Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-06-11, 08:39   #1
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Question Hur sitter ni när ni syr?

Har funderat en längre tid på hur man bör sitta när man syr. Har märkt att jag får ont i axlarna när jag sitter en längre stund och syr. Just nu sitter jag på en vanlig pall och tror att det är det som är problemet. Funderar på att köpa en kontorsstol istället som man kan reglera i höjd.

Hur sitter ni när ni syr? Vad har ni för stol? Har ni andra tips på hur man bör sitta?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 08:58   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
En kontors-stol med hjul, skulle jag rekommendera.
Då har Du stöd för ryggen, och kan ställa in så du får rätt arbetshöjd.

Jag har "ju som bekant" en sån i min syskrubb.
Men man ska absolut inte klättra på den!!
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 09:10   #3
Mimmi71 Mimmi71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 171
Jag tycker det är svårt med sittställning när man syr och jag vet att det har diskuterats tidigare. Jag har en kontorstol,men har en benägenhet att sitta framåtlutad (även på jobbet framför datorn) och har då inte stöd för ryggen. Känner också av ryggen och framförallt axlarna när jag suttit för länge framför symaskinen.
Mimmi71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 09:16   #4
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Ja Aina klättra på den ska man ju inte. Det har ju du fått lära dig den hårda vägen.
Vad har din stol för ryggstöd? Stort eller litet? Tänker att den större varianten är i vägen när man syr men det kanske inte år så.

mimmi71 Jag sitter också framåtlutad men jag sitter ju på en pall så jag inget att luta mig på. Har på senare tid uppmärksammat att jag har pedalen rätt under maskinen. Man kanske ska förska skjuta fram den en bit så att man får en bättre sittställning?
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 09:38   #5
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Nopp, klättra ska man inte, det har jag "lärt mig nu"
Skickar med en bild på min stol, jag har ryggstödet långt ner, då blir det ett väldigt bra atöd för vekryggen.
Bifogade bilder
 
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 09:49   #6
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
STOCKESTOL säger jag bara!!! Där får man muskelträning samtidigt! Den är ju lite som en gungstol och man kan hela tiden ha kontroll! Och man kan lätt ändra läge när man behöver plats mellan sig o maskinen. Behövdes speciellt då jag quiltade överkast!

Men man behöver nog en vanlig lite justerbar kontorstol med... Speciellt när man broderar och behöver se lite mer uppifrån.
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 10:54   #7
stenbeckan stenbeckan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 1 118
Jag har en kontorsstol med armarHela stolen kan jag i princip ställa hur jag vill.
En stor fördel för mig i alla fall är att jag har ett höj o sänkbart bord. Det händer ofta att jag står upp o syr både på den vanliga o overlocken. Kanon. Klarar av länge stunder vid symaskinen på det viset.
Ont i axlarna får jag gärna om jag har bordet lite för högt i jämförelse mot stolen...
stenbeckan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 11:04   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag sitter på en stol med justerbar höjd. Sambon grinade lite när jag köpte den för 600 kr med hans presentkort, men jag ansåg att jag var värd det.

Innan hade jag också en stol med justerbar höjd, men via att man snurrar den, och den ändrade förstås höjd bara av farten när man arbetade och den sprack och blev sned också efter ca 1 år och ikea vägrade ta tillbaka den, uselt.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 11:06   #9
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Vad roligt att så många svarade! Tack för alla bra ideer.

Johanna stokkestol är nog inget för mig...

Stenbeckan Ett höj och sänkbart bord vore ju kanon. Det har jag inte tänkt på tidigare. Jag vill gärna vilja ställa mig upp när jag blir stel och då skulle ju ett sånt bord vara bra. Ska hålla utkik efter ett sånt.

Aina Ungefär en sån stol kan jag tänka mig. Den får inte ta för stor plats eftersom jag delar rum med tonåriga sonen. Han har ett stort rum som jag har tagit en hörna av.

Jag inser att jag lagt för lite vikt på hur jag sitter vid maskinerna och bara koncentrerat mig på vilka maskiner jag behöver Men det är jag säkert inte ensam om.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 12:04   #10
laika laika är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 273
När jag syr kläder så sitter jag vid köksbordet ibland på en kontorstol men oftast på en köksstol och jag vill sitta lågt så jag inte hänge över det jag syr. Broderar jag så har jag stå höjd där min maskin står, så jag står upp.
laika är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 16:52   #11
ullhal ullhal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 11
Jag har köpt ett barbord och står när jag syr. Det tog inte så lång tid att vänja sig och det är jättebra.
ullhal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 17:44   #12
Nanette Nanette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 19
Jag sitter på en hög pall med stoppad sits. Det funkar kanon bra för mig, jag kommer upp lite högre och får jobba nedåt. Mkt bra eftersom jag har en trasig axel.


// Nanette
Nanette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 19:12   #13
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Question

Ni som har högt bord och står och syr - blir det inte väldigt jobbigt att han nästan all vikt på icke-gasarfoten?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 20:26   #14
ullhal ullhal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 11
Jo, ibland känns det i "icke-gas-benet". Jag övar mig på att gasa med vänsterfoten så att jag kan variera mig. Fånigt nog är det rätt svårt att gasa med "fel" fot. Och jag tränar.
ullhal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-11, 20:55   #15
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Jag har upptäckt att det verkligen är höjden som är det viktiga. Hade en kontorsstol, som inte gick att ställa in ordentligt, och fick ont i ryggen. Sen bytte jag till en vanlig pinnstol, utan stoppning eller någonting, och det gick bra. Sen dess har jag dessvärre flyttat och jag kunde inte ta möblerna med mig, nu använder jag en vanlig fällstol i plast och den är inte riktigt ultimat har jag märkt när jag syr länge.


Sen när jag syr för hand så vill jag slå ett slag för att sitta i skräddarställning, det är faktiskt väldigt bekvämt och jag förstår varför det heter just som det heter.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons