Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tyger och tillbehör
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-08-21, 10:17   #1
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Köpa tyg utomlands?

Hej!

Undrar var man kan beställa tyg från t.ex USA, England?
Jag hittar ju en massa olika ställen på internet men vad har ni för erfarenheter?
Har ni några tips på bra ställen att handla från? Leveranstid, frakt, tull etc..

Är tacksam för alla tips..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-21, 15:04   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag köper ofta..

Leveranstid brukar vara ca 1 vecka om de inte har slut på varan o ska beställa mer eller är söliga. Och ja vissa kör ju också med surface mail som tar månader, men det verkar bli mer och mer sällsynt med det nu.

Inom EU är det ingen tull alls.

Utanför EU är det tull, men om man beställer bara lite så brukar man inte få betala tull. Jag tycker att gränsen känns som någonstans vid 200-300 kr. Men jag har köpt dyrare saker ofta.

Jag köper prylar från hela världen, och de enda gångerna jag åkt på tull är från USA, av någon anledning. Kanske tullen inte orkar konvertera valuta etc.

Men en gång jag köpte lapptäckstyger och åkt på tull, blev det dyrt. MEN trots att jag inkluderar frakt och tull så är det fortfarande BILLIGARE än om jag köpt tygerna I SVERIGE! Imponerande.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 10:54   #3
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Det var USA jag tänkte närmast på. Jag vet flera som beställer därifrån och dom verkar då nöjda så det är väl bara att prova och chansa...

Det är ju som sagt mycket billigare att handla på detta sätt, även om jag fortfarande kommer att handla hos mina favoriter här i Sverige

Vissa tyger finns ju inte här i Sverige och vice versa.... endel tyger härifrån har jag inte hittat någon annanstans..

Men att det är så mycket billigare utomlands lockar ju, för det är ju så att har man fått tygsjukan så måste man ju handla och då helst så billigt och så mycket som möjligt
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 11:20   #4
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Jag vågade mig på att beställa i USA efter att ha läst här på sysidan. Största problemet är att välja av det stora utbudet
Prova gärna http://www.fabricshack.com/ om det är quilt tyger du ät ute efter, alla verkar ha goda erfarenheter av dem. Kolla in deras rea-avdelning - sen är du fast!!!

Att man beställer från USA utesluter ju inte att man beställer härhemma också, de har ju också bra erbjudanden ibland!!!

Lycka till från Anna som också har (galna) tygsjukan...
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 14:51   #5
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Väntar just nu på en sändning från ovan nämnda företag. 37 st 0.5-yards-bitar, inkl en del balityger, för 700:-, inkl frakt. Vad tullen och momsen blir har jag inte riktigt koll på, 200:- kanske.

Jag har handlat hos ett annat företag också (e-quilter.com). De var dyrare (ca 8-9 dollar/yard) men hade en hel del Kaffe Fassett-tyger och massor av balityger, som mig veterligen aldrig förekommer på rea på Panduro.

Det går inte att sluta beställa när man väl är igång, och sen är det julafton när de kommer.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 15:06   #6
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Hej,
Om Du går in under fliken Quilting hittar Du tips på tygleverantörer online. Du måste titta ca 60 dagar tillbaka under rubriken Quilttyger på nätet.
Lycka till
Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-23, 15:18   #7
Bitte Bitte är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 148
Hej,

Jag har beställt en hel del från USA. www.fabricshack.com som nämns ovan brukar vara så hyggliga att de skriver ner värdet på det dom skickar (det får man inte, men det är mycket man inte får) och jag har aldrig fått betala tull när jag har beställt från dem. Jag brukar också beställa från www.bighornquilts.com eftersom de har mera tillbehör böcker, tidningar, linjar, tråd mm. Men därifrån har jag åkt på tull ett par gånger utav 20 betställningar. Om man inte beställer för mer än $40 brukar det gå bra.

Det är jättespännande att vänta på paket, så jag har väldigt svårt för att låta bli att beställa. Brukar försöka hålla mig, men det brukar bli minst en beställning i månaden. Jag håller på att bygga upp ett riktigt fint lager med tyg hemma.

/Bitte
Bitte är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 08:42   #8
gavagai gavagai är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 510
Jag har beställt från fabricshack och quiltersquarter. Båda har funkat jättebra, förutom att det kommer ett bud tidigt på morgonen och ringer på dörren och väcker mig.
gavagai är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-24, 10:40   #9
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
själv köper jag från www.thecottonshop.net (om jag minns urlen rätt)

fina tyger där. Iofs tycker jag speciellt mycket om deras webdesign (fint) och att man kan se tygerna i vagnen, inte bara tygnamnen.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-25, 20:31   #10
AnnaPP AnnaPP är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 121
Till Filippa

Har du fått hem ditt stora paket ännu?

Jag skulle gärna vilja veta hur ditt paket med 37 halvyardare var packat och hur mycket du fick betala i frakt?

En av anledningarna till att man brukar hålla sig till omkring 7 yard när man beställer från USA är ju att det är lagom för ett $9.50 kuvert. Så det skulle vara väldigt intressant att höra hur fraktpriset blir när man beställer 18.5 yard!
AnnaPP är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 08:32   #11
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Hej Anna PP, nej det har ännu inte kommit. Jag rusar hem varje dag men blir besviken. Och jag medger att jag inte hade annat i huvet än att det var jättebilligt och att jag måste ha. Det svartnade liksom, och jag befann mig hjälplöst i en spiral. Hade ingen tanke på att vara "smart".
Men jag beställde 24 (nåt sånt) tyger från e-quilter.com tidigare i somras. Den leveransen var uppdelad på tre mindre paket som kom med ett par dagars mellanrum. Det första slapp jag lösa ut, men de andra fick jag lösa ut.
Återkommer.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-28, 08:52   #12
Maya Maya är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 119
Små grytor har också öron

Min mor menade då barnen förstås.

Jag tänker på tullen.
Jag börjar fundera på hur mycket vi skall prata om det här på denna sida. Jag själv har tidigare bidragit med tips ,hur ev undvika tull.

Men sedan i juni ,har jag fått betala tull på i stort sett allt.
Det är tom så att det knappt lönar sig längre att dela upp i småpaket eftersom tullen tar 35:- i avgift varje gång dom förtullar ett paket, vilket gör 100:- på 3 paket.

I vilket fall som helst blir det mycket billigare att handla i USA på nätet än att handla såväl på nätet som i butik i Sverige och det är ju en tröst.

Gunilla
Maya är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-08-31, 08:35   #13
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Äntligen!

Nu har första delen av min tygbeställning om 37 halvyardare från fabric.shack kommit! Det levererades vid dörren i morse. 22 halvyardare fick plats i detta paket och denna gång blev det alltså ingen ytterligare kostnad. 9 dollar i frakt för detta paket. De hade inte skrivit ned någon summa på paketet, och jag hade inte bett dem om det heller.
Det tog ganska lång tid tycker jag, jag beställde den 17:e aug. De flesta kostade 1.99 dollar/0,5 yard, några kostade 2.49/0,5 yard.
Underbara tyger, många balityger i ljusa, klara färger. Jag tog med dem till jobbet, skall titta på dem under dagen. Annars hade jag längtat så mycket att jag smitit hem i förtid...
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-08, 22:34   #14
Thalia Thalia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 4
Jag har varit in på fabricshak ett tag nu. Lite längre än jag hade tänkt mig.

Synd att de inte har lite bättre och mer överskådlig struktur på sidan, men det finns många fina tyger...

En fråga, måttbandet som ligger på sidan av tygerna är det i tum? Borde väl vara det eftersom de säljer tygerna i yards eller tänker jag helt fel nu?
Thalia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-09-09, 06:36   #15
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag har nu beställt från Fabric shack.
Jag hittade verkligen massor fina tyger. Dom jag valde var inte från reahörnan men billiga ändå.

Jag längtar tills mina 10 yard kommer.. Jag har hört att dom är oftast snabba på att leverera, och jag hoppas jag har tur också..
Det är ju som lilla julafton när man får sitt tygpaket
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons