Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Overlock / Coverlock
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-12-01, 17:08   #1
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Question Janome My lock 644D

Hej!
Funderar på att köpa en overlockmaskin som komplement till min vanliga symaskin. Tänkte höra här på listan om det är nån som har erfarenhet - bra och dålig - av Janomes overlockmaskin: My Lock 644D

Den verkar bra, men eftersom jag är totalt nybörjare på overlock så känner jag mig osäker.

Mycket tacksam för svar!

Mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 17:48   #2
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag har köpt en My lock 744D och jag tror att det enda som skiljer 644 och 744 är friarmen. Jag tycker att den fungerar utmärkt. Syr snyggt och fint utan att jag behövt ställa om i evigheter. Jag har bara haft den ett kort tag så jag behärskar den inte fullt ut men jag är nöjd. Det som jag upplever som ett minus är instruktions boken som är oerhört påver. //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 18:54   #3
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Hej!
ok men förutom intruktionsboken är den bra alltså. Fick du med en intruktionsvideo? Står att man ska få med en sån i den broschyr jag har. Vad kostade din maskin?
Den jag har kollat på kostar just nu 4995 för den är nersatt 1000:- i och med Janomes 10-årsjubileum. Känns som ett bra pris?!

Mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-01, 19:12   #4
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
En liten till fråga bara:
Den maskin jag kollat på är ju mekanisk. Är de flesta overlocker det?
Då måste man smörja den och så, antar jag. Är det svårt/jobbigt? Håller de mekaniska maskinerna bra?

Mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 07:46   #5
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Ja jag fick med en instruktions video, den var bra (på engelska) den visar tydligt hur man tex trär maskinen. Jag hade hört att det var svårt att trä overlock maskiner. Vissa försäljare rekomenderade till och med att jag skulle dra igenom dom nya trådarna och inte trä om maskinen från noll. Jag tycker att det går bra att trä 744:an. Har inte haft någon anna overlock så jag kan ju inte gämföra med andra märken/modeller. Jag tror att de flesta overlock maskiner är mekaniska, har inte haft min så länge att jag behövt smörja den ännu. Jag betalade 4945 kr (för att vara exakt). Jag köpte min av SOS symaskiner på Götgatan och jag fick med "extra matreal", ett litet häfte med tips och instruktioner. Hoppas att du blir klokare av mina erfarenheter. Hör gärna av dig! Jag funderar på att gå en kurs på Janomes kurscenter i Arboga till våren för att lära mig maskinen ordentligt, Vi kanske kan gå tillsammans?! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 10:23   #6
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Oj det låter som ett jättebra pris!
Var det rea eller ordinarie pris? Då är ju den jag kollat på (fast det är en sämre modell) dyrare....
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 10:36   #7
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Jag var inne på SOS symaskiner´s hemsida, men kunde inte hitta du modell, Malin. Sortimentet kankse skiljer sig, Jag får nog ringa dem.
Tack för tipset!

Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 13:52   #8
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Jag köpte min på mässan och då var det mässpris plus att det var extra pris pga 10 års jubileum. Annars tror jag att den kostar ca 6500. Jag kan varmt rekomedera dig att handla på SOS symaskiner. Camilla som jag handlat av är otroligt trevlig och tillmötesgående. Dessutom verkar hon kunna maskinerna utan och innan och det kan jag verkligen inte säga om alla försäljare som jag träffade på mässan där jag provsydde mig igenom alla märken av overlockmaskiner under 5 timmar (phu!). Lycka till och berätta vad det blev sen!! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 13:54   #9
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Föresten... jag tror inte att mylock 644D är sämre, jag tror att det är samma maskin fast utan friarm. Det är inte så många maskiner som har friarm så jag vet inte hur stor användning man har av det, fast jag tycker att det är smidigt. //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 15:34   #10
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
ok, ja man skulle ju handlat på mässan så klart... jag var ju där men tänkte inte så mycket på att titta på maskiner. Köpte mest tyger och lite annat.
Verkligen dumt, nu när jag tänker efter...
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-12-02, 15:51   #11
Malin.J Malin.J är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 235
Det kommer ju snart en ny mässa!! Jag tror att den är i februari. Vänta tills dess! //Malin
Malin.J är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons