Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Kläder
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-21, 13:51   #1
MiaPyssel MiaPyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 81
Liten och rund

Har dragit mig för att skriva det här.Tittar varje dag in och ser alla fina kläder och annat som ni sytt.Att sticka är för mig det bästa jag vet, men att sy det påpekade redan min lärare i slöjd för många år sedan borde jag avhålla mig från.Hennes råd var gift dig rikt så kan du köpa allt du vill ha.Jag har problem med att köpa kläder eftersom dom större storlekarna blir långa väldigt långa.Hur ska man klä sig för att se lite slank ut?Finns det några symönster som inte är så svåra kanske skulle jag våga försöka om man bara behöver klippa och sy raka sömmar.Jag har en gammal symaskin och en raksöm ska jag nog klara.
MiaPyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 14:12   #2
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Hej .Jag kräver st 46 på bredden men är bara 165 cm lång och har axelbredd för en 40 och olika tjocka överarmar.Men jag tycker det är roligt att sy iallafall.Oftas kortar jag modellerna på långbyxer 2 cm mitt över höften ,4 cm vid knäet ,
på liv kortar jag tvärsöver vid på den raka linjen vid ärmhålet,justerar axelvidden det kan bli lite olika på olika modeller.och längden på alla kjolar.Sedan måste jag ändra ärmarnas vidd och korta längden .Det enda jag kan göra är att banta men det är inte alltid så lätt.jag vill ju ändå sy kläder för det är så roligt.men visst det hade varit enklare om jag hade varit en vanlig 40.
Varför skall du missunna dig att sy bara för du drar stora storlekar om du nu tycker det är kul.Det gäller att välja modeller som går att ändra inte för kompliserade skärningar.men enkla modeller blir ofta fantastiska med vackra tyger.

Lycka till Ann-Christin
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 14:33   #3
Annika74 Annika74 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 271
Hej!

Är du osäker över vad du klär i, skulle jag rekommendera en bok som lite hjälp på vägen. Själv har jag tex köpt en bok som heter "Chic" av Katarina Ericsson Wärn, eftersom jag är total analfabet gällande vad jag passar i eller inte... Men jag har fått en hel del hjälp från den boken! Det finns fler böcker att välja på så klart, men ingen som jag har läst och kan rekommendera än så länge.

En grej som är jättebra, är att se på andra människor och få tips och idéer! Det finns ju faktiskt människor som är superduktiga på att klä sig snyggt, och de är perfekta att få inspiration av.
Ta tex Anna Book. Hon är liten och rund, men klär sig snyggt i modeller som passar henne.
Jag tycker att du ska klä dig figurnära i sköna, elastiska material, gärna enfärgat från topp till tå. Tycker du sen att du inte vill visa eventuella valkar, tar du en tunika över. KLÄ DIG INTE ENBART I STORA FORMLÖSA KLÄDER! Då ser du bara större ut!

Så mitt sytips till dig, är att leta rätt på ett bra mönster på en tunika, det är användbart till så mycket, och går att variera i det oändliga med hjälp av material, mönster och färger. Du kan ha tunika till vardags och fest, på stranden och på bröllop. Dessutom är det inte många sömmar och avancerade mönsterdelar.

Och du, strunta i din korkade slöjdlärare! Man kan lära sig allt, bara man är intresserad. Och ditt intresse har kanske inte kommit förrän nu!

Lycka till!
Annika74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 14:39   #4
sofen sofen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 62
Jag började sy just därför att jag alltid har ett elände att hitta kläder som passar i butikerna, ligger alltid mellan storlekar. Klädmönstren har passat mig bättre i storlek än så länge.
sofen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 15:48   #5
Victoria_AB Victoria_AB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Det är väl vi som inte har ”standardstorlek” som verkligen har allt att vinna på att sy kläder åt oss själva. Min motivationsfaktor till att komma igång och sy kläder berodde på att jag har så svårt att hitta byxor. Jag är 182 cm lång och jag hittar nästan aldrig byxor som från början är tillräckligt långa i benen. Det första jag jag gör i klädaffären om jag ser någonting som ser snyggt ut är att först hålla byxorna framför mig för att göra en första koll. Ser det någorlunda lovande ut så kollar jag därefter hur mycket de går att lägga ned. Ärmar är sällan tillräckligt långa åt mig, så kavajärmar måste alltid läggas ned. Det finns de som inte tror att jag har några problem att hitta kläder eftersom jag har ”mannekänglängd”, men ack så fel de har. Kläderna i affärerna sys inte upp till kvinnor som är långa. Jag skulle behöva kunna sy skor också, eftersom jag har storlek 42.

Det är väl självklart att du skall börja sy kläder åt dig om du tycker att det är roligt! Det enda spontan-tipset jag kan komma på om man vill ge ett längre intryck är att ha samma färg på överdelen som byxorna. Kommer du ihåg hur Andreas Johnson var klädd i Melodifestivalen? Han hade en lite längre kavaj i samma tyg som byxorna –helt enligt ”reglerna”. Han är tydligen lite ”kort i rocken” och kanske påverkade det hans klädval. Snyggt var det i alla fall.

Du får väl prova dig fram lite, och som Annika skrev, studera hur andra kan inspirera dig till att få en snygg och klädsam garderob. Lycka till!!! / Victoria
Victoria_AB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 22:58   #6
Mirja Mirja är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 197
Finns det några mönsterkonstruktionskurser där du bor? Då kan du ju lära dig grunderna och göra mönster efter dina egna mått. Tycker själv att det blev hundra gånger roligare att sy (och det var roligt från början) när jag började göra egna mönster.
Mirja är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 06:54   #7
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Hej!
Rund och kort, mitt tips köp tidningen Ingelise.
Varje nummer innehåller snygga bra mönster för kraftiga. Korta sedan av dem på längden, inte så svårt. Rita av mönstet och vik bort längd på 1 eller 2 ställen, efter dina mått.Oftast blir det inte bra att korta nertill, midjan kommer på fel ställe osv. Testa du får mångsa modeller för liten "peng" /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 13:47   #8
MiaPyssel MiaPyssel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 81
Tackar och niger

Tack för all uppmuntran och goda råd.Fick mitt första nummer (som jag prenumenerat på)av Allt om handarbete.Hittade en väldigt snygg jacka i garnet Capri som jag tänker sticka.Men där var även mycket snyggt att sy.Så det här fixar jag,trodde jag.Men så får jag syn på mönsterarket.Himmel och pannkaka hur kan man se något alls i alla linjer .Men tidningen var trevlig och all uppmuntran från er var ännu bättre.Tack
MiaPyssel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 13:58   #9
Bibbi Bibbi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2004
Inlägg: 1 995
Det är den tidningen jag menar, det verkar som den bytt tillbaka till sitt gamla namn igen.
För att lättare se och rita av mönster på röriga mönsterark är mitt tips att innan du lägger på mönsterpappret för att rita av. Så fyll i ditt mönster med en tuschpenna i avikande färg.
Då blir det lätt att rita av.
Kolla också av att du får med alla streck och markeringar. Det finns en liten tecknad bild i sömmnadsbeskrivningen där allt finns med.
Lycka till /Bibbi
Bibbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 14:08   #10
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Det ser svårare ut än det är .köp lite mönsterpapper i affären och rita av mönstret ,lägg lite tyngder på oftas skilljer det sig på hur linjerna ser ut.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 20:42   #11
tjockisen tjockisen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 35
Talking easy-mönster

Hej hej!
Själv är jag som mitt alias, en tjockis! Dessutom så är min unika kropp några storlekar mindre på nederdelar än överdelar, men det går ju det åxa!
När jag började att sy kläder själv så köpte jag några mönster från Stoff & Stil. Fördelen med de är att de är redan utklippta och det är rätt så bra beskrivningar med. Nackdelen är att de är bara i en storlek.... Nu använder jag mest Burda Easy, de är med enkla snitt och ganska lätta att lyckas med! Jag har för mej att de även har markeringar på mönstren där man kan göra ändringar, men jag ska kolla så jag inte svamlar.
Det finns bra böcker på biblioteket att låna där det står om en massa sytips, mönsterändringar etc etc...
Även min textillärare hade tvivel om mej, jag ska inte gå in på detaljer hahahahaha
Ska kolla upp titlar på böcker som jag använt mej av, jag är ju fortfarande lärling i ämnet... ska ta mod till mej och lägga upp några bilder på mina kollektioner!
tjockisen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-24, 18:32   #12
AnnavK AnnavK är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 29
Här kommer en stl 46 och 160 cm lång! Det är inte lätt att hitta snygga plagg då och allt jag skulle vilja sy passar inte på mig, så det får jag sy till andra! Om du är intresserad så tycker jag att du ska gå en kvällskurs i klädsömnad, man får lära sig grunderna och får många bra tips. Och börja med något enkelt! När jag var 17 och gick en kurs började jag med en KAVAJ!!! Min mamma fick göra den klar. I mina album visar jag lite av det jag sytt (och mig själv). Men jag älskar mönstrade tyger och det använder jag även om jag är rund!
AnnavK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-03, 19:34   #13
birma birma är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 61

hej
om du är som jag runt 1,60 så finns det faktiskt en burda tidning speciellt för oss. det finns även med i lite större storlekar. kanske kan vara något. och du...bry dig inte om din lärare ibland säger dom så mycket dumt
jag är övertygad om att du fixar det jättebra
monica
birma är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 10:32   #14
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Citat:
birma skrev:

hej
om du är som jag runt 1,60 så finns det faktiskt en burda tidning speciellt för oss. det finns även med i lite större storlekar. kanske kan vara något. och du...bry dig inte om din lärare ibland säger dom så mycket dumt
jag är övertygad om att du fixar det jättebra
monica
Vad är det för tidning då?
Själv är jag 156 cm lång, men en 34, en storlek som också är knepig att hitta.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-23, 10:42   #15
Celos Celos är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 398
Tycker man aldrig hittar något snyggt i rätt storlek. Och om man mot förmodan skulle göra det så kostar det skjortan i stället. Sen tycker jag ofta att de kläder som finns är tråkiga tant-kläder. Av den anledning ska jag börja sy igen, har inte gjort det på många, många år så det blir att leka nybörjare igen

Själv drar jag tre olika storlekar, 48 upptill, 52-54 midjan och 50-52 över stussen. Försök hitta det i en klädaffär...

Nej, se till att hitta bra mönster, kanske multimönster där man får mer och följ råden som redan haglat här
Celos är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:09.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons