Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-27, 16:51   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Fel på mönstret?

Nu har jag klippt ut alla delarna för min korsett. Jag nålade ihop delarna och märkte för min förskräckelse att bakstycket och sidostycket som ska sitta på bakstycket, inte riktigt passar ihop. När jag nålar ihop bitarna blir det alltid en tygbit över (i armhålan eller nertill) på bakstycket jämnfört med resten av bitarna. Om jag nålar fast sidostycket kant-i-kant från nedkanten och uppåt, sitter bitarna mycket bättre, men det blir ca 2 cm tyg över! Alltså bakdelen är längre än sidostycket.

Detta var iofs inte någon överraskning, då mönstret är kortare framtill än baktill. Framsidan av korsetten är 30cm och baksidan är 38cm. Någonstans måste ju alla dessa centimetrarna utjämnas.

Hur ska jag göra för att få bitarna att sitta ihop bra och inte göra några jätte misstag? Har ju än så länge inte klippt annat än fodret.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 17:34   #2
Fleeca Fleeca är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 120
Hej!
Kan du inte bara klippa sidorna lite snett så att framstycke och bakstycke möts i en linje? Fu kan ju skarva på fodret lite om det behövs, syns ju ändå inte?!

Mvh Helene
Fleeca är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-27, 19:42   #3
magica magica är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 346
ett förslag: nåla från midjan och upp/ner och jämna till upptill och nertill
magica är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 08:31   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tack för era förslag!

Magica:

Jag har prövat att nåla från midjan, men då passar delarna verkligen inte ihop alls, utan drar både uppåt och nedåt.

Jag ska nog bara ta och "frisera" mönsterdelarna så att de passar ihop. Tyget vart ju billigt och går inte åt mer än en 70cm x 50cm bit.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-28, 08:58   #5
ankan ankan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 728
Det är inte så att du lagt till sömsmån och det redan är tillagt på mönstret. Jag hade samma problem med mitt korsettmönster från Lauging Moon. När jag klippte bort sömsmånen igen passade delarna ihop.
ankan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 14:45   #6
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Problem solved!!

Sömnsmån skulle man själv lägga till i mönstret efteråt..vilket jag alltså gjort.

Nu är ändå mitt problem löst! Jag sydde ihop alla delar igår och de sitter jättefint ihop. Eftersom ryggen ska komma högre upp än framsidan, så går alltså allt ihop som det ska.

Måste bara tillägga att korsetten kommer att bli riktigt riktigt riktigt snygg!!! Skulle så gärna vilja ta och sy färdigt korsetten på en gång, men måste vänta på korsett-tillbehören som jag beställt från England (Vena Cava Design). Paketet skickas om ett par dagar och jag har nog sakerna hemma till helgen eller veckan därpå.. tråkigt värre!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-11, 12:27   #7
snutte86 snutte86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 18
Ett tips till en annan gång, märk ut stämhack, är alltid toppen!!!
=)
snutte86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:48.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons