Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-06-17, 20:00   #1
LillaHon LillaHon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2005
Inlägg: 218
hur/när använder ni overlocken?

hej jag har alltid nvänt overlocksöm för att sy ihop tygstycken och inte "kompletterat" med min vanliga symaskin för raksam...det kanske man ska. jag är så besviken på att overlocken trasslar sej och löper upp i slutet av söm och tyget glipar i värsta fall. Vill ju klippa bort så mkt tråd som möjligt nära tyget.

Även om jag använder raksöm kvarstår problemet med trassligt avslut med overlocksöm. Ngt ma nfår leva med.

Det är en 4-trådig huskvarna.

På senare tid har jag kopplat bort kniven, det påverkar inte ovan problen men tycker stygnen blir breda och fina och tyget rullar ihop sej lite i stygnen...
LillaHon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-17, 20:42   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
När du syr med overlock så måste du fästa tråden, mer info om hur du gör det finner du här i tidigare diskussioner.

Jag använder overlocken mest när jag syr i trikå men mer och mer vid sömnad i vävda tyger med. Både till att sy ihop tygstycken och fållar.

Senast redigerad av MonikaW den 2007-06-17 klockan 20:44.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 09:14   #3
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag syr med overlocken oftas 3-trådig söm runt alla delar sedan syr jag ihop med vanliga symaskin jag syr en lång trådkedja utanför maskinen både vid start och slutet som jag knyter-
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 10:20   #4
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Får villigt erkänna att jag inte syr med min overlook, för krånglig att trä helt enkelt.

Men på min video som medföljde maskinen så tar man trådkedjan i början och lägger framför pressarfoten och syr över. Då den fäst och klar. I slutet syr du en bit utanför arbetet och får en ny kedja, släpp på pressarfoten och flytta arbetet bakåt och sy över den kedjan så är den fäst också.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 10:39   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Så trist att vissa overlocker verkar så svåra att trä. Stortrivs med min som visst tar en liten stund att trä men det är det värt. Är ju inte så ofta som man trär om den.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 12:02   #6
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Jag syr jättemycket med mina overlockmaskiner.
Vävda tyger kastar jag alltid och i vissa fall syr jag även ihop stycken på overlock, när sömsmånerna inte ska pressas isär utan bara stickas ner. Eftersom att jag har en 5-trådig overlock kan jag sy en förstärkt söm, alltså en overlock med en extra raksöm innanför, hadejag inte haft det hade jag nog sytt en raksöm på hushållsmaskinen innanför overlocken på utsatta sömmar, som grensöm.

I trikå syr jag precis allt på overlock. Är det så att plaggen inte ska fållas upp ordentligt så fäster jag tråden, för sömmar som ligger på utsidan(som på alvtröjor) tycker jag det är absolut snyggast att bara ta en stor nål och dra in trådkedjan i sömmen, annars fungerar det ju fint att "backa" och sy över sista centimetrarna en gång till, eller knyta.
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons