Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-12-29, 21:53   #1
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Vår lilla nykomling

Måste bara få visa vår lilla nykomling Filip. Han är en 3½ månad gammal nymfkakadua (hette förut nymfparakit).

Han kom hem idag och vi trodde han skulle vara väldigt skygg de första dagarna men det är en kavat liten rackare som nyfiket kommer fram när man är i närheten. Undviker ju så här i början att vara för mycket i buren så han får vänja sig långsamt, men jag var tvungen att rätta till en sak inne i buren och passade på när han var i andra änden. Då hoppade han raskt fram och direkt upp på handen och klev nöjt om kring och passade på att ge mig ett rejält nyp. Inga väsande och aggresiva toner här inte
Bifogade bilder
 
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 22:06   #2
millsing millsing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 832
Såååå söt! Dom är ju bara för söta!!

Lycka till med nykomligen! Barnen måste vara både glada och stolta över sin nya inneboende...
millsing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 22:28   #3
irre4ever irre4ever är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 98
Så gullig. Jo kavat är rätta ordet för dom. Har haft en själv och vår schäfer var livrädd för den. När vi hade honom ute så fick vi stänga in hunden i badrummet, hon gick självmant dit...
Dessutom skulle han spatsera runt på golvet, inte flyga inte... En riktig spjuver.
Lycka till med den lille.
Irre
irre4ever är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-29, 22:28   #4
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Tack för lyckönskningarna! Ja barnen de är jätte glada! Och de måste också få en eloge för de har hållt sig ovanligt lugna. Har väl hjälpt att vi pratat mycket om att man måste vara lugn när en liten bebis fågel kommer så den inte blir rädd.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 09:30   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Han är jättefin.
Jag har själv en vithuvad kakadua ca 45 cm.
Jag fick den när han var 4 mån nu är han snart 2 år.
MIn var handmatat och tam när jag fick han och man skulle bara vinna hans förtroende. Han låg i famnen och kelade från första början
du skall inte låta han bita dig utan att säja ifrån,säj alltid nej när han gör något som du inte kan acceptera och när han biter ta och håll i näbben och säj nej. Man tycker lätt att det inte är så farligt nu i början men dom kan göra stor skada om dom får fortsätta. Fast med min stora är det förstås viktigare. Men fostran behöver även han
Lycka till med filip
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 10:08   #6
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
En sån rackare hade vi också i slutet på 60-talet. Han var en mycket livlig krabat så vi gick till zooaffären och skulle vingklippa honom, men han bet "klipparen" så hårt i fingret så vi åkte hem med honom igen. Så småningom lugnade han ner sig lite och vi kunde ha honom flygande runt i lägenheten då vi var hemma. Allhelgonahelgen var vi bortresta och han skulle vara ensam hemma. Tyvärr blev det ett riktigt oväder och han blev alldeles tokig så vi fick tyvärr avliva honom så småningom.
Hoppas ni får en riktigt trevlig nyår och att han inte blir rädd för alla smällar.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 10:53   #7
Rutis Rutis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 433
Åh! Vansinnigt söt! Våra pippisar här är tyvärr inte handtama och emellanåt ganska livliga... men söta ibland de med

Har du kollat på http://www.nymfparakit.net?
Rutis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 11:08   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Citat:
TeknikFreek skrev:
du skall inte låta han bita dig utan att säja ifrån,säj alltid nej när han gör något som du inte kan acceptera och när han biter ta och håll i näbben och säj nej. ... Lycka till med filip
Tack, jag sa ifrån, kändes liksom naturligt. Tog tag i näbben och sa skarpt nej. Var ju tvungen annars skulle han bitit rakt igenom

Idag är han lite mer reserverad och backar undan lite. Försöker tyda hans beetende och göra som vi läst. Min man har ju haft fågel när han var yngre men aldrig en sådan här ung, så det är ju nytt även för honom plus att det var ett tag sedan sist.

Han burrar upp kinderna (men tofsen är vågrät) och jag vet inte hur jag ska tolka det. Antingen så är han på sin vakt eller så är han intresserad och nyfiken, han backar inte undan i alla fall och det borde ju vara ett gott tecken. Har tyvärr inte hittat så mycket info om beetende utan mest om ren allmän skötsel. Men tar man det lugnt och försiktigt bör det väl gå bra.

Har precis blivit medlem på www.nymfparakit.net
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 13:02   #9
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Grattis till den nya familjemedlemmen!
När jag växte upp hade jag en nymfparakit, Lajban, som blev drygt 10 år men de kan ju bli ännu äldre. Det är fascinerande när man upptäcker hur smarta de är -utan att för den skulle "förmänskliga dem". Det ryms mycket hjärna i liten fågel. Nymfparakiter är inget undantag från regeln: Ju mer tid, engagemang och kärlek -desto större blir utbytet. Roligt och lärorikt för barn att få umgås och lära sig hur man beter sig med djur.
(Tips: Undvik att vänja den vid att äta människoföda som de inte mår väl av, det är ingen hälsokost för liten pippi även om det smakar smaskens.) Grattis än en gång!
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 14:13   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
När han viker kindfjädrarna fram över näbben.
Då visar han att :titta så liten och oskyldig jag är jag har ju ingen näbb att bita med.
Detta kan dom göra när dom trivs tex när man gosar och kliar och pillar på dom men även när du gulle pratar. han är ju egentligen fortfarande en fågelbebis. och behöver trygghet och vill bli omhändertagen. När man har endast en fågel då blir ju familjen hans flock och han tror att han är en mäniska också. därför vill han helst äta i flocken när vi äter.
En sådan liten fågel visar mer rädsla än aggressivitet och om han biter är det för att försvara sig. När dom blir könsmogna då kommer aggrisiviteten fram mer, därför är det jättebra att ha lärt honom att inte bita när den titten är där.
Man skall minas att en fågel lever aldrig ensam i naturen utan har alltid flockens tryggheti
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 14:44   #11
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Åh, så fin han är! Visst är det kul med nya familjemedlemmar? Hoppas det inte blir för många tjuvnyp i framtiden.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-12-30, 18:31   #12
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Det är jätte kul! Nu har han ätit riktigt ordentligt också.

Tror att burriga kinder är ett tecken på att han trivs för han gör det mest när man småpratar med honom.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-04, 09:49   #13
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Jag har inga erfarenheter av fåglar och hade inte ens tänkt på att de är så gulliga när de är små! Som valpar och kattungar!
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 00:30   #14
aliquis aliquis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 162
Såg blåa kärleksfåglar igår i en zoobutik, med gråa huvuden som såg ut att vara som av en en väldigt fin kort päls och små svarta ögon, jättefina var de, men jag vet inte om det är så mycket att ha som husdjur? Iofs är min katt bra trist hon också ;D

Den här färgen ungefär:
http://freeflying2006.bravehost.com/...s/blue%202.JPG

Får de mörkare huvuden senare? För jag hittar inte så många med ljusa.

http://static.flickr.com/33/36547629_d8fa0a39e9_m.jpg
Sådana, inte:

http://www.africanlovebirdsociety.co...bblackchrd.jpg
Sådana =P

Kanariefåglarna för söta de med.
aliquis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-07, 09:51   #15
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Dom på den sista bilden är jättevackra man skall nog ha ett par om man skall ha några av denna sorten. Jag är nmycket förtjust i fåglar.
Har haft underlater, nymfparakiter,och nu en kakadua alba eller vithuvad kakadua.
Visst är det lite jobb en fågel skräpar och skiter ,desto större fågel ju mer skit och skräp .Jag har tidning på botten och måste byta och skura minst varanan dag.en fågel vill inte vara ensam hela dagarna ju smartare fåglen är desto mer lider han.men att ha 2 st gör att det blir svårare att få han tam och ev prata ,för han tyr sig till den andra fåglen istället för dig.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons