg.Huskylock 936, och eftersom jag haft en 3-trådig innan lämnade jag affären med maskinen oträdd. Försöker trä dem med 5-trådig overlock. men trådarna faller ur trådhållaren.Skall de sitta bakom metall-läppen? .
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 19:30   #2
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Åk tillbaka till affären och be dem att hjälpa dig. Sådan hjälp fick jag av min syaffär, och en rejäl genomgång av funktionerna, trots att det inte var de som sålde maskinen utan bara höll en annons från en privatperson.

Lycka till!
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 21:07   #3
Lenis Lenis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 59
Metallkläppen används endast till dekorationstrådar.
Håll tråden med båda händerna och tryck ner den mellan trådspäningbrickorna. Har tråden kommit rätt hörs det oftast ett litet klick. Känn efter så sitter tråden fast.
Lycka till!
Lenis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 22:20   #4
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hej och tack för svar!! Har suttit hela kvällen och trätt om och om igen.
Min gamla Bernina 3-trådiga kunde man trä en gång och sedan var det bara att köra!! Nu provade jag att trä den som 4-trådig och det gick lite bättre. Tyvärr har jag ingen instruktionsvideo, utan jag har tittat på internet-beskrivningen på hemsidan. Som jag förstår skall man trä den i ordningen 3-4-1-2, men problemet är att trådspänningen släpper varje gång jag avslutar en söm. Fast det är kanske något mer jag skall göra för att få tråden att sitta bättre? Skall gå till affären och be att få den trädd imoorgn. Jag som är lite stressad eftersom jag skall ha kjol och blus klara till på torsdagkväll och semestern är slut.....
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-23, 22:25   #5
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
ps/ Den 4- och 5-trådiga overlocken, vilken fungerar bra/bäst på vanligt vävt tyg. Typ bomull? Orsaken till att jag köper en ny är att kunna använda den till mer än trikå.
Dvs håller den 4-trådiga lika bra!!
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 09:14   #6
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När man skall dra igenom nya trådfärger utan att trä om .Lyft pressafoten först du släpper då på trådspänningen så att tråden glider igenom.
jag brukar knyta ihop efter tråspänningsskiverna för att inte knuten skall fastna mellan brickerna och kontrollerar varje tråd att den har hamnat på alla punkter ibland händer det att den hoppar ur något ställe. nåltråden får man trä för hand igenom nålen.
Har en 5-trådig pfaff som man trär i ordningen
1: övre gripartråden som är nr 3 i ordningen och är den tråden som du ser på ovansidan på overlocksömmen.

2.undre gripartråden som är nr 4 i ordningen och som du ser på undersidan av overlocksömmen.

3. kedjesömsgriparen som är nr 5 i ordningen och syns på undersidan på kedjesömen.

4.Höger nåltråd

5.Vänster nåltråd.

Jag trär alltid i denna ordning oavsett vilken söm jag skall ha och hoppar över dom jag inte skall ha.

Det är jätte bra att sätta 5 olika färger i maskinen och sy för att se viken tråd som är vilken söm och på så sätt lära sig vilken tråd du skall ändra trådspänningen på när det behövs.
Men ta med dig maskinen till affären så får dom lära dig att trä om det inte går.

På min syr jag en långtrådkedja som avslutning på sömen och en bra början på nästa söm.
när jag har bytt färg syr jag på en provlapp så jag får en korrekt trådkedja innan jag börjar på tyget.

Hoppas det hjälper lite.Ann-Christin

Senast redigerad av axyzvslut den 2007-07-24 klockan 09:18.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 12:59   #7
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag kom på en sak till.
Du fick väl en instruktionsbok. Om inte kräv en i alla fall en kopia.
Min maskin har 3 nållägen men du kan bara ha 2 stycken samtidigt. du skiftar altsån vilka 2 du skall använda och det är svårt att veta utan bruksanvisning.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 16:03   #8
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Hej och tack för all hjälp!!
Jag skall få en nyinstruktionsbok, för den som är med är trasig.
Jag höll på till efter midnatt igår och slet mitt hår. När jag väl hade lagt mig så slog det mig att det måste finnas någon typ av spännare för tråden innan spännhjulen så jag gick upp och kollade.
Nu har jag trätt om maskinen och nu går den som ett jehu. Fast jag har bara testat 4-trådig overlock. Skall nu klippa till min kjol och blus. Det skall komma bild senare!!
Jag måste säga att det framgår INTE på Husqvarnas instruktionsvideo att tråden skall "smälla" ner i spåret innan spännhjulet, och inte i manualen heller.
Den viseo som brukar följa med, är det bra? Skall kanske be att få en sådan??
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-24, 18:16   #9
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det är så med alla maskiner attman skall hålla tråden med två händer och sträcka tråden när du trär den mell trådspännings skivorna .för att den skall glida in säkert.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 07:40   #10
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Ja, det där med trådspänning...Problemet för mig var att tråden förutom att den skall sitta mellan plattona i trådspäningen, även skulle sättas fast i bakkanten på maskinen i en löpögla. Det framgår inte på skissen i boken eller på instruktionen på Husqvarnas Hemsida. När jag väl kom på det så går maskinen bra.
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-25, 08:04   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Ha så kul med din maskin nu
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons