Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2004-01-28, 10:36   #1
Ink100 Ink100 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
Dynor till båt?

Hej,

Jag har efter att ha sett priser på båtdynor fått för mig att så himla svårt kan det ju inte vara att göra egna. Jag har tänkt att göra överdrag med dragkedjor så att det går att ta av och tvätta. Till ryggstöd har jag tänkt att använda en skumcylinder och klä den med tyg. Själva fästena i båten tänkte jag lösa med kardborrband, så de går lätt att ta bort efter fisketuren. men nu till min fråga. Vad för tyg tror ni fungerar bäst? Jag har funderat på vaxduk(svårt att hitta neutrala mönster), vindpoplin, fuskläder och grov indisk bomull. Vet ni nåt annat tyg med vattenavstötning? Såg på swelogent att de säljer transparant plast för 27:-/meter. Man kanske kan sy överdrag av sån och bara sätta på den när molnen skvallrar om regn. Då måste jag bara snabbt och enkelt bli en förening.

Har ni några andra tips gällande att sy dynor.

Tack på förhand!!

Karin - i planeringstagen
Ink100 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-28, 16:12   #2
Erika Erika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 60
Jag hjälpte en kompis att sy nya överdrag till hennes båtdynor. Vi sydde i kraftig indisk bommul (med dragkedjor). Det hela blev mycket bra. Hon har dock en halvtäckt båt, så hon lägger in dynorna under skydd när de kör för att de inte skall bli våta. De har klarat sig bra och är fortfarande frächa. /Erika
Erika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 13:10   #3
Tingel Tingel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 107
Talking Båtdynor

Hej !
Jag har sytt båtdynor till vår segelbåt. Materialet som används beror på vilket slitage det är på dynorna.Är de inne i pentryt eller skall de tåla vatten,vind och blåst?Jag sydde sittdynorna som är ute av markistyg.Hållbart och tål fukt. Är det prydnadsdynor för inomhus i båten passar säkert kraftigare bomullstyg el.dylik
Dynorna drar lätt åt sig fukt så de kan lätt bilda mögel. Slitaget är också ganska hårt så ett starkt tyg är att rekomendera.Markistyget har en vaxad yta och går lätt att torka av. Men det finns säkert många bra material . Hälsningar Tingel
Tingel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-01-30, 13:19   #4
Ink100 Ink100 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
Smile

Hej,

Markistyg tror jag att jag ska titta närmare på. Även om det kanske blir ett par findynor senare så är det bruksdynor som behövs i första hand. Vi fiskar gädda och är ute i alla väder, tidig vår och sen höst. Båten är öppen så de måste tåla vind, regn, snö(japp, vi fiskar i dec). Men de kommer inte att ligga i båten mellan fisketurerna.

Tack för era tips!!

Mvh
Karin - nu irriterad över att inte hinna kolla på tyg i helgen
Ink100 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-06, 20:36   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Sy i möbelgobeläng

Hej! har sytt en hel del båtdynor.
Har tyckt att de jag sytt i möbelgobeläng blivit bäst. "Möbeltyg" är både smuts- och även delvis vattenavstötande. Tänk dig hur en vanlig soffa beter sig om du spiller på den. Skippa vaxduken det blir hemskt att sitta på en varm sommardag.
Möbeltyg är kanske lite dyrare men håller länge.
Dessutom finns mycket att välja på.
Lycka Till! Bibbi.
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-06, 21:31   #6
pialuttan pialuttan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 216
båtdynor som tål

Oj, nu kom jag på ett bra tyg till ditt ändamål! Leta efter scoth gard behandlat. Är inte säker på stavningen, men på kvaliteten. Den stöter bort fukt och annat, är ungerfär som markistyget men tåligare tycker jag. Skulle faktiskt inte välja möbelgobeläng som oftasts kräver kemtvätt, krymper en del och många bleks. bara ett inlägg i debatten.../pia
pialuttan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2004-02-13, 13:14   #7
Ink100 Ink100 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 13
Tack så jättemycket för er hjälp!!

Det här är mitt långtidsprojekt då båten ligger på vinterförvaring drygt 20 mil bort så jag kan inte mäta ut hur dynorna ska se ut än. Men jag får väl ladda upp bilder sen :-)

Ha en trevlig helg!!

//karin - fortfarande med kimonon som aktuellt projekt, avslutas nog i helgen
Ink100 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
båtdynor, dynor

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons