Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2004-09-04, 18:15   #1
1674 1674 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 16
Få bort svettlukt...?

hej!

vet ej om denna fråga är i fel avdelning nu, eller nåt. är den det så är det ju bara för admin att flytta den.

ja, iaf. jag har en liten fråga rörande svettlukt på framför allt skjortor (och delvis kavajer). köper ofta second-hand skjortor, och ibland märker man att de luktar väldigt obehagligt, EFTER att man burit de och blivit varm i dom. luktar inte alltid när man köper dom.

jag har försökt få bort odörerna med hjälp av att bara gnugga med tvättmedel och vatten innan jag tvättar skjortorna. på vissa skjortor har det hjälpt markant, men på de flesta inte alls mycket.

har hört nån gång att man ska ha på ättika, för at få bort svettlukt....men det är ju inget man bara testar sådär. då börjar dom väl lukta ättika istället - utbyte av lukt liksom. eller?

är det nån som har nåt bra tips, som bevisligen fungerar?

vänligen
/victor

Senast redigerad av vkvarnhall den 2004-09-04 klockan 18:19.
1674 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-05, 11:22   #2
blomman blomman är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2004
Inlägg: 55
prova som jag gör med jumpadojjer lägg dom i frysen.
vet inte om det hjälper men man kan prova.
eva
blomman är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-07, 10:52   #3
1674 1674 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 16
aaah. för att det tar död på bakterierna, alltså..?

fast det är ett problem i att jag faktiskt inte har nån frys. ett litet litet frysfack bara, som närapå är igenfrostat.

tack för svar iaf.

/v
1674 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-07, 13:16   #4
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Förvaring i vanlig frys tar inte död på bakterier! Har du tvättat skjortan i 60 grader så ska det inte vara några bakterier kvar... Lukten kan bestå ändå, tyvärr.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-08, 14:10   #5
1674 1674 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 16
har ej tvättat skjortorna i 60 grader...kan man verkligen det? jag menar, det är trots allt begagnade skjortor med en hel del år på nacken. men det kanske inte är nån fara...?
1674 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-08, 14:34   #6
lefay lefay är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2004
Inlägg: 15
Om du går till en sybehörsaffär ex husqvarna så har dom textilspray som ska ta bort lukt. Har inte provat den så vet inte hur bra/dåligt den funkar.. Att hänga ut kläderna ett par dar är annars också bra.. Lycka till
lefay är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-08, 16:27   #7
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Lukta på sprayen först!

Det finns riktigt effektiv antiluktspray. Jag köpte en flaska för ett par år sedan, doften av gammal fotsvett försvann efter ett par upprepade "behandlingar" av ett par gamla joggingskor... det var bara det att doften av själva sprayen var ganska söt och faktiskt riktigt kväljande... Lukta på sprayen innan du köper, kolla om du tror att du kommer att gilla den "fräscha" doften..

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-08, 19:19   #8
1674 1674 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 16
aha! tackar för tipset, Eva och Jonne. för jag antar att du syftar på samma slags spray, Jonne?
1674 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-10, 17:52   #9
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Galltvål?!

Själv har jag använt något som heter galltvål. Detta har funkat bra för mig på T-tröjor där svettlukt förekommit. Det funkar även utmärkt att ta bort fläckar med, t.ex. svett fläckar.

www.galltval.com
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-10, 22:16   #10
1674 1674 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 16
jaha! vad är det för något? måste kolals upp.

tack för tipset, btw.
1674 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-11, 19:30   #11
hatte hatte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 99
Sprayen jag använde till mina gamla joggingskor heter "YokoAir". Det uppges att den är helt luktfri, men som sagt: bli inte förvånad om det uppstår en ny doft efter användandet av denna spray som ju i och för sig är alldeles utmärkt då själva svettlukten verkligen försvann!

Jag skulle också vilja ha lite mer information gällande "Galltvål", kan vara bra att ha hemma, just till svettfläckar under armarna på vita t-shirts...

/jonne
hatte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-09-12, 17:28   #12
cillagonk cillagonk är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 23
Den skall jag kolla upp den kanske även hjälper på kläder som surnat i tvättmaskinen, den lukten kommer ju alltid tillbaka när man använder kläderna och blir varm i dem. Även det en mycket obehaglig lukt.

Tack för tipset.
Cilla
cillagonk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 18:54   #13
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Jag har också fått ett problem med en av min sambos skjorta som luktar svett även fast jag tvättat den. Jag har provat frysen och galltvål, men svettlukten är kvar. Tror ni att det kan hjälpa om jag tvättar den i 60 grader? Jag har ju bara tvättat i 40 grader, eller finns det risk att den krymper allt för mycket? (100 % bomull). Funderar annars på om vansih kan hjälpa, den ska ju ta bort fläckar så den kanske kan ta död på bakterierna också?
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 19:18   #14
Sia7 Sia7 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 234
Svettlukt försvinner om kläderna läggs i vatten och ättika en stund före tvätt.

Galltvål tycker jag är helt fantastisk (fast kanske inte till svettlukt?)! Tar bort allt från blåbär till matoljefläckar. Oftast försvinner det enbart med galltvål annars så förbehandlar jag med galltvål (gnuggar in tvålen eller tar på vatten med upplöst tvål i) låter det sitta en stund och sedan tvättar.
Till råga på allt både drygt och miljövänligt.
Sia7 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-26, 20:39   #15
emilia emilia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 362
Blir inte plagget att lukta ättika efter tvätt sen då?
emilia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons