Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-04-20, 13:10   #1
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Konfirmationspresent

Min kusin Ted ska konfirmeras i slutet av månaden, och jag har fortfarande ingen aning om vad jag ska ge honom i present. Allra helst skulle jag vilja göra något själv att ge honom, eftersom det alltid känns mest personligt - men hur mycket jag än grubblar över det, så kan jag absolut inte komma på något textilt som passar som konfirmationspresent åt en 15-årig kille... Så jag är beredd på att det kanske får bli en köpt gåva (hu!). Men jag kan inte komma på något riktigt bra att köpa heller...

Kanske någon kan hjälpa mig - jag har lite idétorka just nu.
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 13:13   #2
Ann-Marie Ann-Marie är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 1 649
Hur tråkigt det än kan låta så har jag alltid gett pengar, ifall de håller på att spara till något. Det är inget roligt med presenter som blir till hyllvärmare. Kan du inte kolla om han önskar sig ett lapptäcke, kudde, något broderat, hans föräldrar kanske vet.
Ann-Marie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 13:23   #3
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Du är ju bra på att sy skjortor så en snygg och ball sådan skulle väl vara bra.

"Den vita dräkten är då symbol för att man vuxit i sin dopdräkt, att man bekräftar sitt dop och sin tillhörighet." - Wikipedia

Med det i åtanke så är väl en skjorta bra då det för många också är lite av en symbol av att man vuxit.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 15:19   #4
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Alltså, han är ganska intresserad av kläder och brukar ofta önska sig presentkort på klädesaffärer i födelsedagspresent och julklapp... Jag har faktiskt funderat på att sy ett plagg åt honom ett tag, men det känns lite nervöst att sy till en tonårskille. Men nu känner jag mig peppad! Kan tänka mig en skjorta med lite snygga detaljer (format ok, ficklock etc), kanske med något tryck på (så känns det kanske inte lika uppklätt). Och jag kan faktiskt tänka mig att Ted skulle uppskatta det.

(Nu hänger ju det hela såklart på vad som händer med min symaskin - förhoppningsvis får jag antingen tillbaka min lagade maskin eller en lånemaskin i eftermiddag.)
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 17:31   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag tror det blir jättebra!
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-20, 17:45   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
När jag konfirmerade mig fick jag massa hushållsgeråd. Hur kul var det på en skala med spagetti slevar och vispskålar imängder när man var 15? De hann ju nästan bli omoderna tills jag väl flyttade hemifrån.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-21, 23:50   #7
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Fler tips

Kanske en morgonrock/badrock i kimonomodell? Jag tänker mig inte frotté utan bomull eller linne i manlig färg ev med namn eller initialer. Lätt att ha med på resor/läger när man bor enkelt med dusch i korridoren.

Kanske en necessär?
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 11:39   #8
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Men tänk vad skönt det var att ha kastruller, lakan och handdukar mm när man väl flyttade hemifrån.

När jag flyttade in i min etta så var brorsan på väg att flytta han med och kollade in min helt vanliga köksutrustning. Det blev ett antal svordomar och sedan en fråga om vad köksutrustningen kan kosta. Han började ångra sig att han inte önskat sig sådant i present tidigare.

Satsa på något som kan användas flera år framöver och som markerar att konfirmanden är på väg att bli vuxen.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 11:47   #9
alexandrabrinck alexandrabrinck är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 235
Re: Fler tips

Ja, jag tyckte ju att en skjorta skulle bli en bra present, och var så glad över det förslaget. Så jag ringde min moster för att få storlek och så - och fick reda på att Ted absolut inte gillar skjortor. Oavsett modell, färg osv... Förmodligen kommer han inte ens att ha skjorta på sin konfirmation. Och då vill jag ju såklart inte sy en. Typiskt. (Jag som redan planerat hela skjortan i huvudet...)

Citat:
Cassy skrev:
Kanske en morgonrock/badrock i kimonomodell?
Wow, vilken bra idé! Om jag inte syr en åt Ted nu, så kommer jag definitivt att göra en åt min sambo, i alla fall. Tack så mycket för tipset!
alexandrabrinck är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-22, 11:56   #10
Ilsefin Ilsefin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 264
Men då kanske en snygg t-shirt med applikationer eller tryck kan var bra istället?

Jag tänker något i samma teknik som den snygga gröna du gjort tex:
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=4096

... eller ett par snygga surf-shorts?

Nu är han kanske lite ung för "flytta-hemmifrån-presenterna" men eftersom vi ändå är inne på det temat i tråden kan jag berätta att jag gav mitt fadderbarn en vertygslåda med basutrustning (typ alla saker som jag själv saknat när jag saknat sätta upp tavlor, laga cykeldäck, skruva ihop möbler mm) när hon tog studenten. Den var mycket uppskattad!

/Ilsefin
Ilsefin är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:45.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons