Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-11-04, 12:41   #1
0rcid 0rcid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 9
Question Sicksacka eller inte?

har ju införskaffat mig en ny symaskin, en husqvarna emerald 118- supernöjd. min gamla hugin är 38år och fungerar bara halvhjärtat.
jag sydde en del i tonåren men nu är de tlänge sen sist som jag sytt nått mer än ett örngott

jag var till syaffären igår och köpte 5m mörkbrun bomullstyg och 5m mörkbrun stjärnlinne(tror det hette s&#229 som jag ska sy en sängkappa av.....sitter och klipper till men nu plötsligt så började jag liksom dividera om ska jag zickzacka alla sidor på alla tygbitar?

jag ska ha vitt lakan i mitten och sy på 3 sidor fast det bruna bomullstyget så det "flyter" ihop fint med linnetyget.

vad säger ni? ska jag zickzacka allt och duger det med vanlig vit tråd?

jag ahr ananrs köpt brun trå i samma nyans så klart som jag ska sy det hela med

kan nån svara på min dumma fråga för jag känner mig lite snopet förvirrad

Senast redigerad av Ann1e den 2008-11-04 klockan 12:55. Anledning: Ändrad överskrift för att bättre spegla vad tråden handlar om
0rcid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 12:45   #2
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag hade sicksackat alla delarna då jag gissar att du kommer tvätta det någon gång? Å även tvätta innan tillklippning så det inte krymper och inte passar efter tvätt. Vilken färg du sicksackar med tycker inte jag spelar någon roll. Sedan beror det ju på hur du tänkt fålla sängkappan i nederkant. Gör du där en dubbel vikning av tyget så behövs inte den sträckan sicksackas då kanten blir insydd liksom.

Hoppas det går att få någon rätsida på mitt svar jag skriver
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 12:56   #3
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Orcid!

Jag har ändrat på din överskrift för att bättre spegla vad som frågas om i tråden. Detta för att underlätta sökningar senare.

Vänliga hälsningar Annette/forumvärd
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 13:05   #4
0rcid 0rcid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 9
Citat:
MonikaW skrev: Visa inlägg
Jag hade sicksackat alla delarna då jag gissar att du kommer tvätta det någon gång? Å även tvätta innan tillklippning så det inte krymper och inte passar efter tvätt. Vilken färg du sicksackar med tycker inte jag spelar någon roll. Sedan beror det ju på hur du tänkt fålla sängkappan i nederkant. Gör du där en dubbel vikning av tyget så behövs inte den sträckan sicksackas då kanten blir insydd liksom.

Hoppas det går att få någon rätsida på mitt svar jag skriver
jag tänkte slippa tvätta det innan, ja jag är superlat och hon i affären sa att det kan krympa med typ 0,6% så hon sa att jag skulle formsy den.
jag lägger till med 1,5cm på delarna och syr ihop den och det kommer nog blir kanske 5mm extra runtom just för krympningen.
ja den ska dubbelvikas i sängkappans nedkant så det blir så där snyggt, den blir nog bred också.
kappan blir rak och inget rynkat.
0rcid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 13:06   #5
0rcid 0rcid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 9
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Orcid!

Jag har ändrat på din överskrift för att bättre spegla vad som frågas om i tråden. Detta för att underlätta sökningar senare.

Vänliga hälsningar Annette/forumvärd
aha tack
0rcid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 13:08   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Lathet bedrar vishet ibland Tänk om tygerna du syr ihop krymper olika?
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 13:25   #7
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Jag tycker att du skall tvätta alla tygerna och stryka dem ordentligt innan du syr. Bomull och linne skall du (enligt min åsikt) alltid sicksacka om du inte skall vika in sömmen två ggr (vika en gång mot avigan och sedan vika en gång till = gömmer kanten) då är det onödigt.

Lycka till Annette

ps glöm inte att sicksacka de klippta kanterna innan du tvättar! och givetvis behövs inte stadkanten sicksackas ds
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 14:39   #8
0rcid 0rcid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 9
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Lathet bedrar vishet ibland Tänk om tygerna du syr ihop krymper olika?
jooo det är sant.....men jag brukar ha väldigt tur med sådant...alltså att jag lägger till och det räcker för när jag sen tvättat så ahr det inte krympt.
det vita lakanet i mitten är tvättat flera gånger tidigare så
0rcid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 14:44   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ibland kan turen svika så jag skulle nog ändå (trots att du är lat) förespråka en tvätt innan
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 15:00   #10
0rcid 0rcid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 9
Citat:
Ann1e skrev: Visa inlägg
Jag tycker att du skall tvätta alla tygerna och stryka dem ordentligt innan du syr. Bomull och linne skall du (enligt min åsikt) alltid sicksacka om du inte skall vika in sömmen två ggr (vika en gång mot avigan och sedan vika en gång till = gömmer kanten) då är det onödigt.

Lycka till Annette

ps glöm inte att sicksacka de klippta kanterna innan du tvättar! och givetvis behövs inte stadkanten sicksackas ds
måste införskaffa mig ett nytt strykbord det andra hade mannen sönder när han rumstrerade i källaren(fråga mig inte hur för jag fattade inte heller vad han gjorde)

jag sicksackat alltihop (men inte stadkanten förståss)men tyget blir inte tvättat för jag ahr redan klippt det så jag får lida för min dumhet senare:/ men till nästa gång ska jag tvätta tygerna innan!
0rcid är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-04, 15:03   #11
0rcid 0rcid är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 9
Citat:
Delfintua skrev: Visa inlägg
Ibland kan turen svika så jag skulle nog ändå (trots att du är lat) förespråka en tvätt innan
jo du har rätt och jag får nog lida för det förr eller senare
men nästa gång ska jag var alite mer strukturerad..jag tror att jag är lat för jag ahr inget strykbord och jag ahr klippt tyget och jag är för ivirg, vill inte tappa motivationben för jag har så lätt för det så jag vill passa på när suget att sy äntligen kom över mig....men japp jag får nog lida mer änb en gång av min lathet
0rcid är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:34.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons