Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-05-02, 11:36   #1
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
När använder man kniven?

Hej!

Jag har nyligen köpt en Janome 744D från England (mycket nöjd med köpet och tackar för tipset från er på sysidan!)

Det är dock en sak jag har mycket svårt att förstå och som jag inte hittat svar på någonstans på internet. När jag syr t.ex. en tröja, så syr jag axelsömmarna först. När jag sedan skall sy fast ärmarna så skär jag ju över axelsömmen med kniven, vilket leder till att den sömmen repar upp sig. Kan man bara använda kniven på sömmar som inte korsar någon annan söm? I så fall kan man ju inte använda den någon gång nästan? Då försvinner ju lite poängen med overlock, för utan kniven blir ju inte sömmarna så snygga. Också svårt att få tillräcklig sömsmån. Hur gör man???

Malin
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 12:10   #2
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Hej!
Det ska inte vara något problem. Så gör jag alltid när jag syr tröjor, och har man tillräckligt tät overlocksöm så ska den första sömmen inte repa upp sig, utan snarare förseglas (man slipper fästa trådarna i och med att nästa söm både skär till och syr över.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 12:56   #3
Malin.S. Malin.S. är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 22
Tack för svaret Gunilla! Det var så jag hoppades att det skulle fungera, men jag upplevde ändå att det repade upp sig. Har haft grundinställningen på maskinen men jag får prova med tätare stygn som du säger. Hoppas att det fungerar.
Malin.S. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 19:21   #4
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Hejsan, jag gör som gunnsan och det funkar för mig oxå. Lycka till
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-05-02, 21:55   #5
JohannaSoreke JohannaSoreke är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 714
Jag brukar göra som ovanstående, men du kan ju oxå testa att vika trådändarna där axelsömmen slutar så syr du i dubbel tråd, om du fattar. Det gäller bara att du då inte kör över tråden med kniven just där...

På många konfektionsplagg läggs det med ett band i axelsömmen så den inte ska spricka eller töja ut sig. Kanske kan vara en idé vid känsligare tyger?

(Bandet kan bestå av samma tyg, klippt på andra hållet. Trikå repar ju inte upp sig i sidled.)

Och sy gärna med dubbla nålar! (När jag fuskar med bara en nål bli det lättare sprickor!)
JohannaSoreke är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:51.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons