Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Starta eget
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-01-05, 13:58   #1
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Pris på västklänning?

Sitter och fnular på priset på en västklänning jag sytt till min mans kollegas barn.

Materialkostnaden har jag räknat ut.
Men själva arbetet? Man går ju sällan i vinst med arbetstiden men vad är ändå skäligt?

Den är sydd i manchestertyg, kantad med snedslå i hals, nederkant, och ärmhål.(plus "uppklippet" (hjärnan är av- minns inte vad det heter! bak för att den ska gå att trä över huvudet.) På baksidan är det fixat med nittryckknapp för att bli snyggt.

Dvs modellen är ganska enkel men det är lite pilligt att sy dit alla kantband när den inte är i större än i stl. 74. Det är där tiden går åt....

Så- någon som har något förslag? Beställaren har beställt utan att fråga om pris. Min första tanke var ca 225kr- är det för lite/mycket?
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 14:17   #2
Wilmaz Wilmaz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 4
Jag tycker att du ska räkna ut den tid du har lagt ner.
225 låter väldigt lite.
Har du gjort ett fint arbete och lagt ner hjärta och skäl ska du ta ut vad du tycker att det är värt.
Har du det som hobbyverksamhet kan du ta mindre eftersom du skattar ingenting under en viss summa per år. Tar du mer betalt på ditt intresse mer än så kan du behöva ha firma-och då behöver du ta mer betalt för att få ngt själv.
100 kr/timme tycker jag är absolut minimum. -givetvis effektiv tid
Wilmaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 14:53   #3
AnnLindahl AnnLindahl är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 269
Det är väldigt svårt att sätta pris när man syr åt andra för man kan inte ta betalt per timme, och vem går till affären och köper en västklänning för 225:- till en bebies. Men jag skulle tro att du kan ta 150:- och sen får du tänka att det är din hobby.
AnnLindahl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-05, 18:34   #4
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Jag skulle nog säga 225 var nog det minsta jag tänkte mig. Och jo, det är många som köper en västklänning eller liknande för 225 kr eller mer. Tänk på Meandi, moonkids, katvig osv osv. Visserligen har jag inget etablerat märke men jag kan ju åtminstone garantera att t.ex. inget barnarbete förekommit,och så blir ju klänningen ganska så unik....

Jag sålde en kjol förra veckan för 120kr och det var nog lite för lågt. Hon som köpte sa ingenting om att det skulle vara för dyrt...

Jag räknade på 75kr i timmen ca, effektiv tid såklart, men samtidigt får det ju inte bli för dyrt...
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-06, 10:21   #5
Wilmaz Wilmaz är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2009
Inlägg: 4
Ja då har vi ju lite samma tänk! Det är klart att tar man 100 kr/ timme så kan slutprodukten bli väldigt dyr, men man får väl ha det lite mellan tummen och pekfingret från fall till fall.
Jag tycker man ska vara stolt över sitt kunnande, det ligger mycket tid bakom både i inlärandet och själva jobbet.Vi kvinnor är dåliga på att ta vara på våra kunskaper,"bara en hobby" " det är ju roligt" "bara på skoj" mm.
Hur ofta gör en man så? Kolla vad de tar för sina arbeten/hobby-de deklarerar minsann inte allihop utan när de "hjälper" är det inga 75-100 kr i timmen..(För att exempelvis måla/tapetsera en vägg) Varför är vårt arbete mindre värt-själv tycker jag att måla och tapetsera är väldigt likartat sömnad...
Nä ta betalt för dina jobb, gör du ett bra jobb är det värt det!
Lizette
Wilmaz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 16:18   #6
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Citat:
Wilmaz skrev: Visa inlägg
Hur ofta gör en man så? Kolla vad de tar för sina arbeten/hobby-de deklarerar minsann inte allihop utan när de "hjälper" är det inga 75-100 kr i timmen..(För att exempelvis måla/tapetsera en vägg) Varför är vårt arbete mindre värt-själv tycker jag att måla och tapetsera är väldigt likartat sömnad...
Nä ta betalt för dina jobb, gör du ett bra jobb är det värt det!
Lizette
Håller med helt! Har sagt det många gånger här, men kvinnor kan tyvärr vara dåliga på att se sitt hobby som någonting värdefullt och ta betalt för det.

Räkna ut hur många timmar du lagt ner på det och försök tänk ut pris som är skälig till den tid du lagt ner. Det varierar ju från människa till människa vad tiden är värd så jag kan inte ge dig någon förslag. För vissa är 50 kr/timma helt OK, medan andra är upptagna och behöver ta mer betalt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 19:22   #7
Rivka Rivka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2007
Inlägg: 47
Mycket svårt det där med att ta betalt...
Men man ska ta betalt för sin tid. Jag blir alltid så ledsen när jag går på loppis och ser att de säljer virkade dukar ect för max 15 kronor!
Är inte handverket, kunnandet och tiden värt mer...
Om det är sant skulle det innebära att det vi kan och vår tid inte är värt någonting överhuvudtaget.

Sen beror det ju lite på om det är inkl. moms eller exkl. också.
Jag vet en egen företagare som tog över 1000 kr i timmen, fast då hade HAN en massa arbetsgivar avgifter ect...

Våga ta betalt för ditt verk!
Om de tycker att det är för dyrt visa fram en kalkyl med matrialkostnad och hur många timmar du lagt ner!
Rivka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-11, 20:36   #8
artesaan artesaan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 163
Smile

Citat:
Wilmaz skrev: Visa inlägg
Ja då har vi ju lite samma tänk! Det är klart att tar man 100 kr/ timme så kan slutprodukten bli väldigt dyr, men man får väl ha det lite mellan tummen och pekfingret från fall till fall.
Jag tycker man ska vara stolt över sitt kunnande, det ligger mycket tid bakom både i inlärandet och själva jobbet.Vi kvinnor är dåliga på att ta vara på våra kunskaper,"bara en hobby" " det är ju roligt" "bara på skoj" mm.
Hur ofta gör en man så? Kolla vad de tar för sina arbeten/hobby-de deklarerar minsann inte allihop utan när de "hjälper" är det inga 75-100 kr i timmen..(För att exempelvis måla/tapetsera en vägg) Varför är vårt arbete mindre värt-själv tycker jag att måla och tapetsera är väldigt likartat sömnad...
Nä ta betalt för dina jobb, gör du ett bra jobb är det värt det!
Lizette
Kan bara säga att det inte är någon skillnad i om man är man eller kvinna då man skal ta betalt för utfört arbete!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
artesaan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-01-12, 12:51   #9
Fiffi_S Fiffi_S är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 320
Om du räknat ut ett sammanlagt pris (material + arbetstid) på 225 kr så tycker jag du kan slå det jämt med 230 kr.

Om jag beställt ett hadngjort, måttanpassat och unikt plagg så skulle jag gladeligen betala 230 kr för det!

Sen beror deet väl lite på vad beställaren haft för "avsikter" med att beställa ett handgjort plagg av dej, istället för att köpa ett från affären. Många vill ju köpa handgjorda saker eftersom man tror att man kan få det mycket billigare då, så om beställaren har haft det sinnet så är väl allt under 150 kr för mycket!
Men om tanken var att få ett handgjort, unikt plagg så tycker jag 230 kr är helt OK.

Dyrare än "Made in China", men samma kvalitet (och säkert också billigare) än dyra kvalitets-/märkeskläder!

Tänk bara på vad kläder från t.ex. Lingon och Blåbär, där kan bara en body gå på mer än 150 kr!
Fiffi_S är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons