Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-04-17, 10:54   #1
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Unhappy Handarbete med värk?

Att vara beroende av att använda sina händer för att skapa och må bra är för många av oss en självklarhet... men när värken, svagheten gör sig påmind vad gör man då? När man måste vila var 6 maska i virket, inte orkar spänna brodyramarna utan hjälp, inte orkar hålla handen i en speciell ställning över målningen...
Är livet slut då för oss som har dessa gåvor/laster...

Jag har nyligen fått veta att jag har Generaliserat kroniskt smärtsyndrom och det jag känner är alltså inget som jag kommer att bli av med utan måste lära mig att leva med... men om jag inte kan göra något av det jag älskar att göra nu när det vardagliga i livet inte kan göras för att det är för smärtsamt så vad gör man då? Det jag har kvar är ju då mina hobbysar...

usch det där det blev ju mörkt... men just nu så känns det så... eftersom man ju har det värsta scenariot framför sig och inte vet vad man kan göra och hur...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 11:01   #2
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Nej livet är inte slut så tappa inte hoppet. Det går bara i ett annat tempo så skynda långsamt och njut av skapandet.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 11:08   #3
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
du har så rätt...

men man behöver då och då påminnas... I morse kunde jag inte öppna grinden till dagis... jag fick lyfta upp min 6-åring så han fick prova och han klarade det till sist så vi kunde komma in...

Det finn så att säga kanske andra sätt att lösa saker på än de man är van vid...
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 11:10   #4
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Du får försöka lära dig andra ställningar eftersom. Kanske kan nån stödskena eller så göra att det fungerar.
Ett problem är att om man inte använder musklerna så blir det ännu sämre.
I vissa fall (men bara om man mår väldigt bra psykiskt) kan man lära sig leva med värken och till och med göra saker som gör ont. Det finns smärtkliniker att söka till (via husläkaren).
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 11:57   #5
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Sami, ett tips till dig angående att du har svårt att spänna ramen
i brodermaskinen. Använd filmoplast.
Den klistrar du fast, du behöver inte ta i alls. /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 13:23   #6
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Nej livet är inte slut för det! Man får bara anpassa sig efter det.

Jag har haft reaktiv artrit (visserligen är det en sjukdom som är övergående) och man hittar på en massa andra sätt att göra vardagliga saker enklare för en. Jag har alltid sprungit mycket men med artriten kunde jag inte gå på ett halvår. Man får bara försöka hålla humöret och hoppet uppe!
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 13:41   #7
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
tips

det är väl det jag söker... att någon kan säga att det går! Visst det har ju gjort ont i många år att göra saker jag vet ju bara nu varför så det är ju egentligen ingen skillnad. Men på grund av min hjärnskada så är det inte bra om jag har ont eftersom det retar hjärnan ännu mer och tar ifrån mig mer energi. Jag har fått en medicin som faktiskt tar udden av det värsta men ändå känner jag av att allt gör ont i fingrar och händer. Så det är ju bra ändå i det stora hela! Det känns bara lite jobbigt just nu kanske.
Man kan ju klara det mesta bara man vet hur man kan göra!
Jag är livrädd att inte kunna göra det jag vill när jag inte kan göra det jag måste heller. Men å andra sidan så lärde jag mig att köra datormusen med fötterna bara för att testa om det var möjligt så kanske jag snart kommer ur den här svackan! ;0)
Efter en lång rehabilitering på snart ett år så har jag nog kommit en bit och har börjat inse att jag har en hjärnskada som ger mig begränsningar. Eftersom jag har insikt om dessa så kan jag ju lära mig att fixa saker på annat sätt. och det jag inte kan alls får ju någon annan göra då för jag har inte energi att slösa på sådant som jag ändå inte klarar! Jag kan visst dammsuga men om jag då inte orkar ta hand om mina barn när de kommer hem så vad är då vitsen med det?
nog gnällt ser jag!!! Då vet jag att det finns folk här som även vet hur man kommer runt sådant här!!!
skönt att veta!!!
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 13:52   #8
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Något som jag fått lära mej under mina år med värk det är att tex städa det får jag göra i min takt och dela upp det på flera dagar och inte städa hela huset på EN dag...
Sen brukar jag tala om, för dom som är ofina nog, att påpeka att jag har dammråttor att det faktiskt är änglahår
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 15:00   #9
Samigabriell Samigabriell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 586
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
Något som jag fått lära mej under mina år med värk det är att tex städa det får jag göra i min takt och dela upp det på flera dagar och inte städa hela huset på EN dag...
Sen brukar jag tala om, för dom som är ofina nog, att påpeka att jag har dammråttor att det faktiskt är änglahår
hihi!!! man ska kanske döpa dem?? Dammråttorna! Min syster brukar säga när jag säger att det ser ut som kriget! - jag kommer för att hälsa på dig inte för att kolla om du städat!
Man får väl lära sig det... men det är så svårt för då blir man ju aldrig klar med något inget får ett slut. Jag är i stort behov av att se att saker bli klara. En fixering just nu förmodligen eftersom jag håller på att lära mig att göra en sak i taget. inte så lätt med 3 småbarn i huset 13 kaniner (varav 10 bebisar) och 2 katter och en man! hihi
Samigabriell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 20:42   #10
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Om musen är svår att hantera kan du skaffa en mousetrapper. När jag jobbade på en arbetsterapiavd fick våra reumatiker en sorts gummirör (har tappat namnet på dem) att trä på pennor så att de blev tjockare, kanske kan det fungera på virknålar. Jag vet inte om du gillar att brodera för hand, det finns både golv- och broderistativ att spänna upp broderiet i men nålen blir kanske pillig att hantera.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 21:19   #11
papillon papillon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2009
Inlägg: 11
Thumbs up

Värken är jobbig,men när jag handarbetar så kan jag "glömma" den för ett tag.Det bästa för mig är att rotera,Sy lite,virka lite, brodera etc.Städar gör jag mest hela veckan,toan en dag,damma lite nästa osv.Skulle nån klaga så visar jag vart städskåpet är.På kvällarna så brukar jag sitta en stund och massera ömma leder med en hudlotion.Det har hjälpt mig
papillon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-17, 23:16   #12
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Men om du har en man så kan du ju låta honom sköta en del av städandet , vet inte hur gamla dina barn är men de kan säkert hjälpa lite de med, jag gillade åtminstone att hjälpa mamma med det mesta då jag var liten .

Änglahår... Det är ju ett ganska fint namn för dammråttorna!
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 08:27   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ont skall med ont fördrivas

På hälsokosten finns en liten grej som kanske kan ge lindring. Det är en ring och en stav i spunnen metall som man rullar över fingrar och i handen. Kanske kan vara värt ett försök. Det ökar blodgenomströmningen och ökar kroppens endorfiner.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 08:33   #14
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Ja det fungerar jättebra att kalla "råttorna" för änglahår dom som klagar brukar bli knäpptysta då..
För vem vill väl klaga på änglar
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-18, 08:43   #15
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Råttorna kan också kallas änglatofflor. För såna måste dom ha när dom kommer på besök
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
värk


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons