Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-02-08, 11:09   #1
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Tandläkarskräck

Jag har haft denna skräck sedan barn och har bara gått till tandläkaren vid svår värk och då med mycket stor vånda och besvär. Nu har jag kommit i kontakt med en tandläkare som bara jobbar med såna som jag. Hon samarbetar med en psykolog och eftersom bedömningen på mig löd: extremt tandvårdsrädd tog jag kontakt med denna psykolog. Jag har nu varit där 10 gånger och gjorde mitt första tandläkarbesök i fredags. Å det gick bra!!!
Visst var det jobbigt med jag klarade av det.
Mitt råd till alla er som är i samma situation är:försök att hitta hjälp i tid! Det funkar och kan ju vara livsnödvändigt!
Eftersom jag nu inte har gått regelbundet så måste 4 tänder dras ut på mig. Allt detta kommer naturligtvis att kosta massor.
jag önskar att jag hade ordnat detta för massor av år sedan...
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 11:27   #2
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Skönt att Du får hjälp.
Jag vet hur det är med den skräcken!
När jag kom till min tandläkare för 35 år sedan, var det för att om det inte gick på annat sätt så skulle jag få hypnos.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 11:43   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Vad skönt att du ändå fick hjälp att härda ut. Tyvärr så är ju tandläkaren en nödvändig ärkefiende att stå ut med. Mitt råd är ändå att gå ofta så blir pinan mindre.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:15   #4
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Ja men det är liksom det som är grejen med att ha tandläkarskräck,jag vet så väl att jag behöver, men att sen ta steget att gå till telefonen och ringa, ja det är ett svårt steg att ta.
Det min tandläkare gjorde mot mig när jag var liten var inget annat än ett övergrepp.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:26   #5
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag kan förstå dig fullt ut. Min tandläkare när jag var barn gjorde nåt liknande som jag kan kalla övergrepp. Efter det formligen hatar jag tandläkare. Jag hade en böld och tandläkaren bara hackar en pik rakt ner i bölden. Hon såg förskräcklig ut med sina flaskbottnade glasögon och anföll mig. Glömmer aldrig den synen!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 12:43   #6
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
Det värsta är att enligt psykologen kan det förekomma liknande saker än idag. Fast idag är ju klimatet ett annat och man änmäler saker o ting mer, tack o lov.
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 13:34   #7
aaaaaa aaaaaa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 447
Jag forstår dig, och det är jättejobbigt.
Jag har också svår ångest för tandläkare och har äntligen fått fixat munnen, detta föregick under full narkos och jag är så himla glad att det är gjort. Jag fick ta bort 11 tänder och reparerat 7 stycken, och till stor förvåning för alla så har jag inte haft ont efteråt, alls !!!
Du kommer att må bra när det är gjort och kanske din skräck inte kommer att gå helt bort men så lär du dig leva med den. För mig blev det, att kunna le utan att skämmas ett stort steg på vägen. De söver fortfarande ned mig når något måste göras, men jag kan gå did utan att smocka till dem och jag kan prata med dem på telefon utan att tappa den i marken av ren rädsla över att de ringar.
Det finns hopp och jag önskar dig lycka till.
aaaaaa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 13:44   #8
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag drar mig för att gå till tandläkare... Jag har inte gått på 5 år och jag går hellre till gynekologen tusen gånger.

Men ändå har jag inte så stor skräck för tandläkare.

Det jag inte gillar är att få skäll för att man sköter sina tänder dåligt (alla har olika tänder, OK?), ha många verktyg i munnen och det fylls med vatten o saliv att jag inte kan andas ibland. Och smärtan. Jag HATAR all smärta, vill ha tusen sprutor först, men ibland funkar de inte ordentligt och jag grinar av smärta och de vill ändå fortsätta, "jojo det går fort över" och de står och gräver.. Jag tror jag är jättekänslig i och runt munnen för när jag får finnar nära munnen så går det inte klämma på dem. Och att det kostar jävla med pengar. Tror jag behöver ett par rotfyllningar men drar mig för att gå dit..

Som sagt, inte så stor skräck som ni, men jag drar mig för att gå.

Jag har haft ensidig huvudvärk i ca 3-4 år nu och det är hela området från nacken upp till huvudet, ser även dimmigt. Kanske beror det på nåra tänder, men men. Värken kommer och går och ibland kan man inte veta om det är just tänder som orsakar eller inte för brukar inte ha ont i tänder just då. Men kanske i käken? Eller har jag cancer i hjärnan?

Jag har också haft dåliga erfarenheter med tandläkare då jag gick skola på annan ort (pga min dövhet) och där har vi haft en jävel till tandläkare trots att det var tidigt 90-tal så skulle han fylla med amalgam och jag fick laga 18 hål och var objekt för all skäll, från allt och alla inkl elevhemmet. Jag var så ledsen eftersom elever i samma ålder som jag slarvar värre med borstningen men inte har en enda hål. Ja, det var då jag var ca 13-14. Nu i efterhand skulle jag ha bett om att gå till tdl hemmavid istället och ha mamma med mig, men när man är barn så blir man lätt överkörd.
Ja man blir också överkörd som vuxen, men som barn var man ju inte myndig...
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 13:56   #9
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Det är ju inte kul att få skäll för att man inte sköter sina tänder bra. Det märkliga är att en del får hål om dom tittar på en kola medans andra klarar att sätta i sig en hel påse utan problem. Jag är ju lyckligt lottad så jag tar påsen.

Gruvar mig för hål och all den dynga dom hänger in i gapet. Då får jag panik och svettas ymnigt kan jag säga. Sist jag var till tandläkaren så sa jag att hon skulle dra ut allt och nästa gång skickar jag lösgommen via post . Lite tokigt tänkt för hur det än är så är de egna gaddarna att föredra. Dom fastnar ju iaf inte i kolan och lodsnar.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:00   #10
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Usch ja vad otäckt

Jag var inte äldre än 25 år när jag fick dra ut alla tänder i överkäken de liksom bara rasade/smulades sönder o allt detta o lite i underkäken gjordes under narkos o det är jag väldigt tacksam för. Dessvärre börjar det nu ha lutat åt att fixa de stifttänder jag fick då o det har jag dragit på nu. För man blir ju knappast nedsövd då det inte längre finns ngn levande rot som kan göra ont - men paniken finns där ändå bara jag tänker på tandläkare...
Så tack o lov för att jag i vart fall då blev nedsövd det hade aldrig gått annars.
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:07   #11
Evalen Evalen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 469
ichigo: Jag känner igen mig och mitt råd är att hitta nån klinik som kan det här med tandvårdsrädda. jag har min på folktandvården. Jag var lite skeptisk till psykologen först, men nu känner jag att jag kan hantera detta. Under samtalen med henne blev det mycket AHA känslor som hon hjälpte mig att bena ut.
Kan jag vara till nån hjälp med att stötta så gör jag det gärna. Jag känner ju verkligen igen känslorna!!
Evalen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:13   #12
Addes Addes är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 647
Fy fan.. Jag hatar tandvård o sånt...

O har inte hål i tänderna. Tack o lov, men jag vet inte hur det känns med borran o så.

Jag minns en story från 80 talet. När jag kallades till tandvården genom skolan och tandläkaren var kraftig och hade riktig stor mage. finsk tattare ?? han hade svart hår jue.
Vet ni vad?... Ja han hade ÄCKLIGT blåaktigt smutiga smet under naglarna som han pekade o rörde in i munnen. Men jag bet hårt o förbannand över o skrek ÄÄÄÄCKLIIG! Jävla pervogubbe!
(sorry att jag skrev så fult men det hände så)
Addes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 14:55   #13
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Addes, usch vad äckligt med smutsränder under naglar. Hade han inte handskar om han hade så smutsiga händer att det inte gick att tvätta dem?

Verkar som nästan alla har haft dåliga minnen av tandläkaren från barndomen... I alla fall de flesta som är 30 eller äldre.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 15:36   #14
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
Addes skrev: Visa inlägg
Fy fan.. Jag hatar tandvård o sånt...

O har inte hål i tänderna. Tack o lov, men jag vet inte hur det känns med borran o så.

Jag minns en story från 80 talet. När jag kallades till tandvården genom skolan och tandläkaren var kraftig och hade riktig stor mage. finsk tattare ?? han hade svart hår jue.
Vet ni vad?... Ja han hade ÄCKLIGT blåaktigt smutiga smet under naglarna som han pekade o rörde in i munnen. Men jag bet hårt o förbannand över o skrek ÄÄÄÄCKLIIG! Jävla pervogubbe!
(sorry att jag skrev så fult men det hände så)
Du är rolig du men den upplevelsen var nog inte rolig.
Tur du sköter tänderna så du slipper hål. eller har sån tur att du har ovanligt starka tänder.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-02-08, 17:37   #15
Tesanfesan Tesanfesan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2006
Inlägg: 116
Samma gäller mig, tandläkarskräck. inte så där jätteilla kanske men jag gick inte till tandläkaren på 8 år. Min sambo gick dock och när han kom hem hade han bokat tid till mig. Givetvis var han tvungen att följa med mig dit. Besöket slutade med att jag hade två små hål i två av mina visdomständer och de tyckte inte att jag skulle göra något åt det förrän det började kännas. Man kan säga att jag var stolt över mig själv när jag hade varit där. Nu är man ju inne i systemet igen och får en kallelse nästa gång, då är det ju lite svårare att undvika. Men jag kommer nog alltid ha tandläkarskräck.
Therese
Tesanfesan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons