Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-02-21, 17:35   #16
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Måste man ha provdocka?

Måste man ha provdocka om man syr enklare damplagg till sig själv? Räcker det inte med att mäta sina kroppsmått och ev korrigera mönstret utifrån dem?
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 17:41   #17
christel christel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 299
Hej !
Jag sydde ett par omlottbyxor förra sommaren och det var jättelätt.Måste vara från tidningen Allt om Handarbet/Ingelise från något nr sommaren 2006. Har bild i mitt album på dessa . När det är varmt ute så är dessa svala och sköna.Man får kolla lite hur tyget lägger sig om benen när man sitter ner bara .
http://www.sysidan.se/albums/viewpic.htm?ID=15190
christel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 17:56   #18
ellinorlandal ellinorlandal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 22
Re: Måste man ha provdocka?

Citat:
spotty skrev:
Måste man ha provdocka om man syr enklare damplagg till sig själv? Räcker det inte med att mäta sina kroppsmått och ev korrigera mönstret utifrån dem?
Jodå! Absolut behöver du inte någon provdocka om du gör enklare plagg! Det är ju många som inte äger en provdocka och hur ska man annars göra än att prova på sig själv
Har man ingen provdocka men vill göra lite svårare plagg där man kanske måste korrigera när man har plagget på så får man helt enkelt be om hjälp eller chansa friskt och prova många, många gånger
ellinorlandal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-21, 18:17   #19
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Citat:
Måste man ha provdocka om man syr enklare damplagg till sig själv? Räcker det inte med att mäta sina kroppsmått och ev korrigera mönstret utifrån dem?
Provdockor är bra att ha, men långt ifrån nödvändiga. Det går att konstruera egna mönster och sy upp välsittande kläder ändå. Knepet är bara at mäta noga hela tiden, på sig själv och på mänstret och se till så det går jämt upp.

En kompis som kan hjälpa en att nåla vid provning räcker långt och kan i många fall nästan helt kompensera för provdockan.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-03, 20:00   #20
hansen hansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 51
För att kunna ge det ultimata nybörjartipset på kläder: Vilket är ditt favvoplagg? Gillar du tajt eller löst bäst? Kjol eler byxtypen? Spagettiärmar eller gömma armen? Hippie eller yuppie?

(här ska snärjas i sömnadens träsk! Mohahahahahahahah!)
hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 16:51   #21
Hanna-Elisa Hanna-Elisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 25
Citat:
mynta skrev:
För att kunna ge det ultimata nybörjartipset på kläder: Vilket är ditt favvoplagg? Gillar du tajt eller löst bäst? Kjol eler byxtypen? Spagettiärmar eller gömma armen? Hippie eller yuppie?

(här ska snärjas i sömnadens träsk! Mohahahahahahahah!)
Vill gärna bli snärjd i sömnadens träsk!!!!

Favoritplagg: dräkt(kavaj+byxa), klassiskt kvinnligt mode lite åt det strikta och enkla, "stilrent". Mer tajt men inte supertight. Gillar kjol men har mest byxor. Mer yuppie än hippie även om det kan vara fint på andra

Spagettiärmar eller gömma armen?
Hanna-Elisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 21:35   #22
hansen hansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 51
Citat:
Hanna-Elisa skrev:

Spagettiärmar eller gömma armen?
Spagettiärmar=sådana där linnen med supertunna axelband.
Gömma armen: en stor del känner sig obekväma om överamen syns & föredrar tröjor där ärmen ätminstonde går minst halvägs till armbågen.
Åååh! En enkel ofodrad dräktkjol är det ultimata valet. Gärna i ett lite tjockare stumt kvalitetstyg. Ska snoka runt lite om jag kan hitta ngt trevligt gratismönster på nätet....
Får du blodad tand kan du fortätta med en väst i samma tyg & till sist en tunnare lite figursydd lång eller kortärmad top... Kom bara ihåg att om du syr i strechigt tyg, så låt maskinen sköta matningen själv: dra aldrig i tyget, för då blir sömmen bubblig.
hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-04, 21:42   #23
hansen hansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 51
http://otsukaya.co.jp/Tedukuri/FTezukuri29B.pdf



Står på japanska eller kinesiska eller ngt, men kolla bara på bilderna!

Trevlig sida många fina beskrivnar på den....
http://otsukaya.co.jp/Tedukuri1510.htmhttp://otsukaya.co.jp/TeduBigF0407.htm

Senast redigerad av hansen den 2007-03-04 klockan 21:47.
hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-05, 20:54   #24
ellinorlandal ellinorlandal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 22
Japanska är det!
ellinorlandal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-08, 13:01   #25
Hanna-Elisa Hanna-Elisa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 25
Citat:
mynta skrev:
Spagettiärmar=sådana där linnen med supertunna axelband.
Gömma armen: en stor del känner sig obekväma om överamen syns & föredrar tröjor där ärmen ätminstonde går minst halvägs till armbågen.
Åååh! En enkel ofodrad dräktkjol är det ultimata valet. Gärna i ett lite tjockare stumt kvalitetstyg. Ska snoka runt lite om jag kan hitta ngt trevligt gratismönster på nätet....
Får du blodad tand kan du fortätta med en väst i samma tyg & till sist en tunnare lite figursydd lång eller kortärmad top... Kom bara ihåg att om du syr i strechigt tyg, så låt maskinen sköta matningen själv: dra aldrig i tyget, för då blir sömmen bubblig.
Då gillar jag nog båda! Tack för dina tips på japanska sidor - häftigt!!

Men nu måste jag ge mig till tåls någon vecka eller två för jag har lämnat in maskinen på service. Åh, kliar i fingrarna!!
Hanna-Elisa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-03-09, 12:50   #26
hansen hansen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 51

Du kan börja klippa till!
Så äe mer än halva juobbet gjort när din maskin är klar, bara att sätta igång. ^^ (Jag tycker det är både roligare & lättare att sy, att klippa till är nödvändigt ont.)
hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons