Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betyg: Betyg för ämne: 5.00 i medelbetyg (2 röster). Visningsalternativ
Gammal 2007-06-27, 19:36   #16
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
När man överkastar kanter för hand brukar man använda kastsöm eller i riktigt svåra fall langet.
Sicksack för hand har jag aldrig hört talas om. Dubbla kaststygn man visserligen si lite ut som sicksack, men man brukar inte bry sig om att sy dom dubbla innuti plagg och dessutom är det ju fortfarande en annan söm...

har du något exempel på handsydd sicksack? Använder man två trådar då, ungefär som läggsöm eller?
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-27, 19:37   #17
gunnsan gunnsan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 361
Det beror helt på om man ska pressa isär eller ihop. Sidsömmen på byxor brukar jag sicksacka ihop (efter att jag sytt ihop sidorna) och sedan pressa bakåt och eventuellt göra en stickning längs hela. Innersömmen däremot brukar jag pressa isär, och då syr jag sömmen först, sicksackar sedan båda kanterna och pressar isär efteråt. Vissa sömmar ska helt enkelt pressas isär, andra ska pressas ihop.
Syr man en skjorta så brukar man sy fast fram o bakstycke vid axeln och pressa isär (om man inte syr ok förstås)... sedan syr man fast ärmdelarna och sicksackar och pressar ihop (inåt är vanligast för skjorta, utåt för kavaj). Sedan syr man sidsömmen och ärmsömmen i ett moment, sicksackar och pressar isär. Visst kan man pressa bakåt här också, om man hellre vill det.
/Gunilla
gunnsan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-28, 19:11   #18
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Efter!

Även i slöjden i 2 olika grundskolor var det sicksack efter som gällde.

mest pga att sömsmån inte blir lika bred om man sicksackar samt att det blir svårare att passa ihop tygbitar som har sicksackats till korviga kanter och markeringar syns inte lika lätt.
Och så töjs det ut också, förstås! Speciellt på diagonalen men även lite på bredden....

Nu syr jag dock mest dockkläder (mindre stl än Barbie), då sicksckar jag mycket sällan. De lägger till bulk. Bara väldigt sällan, i mkt lösa kläder sicksackar jag. Om det är farligt fransigt tyg så lägger jag på fray-check istället.

Det är i princip bara saker som ska tvättas som jag sicksackar på. Mina dockkläder är inte till för att lekas med så de kan ha "råa" kanter.

Men människokläder och saker till hemmet som ska tvättas sicksackar jag alltid! Ibland till och med ganska tät sicksack (1 mm)... Har varit med en bomullsklänning där sömsmånen fransat sig kort även om det var sicksackat.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 07:57   #19
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
När man sicksackade för hand sydde man liksom korsstygn, gissa om det var roligt! Inte var det bättre med en mamma som var sömmerska och dessutom sa att man måste tråckla allt innan man sydde ihop också.
Allt detta gjorde att jag inte började sy förrän i 20-årsåldern när jag började på kontoret på HS-Josephson, de som numera har en massa sybehör hade då också mycket fina tyger som de sålde till boutiqer. Vi anställda fick köpa för halva inköpspriset när säsongen var över, så man var ju tvungen att börja sy.

Det är skönt när även tekniken för "fruntimmersgöra" går framåt.
Numera är det som en dröm när man sitter vid sin overlockmaskin och gör det jobbet och så snyggt det blir också.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-06-29, 08:17   #20
beda beda är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 155
Så här fick jag lära mig: Först trådmarkerade man alla mönsterdelar, tråcklade ihop och provade. Därefter trådmarkerades ev. ändringar och plagget tråcklades ihop igen för ny provning. Förhoppningsvis var det okej och man kunde börja sy. Många trådar som skulle petas bort sedan!! Ylletyger fick vi kasta för hand.Det tog tid och det blev svårt att lära om till den rationella sömnad jag använder idag.
beda är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-08, 12:01   #21
Nima Nima är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 523
Jag har grävt fram Tuppens sybok (årtal okänd men enlig utseendet på modellerna i boken är den från 1940-talet). Den förutsätter att man endast har en symaskin med raksöm. Sicksack maskinerna var helt nya då. Och hade man bara raksöm fick man kasta över sömsmånen när sömmen var klar. Det är inte så himla länge sedan när man tänker efter.

Men oj, vilken arbetsgång boken förordar. Att föra över markering från mönster till tyg var något oerhört viktigt och det finns flera metoder som gås igenom mycket noggrant. Sedan skulle allt tråklas ihop noggrant för första provningen. Efter justerningar skulle man då syihop mer permanent inför andra provningen. Knapphål och annat syddes förhand eftersom man inte hade sicksack. Boken går noggrant igenom alla möjliga stygn och metoder för handsömnad.

Sicksackmaskinen lovordas mest av allt till den tidsödande stoppningen av strumpor och till lagning avkläder!

Jag sicksackade alltid runt delarna innan jag sydde ihop dem och tråcklade ihop delarna innan jag sydde när jag lärde mig. När jag väl lärt mig sy lite bättre slopade jag den delen.Sicksackat alla delarna har jag väl hållit på med längre, men nu har jag rationaliserat bort även den delen och syr först och sicksackar ihop bägge sömsmånerna.

Tänk så mycket det har hänt på 60 år, både med symaskinerna och sömnadstekniken!
Nima är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 07:13   #22
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Vi fick under låg- och mellanstadiet lära oss att man alltid sicksackar först, men å andra sidan hade jag då lärare som inte tyckte att man kunde förändra ett mönster eller en färdig idé det minsta lilla.

I högstadiet så var det en annan skola. Klarar man av att se till att det blir bra utan att följa instruktionen till punkt och pricka så var det självklart att man skulle göra så.

Själv så sicksackar jag vissa delar först, men främst när jag vet att det kommer att bli svårt att göra det efteråt. Eftersom jag nästan alltid får sy in i mönsterdelarna så blir det oftast slöseri att börja med att sicksacka. Viker man båda sömsmånerna åt samma håll kan dessutom en sammansicksackning av dem förstärka sömmen. Där det ska vara dubbelvikta fållar sicksackar jag aldrig.

Det blir helt enkelt så många undantag att det känns oöndigt att göra en regel för det hela.
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-07-13, 10:57   #23
Ninna76 Ninna76 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 9
Verkligen jättekul att det blev en så här intressant diskussion av min lilla fråga!
Ninna76 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons