Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-07, 09:11   #1
gubaw gubaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
Vad heter sömmen som finns på alla trikåtröjor?

Jag har köpt en Huskylock 901 men förmodligen köpte jag alltför snabbt fel overlockmaskin. Jag vill kunna sy avslutningssömmar av den typ som alla mjuka plagg har. Vem vet något om Huskylock 901 och om jag valt fel modell vilken Husqvarnamodell skall jag välja istället. Jag har möjlighet att byta upp mig inom 6 månader. Gärna också pris för lämplig modell
gubaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-07, 09:50   #2
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Hej!
Vad jag har förstått är det bara Huskylock 936 av Husqvarnamaskinerna som kan göra den sk täcksömmen (rätta mig om jag är ute och cyklar).

Håller själv på att kolla på overlockmaskin. Det skiljer sig ju ganska mycket i pris. Tror att 939:an ligger runt 12000, men är inte säker.

Mvh Helene

ps. har du hunnit sy nåt med din nya maskin? hur verkar den? är den krånglig att trä och förstå sig på??
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-07, 10:05   #3
gubaw gubaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 2
Hej och tack för ditt svar.
Jag har inte sytt så myckete ännu. Maskinen har varit inne på justering en gång och efter det har jag inte kommit igång. Det är en viss skillnad att sy på en overlock jämfört med min vanliga symaskin. Det är bökigt att trä maskinen men förmodligen en vanesak.
Jag ångrar att jag inte la ner mer arbete på att kolla vilka sömmar som gick att sy men jag trodde att en overlockmaskin innehöll den söm som i mitt tycke är den vanligaste.
gubaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-07, 12:13   #4
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
Hej Passa på att byta till en Huskylock 936 så länge du har chansen, det är den enda av Huskvarnas overlockmaskiner som syr täcksöm. Min funkar bra men andra inlägg på detta forum visar på problem med täcksömmen. Har för mig min kostade över 13.000 för 2 år sen... Trädningen lär du dig efter ett tag.
MVH barbro
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-07, 13:27   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag är en som haft mycket problem med täcksömmen på Huskylock 639. Jag hade i princip sålt maskinen och var på väg att köpa en ny maskin av annat märke. Men innan jag gjorde det så tog jag med mig tyg och provlappar på det jag ville att maskinen skulle klara av och provsydde i butiken. Faktisk så gick det ännu sämre på den maskinen. Jag måste helt enkelt tänka om i vilken ordning jag syr ett plagg för att undvika hoppstygnen. Huskylock 639 kan, som någon sa, bete sig som en ras häst: kinkig men när den funkar så är den bra. Kan ju tillägga att jag aldrig haft problem med täcksömmen på släta tygstycken utan endas där det varit ojämnt och tjocka partier.

Vad gäller trädningen är det en vanesak. Jag tycker det numera är lätt, men det tog ett bra tag att lära sig speciellt som instruktionsboken och videon är så otydliga.

Slutsats: maskinen är suverän på overlocksömmarna men lite kinkig på täcksömmen om man ska göra annat än att fålla. Men nu vågar jag till och med rekommendera den till andra efter att provat annat.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-30, 08:49   #6
Kernen Kernen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 35
Har en Elna 704 (~4år), den är också kinkig i täcksömmen. Jag har gett upp och fållar allt med tvillingnål istället.
Kernen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-30, 09:06   #7
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det går ju det med, men jag tycker inte resultatet blir riktigt lika bra, bara nästan.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-30, 10:16   #8
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Overlock och täcksöm,coverlock

Hej Agneta,

Lite svårt det här med overlock och maskiner vilka passaar ens behov.Själv har jag en PFAFF 4862 COVERLOCK.Den har täcksöm och flera andra sömmar att välja mellan.Den har funkar bra och jag har inga problem med min maskin.
Men det har fodrats några timmars studerande av instruktionsboken och att pröva sig fram.Jag tyckte att trädningen var lite krånglig i början för maskinen skall omjusteras vid täcksöm och kedjesöm men då man provar sig fram så är det inga problem.Trädningen måste vara rätt för annars funkar det inte,Jag fick trä om flera gånger i början och trodde att jag gjort rätt men hittade felet sen.Jag trodde att det var maskinen som det var fel på men det var nog mitt eget.
Nu funkar allt som det skall och jag kan gott rekomendera denna maskin. Men det är ju smaksak.Säkert finns det många bra maskiner så det kan vara svårt att välja.
Hälsningar Katharina Wikholm
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-23, 20:29   #9
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
En liten fråga bara, täcksöm, är det när man fållar och sömmen blir nästan som när jag syr med tvillingnål på min hushållsmaskin?
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 05:24   #10
emman emman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 3
ja det stämmer bra. täcksöm är den proffsiga varianten som finns på alla köpta plagg. den lägger sig mer rak och vill inte dra ihopp sig som när ma syr på vanliga maskinen med tvillingnål.
*drömmer om en täcksömsmaskin*
emman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-24, 08:54   #11
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag kallar dom det engelska ordet coversömmar tex de sömmar som Janomes cp 1000 har. den klipper inte .
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 08:38   #12
ElinL ElinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 28
täcksömsmaskin

Jag kan varmt rekommendera att istället för att köpa den svårträdda Huskylock 936 köpa en separat täcksömsmaskin. Jag har en Janome Cover Pro 1000 som bara kan täcksöm (smal, bred, kedjesöm..). Den är jättelätt att trä och kompletterar den vanliga 4-trådiga overlocken väldigt bra. Man slipper ju hela omträdnadsproblemet om man har två maskiner som alltid är trädda för det ena resp. det andra. Man syr ju ofta en kort fåll, vill sen sy 4-trådig overlock, sen en fåll igen...

Det är klart att det tar lite plats med en ytterligare maskin, men har du möjlighet så skulle jag absolut rekommendera det!
ElinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 09:06   #13
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Hur många trådar har man till en coverlockmaskin?
Blir det inte väldans många rullar med tråd man måste ha om man har både overlockmaskin och coverlockmaskin. Om man då vill ha bägge trädda samtidigt? Känns lite overkill om man inte ska sy för försäljning, men jag kan ju ha fel. Min tanke där är ju att tråden åldras blir gammal och skör. Eller hur långt kan man sy med dessa 5000yards koner? På ett ungefär alltså.
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 09:44   #14
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Cover pro 1000 är så enkel att trä som en vanlig symaskin ungefär fast den har 4 coner.många har bara svart eller vit overlockstråd och då kan du ha 4 extra till cover pron det är en jätte bra maskin gör mycket fina sömar och jag kan verkligen rekommendera den .på cover pron räcker det om du har nåltrådarna i färg med tröjan gripartråden syns inte den ligger på undersidan
så där har det ingen betydelse. om du använder 2-nåls cover blir det 2 coner med färgen. du kan även använda små rullar om du vill.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-05-31, 13:45   #15
ElinL ElinL är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2006
Inlägg: 28
Ja OBS att man kan använda vanliga små trådrullar på täcksömsmaskinen. Man använder två eller tre nålar till täcksömmen, plus undertråden (griparen) så det blir tre eller fyra trådrullar. Endast två om du ska sy kedjesöm.

Allmänt så tror jag att en maskin som bara kan en sak (täcksömmen) är bättre på det och mer pålitlig än en som "kan allt" (tex Husqvarnas 936:a). När den senare krånglar tror jag det är svårare att fixa det själv för den är så komplicerad.

Jag hade först tänkt byta ut min 4-trådiga overlock mot 936:an för att få täcksömmen, men så gick jag en sån där "maskinkurs" som de har på symaskinsaffären när man köpt ny maskin, och jag fick intryck av att den var väldigt besvärlig att hålla på att trä om hela tiden varje gång man skulle byta söm.

Som sagt jag är jättenöjd med att ha köpt separat täcksömsmaskin istället!
ElinL är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:13.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons