Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-09-07, 09:19   #1
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Vad är det för fel på mig??

Många saker säkert

Jag har nästan stickat färdigt ett par yllestrumpor som ska vara till mina historiska kläder (de går över knäna och hålls uppe med strumpeband), på strumpstickor 1,5. Jag är rätt nöjd så här långt, har inte stickat strumpor sen högstadiet och då fick jag ju hjälp med de svåra momenten. Att det överhuvudtaget blir något som känns igen som strumpor är något av en bedrift.

MEN..... mellan varje sticka är det väldigt tydligt en skarv, som en linje hela vägen ner, och jag vet inte hur jag ska bära mig åt för att undvika problemet... Jag ska börja på ett par nya strumpor när dessa är färdiga och, trots att de knappt kommer att synas under mina kjolar, vill jag inte att de ska ha samma fel.

Några förslag?
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 09:26   #2
monikaw monikaw är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 351
Låter som om du stickar för löst eller för hårt när du byter till nästa sticka. Gissningsvis för löst. Testa med att dra till garnet när du byter sticka för att undvika ränder vid stickbyte.
monikaw är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 10:18   #3
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Jag har provat att både dra åt hårdare och sticka lösare, men det blir lika fult ändå...har funderat på om jag håller stickorna fel...
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 10:28   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Du kan även dra till garnet lite på de sista maskorna, på föregående sticka innan Du börjar på nästa. Och när Du stickat ett par maskor, dra till dem
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-07, 10:49   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Ett knep som jag kört med är att förutom att dra åt de första maskorna rejält så har jag stickat 1 eller 2 maskor in på nya stickan varvet runt och på så sätt flyttar jag "hålet" och problemet försvinner!

Håller du ordning på var varvet börjar egentligen blir det heller inga problem när hälen ska göras.

Ibland byter jag sticka 1-2 maskor i förväg med för att få tillbaka "riktiga varvet". (Så hälen hamnar rätt!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-09-09, 07:02   #6
SarahW SarahW är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 82
Tack för svar! Ska försöka det!
SarahW är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons