Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-09-16, 10:31   #1
zelda zelda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 36
Unhappy Hur komma igång igen....(långt)

Jag är en sån som alltid "förr" har sytt väldigt mycket både till mej själv och på beställning.
Hade ett jobb som gjorde att jag var sugen på att göra något kreativt när jag kom hem.
Nu har jag ett väldigt kreativt jobb, jobbar med händerna hela dagarna och har av förståeliga skäl inte samma behov av detta när jag kommer hem.

Men jag vill ju egentligen fortfarande sy.

Jag är inne här på sysidan så ofta som möjligt för att få inspiration, jag köper burdatidningar och annat och ser massor som jag skulle vilja göra, men sen kommer jag inte längre.

Till saken hör oxå att vi har bytt symaskin. Jag har i alla år haft olika Husqvarna maskiner (inga digitala bara klassiska). För en tid sen köpte maken en ny maskin, en Pfaff 1529. Han skulle sy inredning till en bilrenovering och behövde en maskin med övermatning. En kanonmaskin och jag brukar skoja med alla att det behövdes ett projekt för maken för att jag skulle "få" en ny maskin.

Men jag kan ju inte lära mej den!!!
Den har ett helt annat upplägg, plötsligt måste jag be maken (som inte sytt sen syslöjden i skolan) eller dottern om hjälp bara för att trä maskinen. Jag blir galen, det är ju jag som egentligen är den "duktiga" i familjen på att sy.
Nu känns det som allting låser sig. När jag ser nåt att sy så vågar jag inte starta med det, för jag är rädd för att bli helt frustrerad över maskinen.

Snälla finns det nån som kan ge mej nåt tips för att komma igång igen?
zelda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-09-16, 10:51   #2
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Hej Zelda

Jag känner med dej. Jag tror vi alla känner så när vi byter maskin, det är så mycket nytt och frustationen kryper fram.
Men mitt tips är ta fram små bitar av tyg och prova alla sömmar och pressarfötter.
Det ska inte bli något (inga krav) bara testa och läs samtidigt manualen.
Eller sök kontakt med någon som har samma maskin, som kan få igång dej.
För sen har du många timmar syande framför dej.

Lycka till!
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:20.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons