Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2011-11-10, 19:25   #16
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
tack snälla ni det är jättebra att ha nåra som kan att bolla med!

lakan med spets va ju en kul ide! ska höra med mamma om hon har nåt gammalt kvar.

tryckknappar va ju oxå bra, har en prymtång så det e ju enkelt å bra.

det här med bomullstyget, vad ska man ha för tyg till själva fodret? samma som det tyget som är yttertyg eller?
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 19:31   #17
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
å sen en fråga till, ang om man vill ha två olika bomullstyger, tex ett beige och ett vitt, är det det som är grått på mönstret som är det som man har i en annan färg då eller? det gäller ju modell B på s&s-mönstret...
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 19:55   #18
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Lakansväv kan bli en aning för "styvt" i en dopklänning.

Det gråfärgade på mönstret visar endast att det är fodret eller avigsidan av tyget.

En helvit dopklänning är det mest stilrena, tycker jag.
Du kan ha färg på banden.
Jag hade knallblå band när mina pojkar döptes iden och knallröda när den användes till mina barnbarnsflickor.

Jag har inget foder i den jag gjorde, utan det är den tunna bomullen, utanpå har jag en kjol i flera lager tyll och längst ner på det yttersta sydde jag fast spetsar längst ner.

Tänk på att tryckknappar kan irritera barnets hus.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 20:42   #19
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
jaha är det fodret, oki då fattar jag

ja det är ju olika vad man tkr ang färg jag ska ha lila band till min son för jag tkr det är så synd att det alltid ska va blått t pojkar osv...
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 20:43   #20
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
tunn bomull, resp lakansväv, vad är skillnaden på s&s tyger, vad heter tygerna liksom? det finns ju tex inget som heter lakansväv.........
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 20:47   #21
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Stoff o Stils tyger kan jag inget om.
Du kan beställa tygprover av dem.
Eller ännu hellre, gå in i en tygaffär och ta reda på vad de har för tunna bomullstyger och de kan ge Dig råd.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 22:48   #22
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Jag har sytt en, finns i mitt album. Jag köpte ett mönster på Ohlssons, som jag inte minns vad det var för märke, och jag hittar det inte nu. Jag följde det dock inte särskil mycket, jag hoppade över de veck som skulle vara fram på livet, fodrade inget, och gjorde inte puffärm...
Vad gäller tyget så köpte jag nåt billigt lite blankt tyg, förmodligen 100% polyester eller nåt liknande. Det är lite för styvt egentligen, kan jag tycka.
Det jag hade tyckt var väldigt praktiskt, är ifall det funnits en body-del på insidan, så inte klänningen hade hasat upp så mycket, man håller ju i barnet rätt länge, och så är tyget lite halkigt, osv... Kanske går att göra enkelt genom att slakta en vit body och sy fast nedre halvan i sömmen mellan överdel och kjoldel?
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 10:21   #23
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
ja det där med body har jag med tänkt på fast jag gör nog så att jag tar på honom en vit body under, och så lämnar jag dopklänningen delad i bak så att man kan hålla i barnet under bodyn ist för under klänningen som då ju säkert skulle åka upp o korva sig etc

ja jag får se det där med tygerna, har inte bestämt helt än vilket tyg jag ska ha, vill ju att det ska falla fint och inte vara för styvt...

men visst behöver man egentligen inte fodra klänningen om man ändå ska ha en body inunder?
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 10:23   #24
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
Citat:
svirr skrev: Visa inlägg
Jag har sytt en, finns i mitt album. Jag köpte ett mönster på Ohlssons, som jag inte minns vad det var för märke, och jag hittar det inte nu. Jag följde det dock inte särskil mycket, jag hoppade över de veck som skulle vara fram på livet, fodrade inget, och gjorde inte puffärm...
Vad gäller tyget så köpte jag nåt billigt lite blankt tyg, förmodligen 100% polyester eller nåt liknande. Det är lite för styvt egentligen, kan jag tycka.
Det jag hade tyckt var väldigt praktiskt, är ifall det funnits en body-del på insidan, så inte klänningen hade hasat upp så mycket, man håller ju i barnet rätt länge, och så är tyget lite halkigt, osv... Kanske går att göra enkelt genom att slakta en vit body och sy fast nedre halvan i sömmen mellan överdel och kjoldel?
jättefin dopklänning ju svirr!! men jag förstår vad du menar med att tyget kanske är lite väl styvt... få försöka leta efter ngt mjukt vad är det för silverband du har längs med kanterna?
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 10:24   #25
Lottan Lottan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2006
Inlägg: 983
Avgör foderfrågan när du hittat tyget du vill ha. Är tyget glest/tunnt/genomskinligt tror jag du blir nöjdare med resultatet om du fodrar klänningen. Är det ett glest/tunnt/genomskinligt så kan du istället för något annat fodertyg ta dubbelt av "klänningstyget".
Lottan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 11:51   #26
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Jag använde vit brodyr och fodrade med vit tunn bomullspoplin i dopklänningen som jag sydde till min dotters dop för 23 år sedan. Den har används av släktens barn sedan dess med blå band till pojkarna och rosa band till flickorna.
Någon typ av body bör man alltid ha under dopklänningen. Ska dopen ske på vintern i en kyrka blir det sällan för varmt för barnet. De är svåra att värma upp våra gamla kyrkor.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 12:34   #27
minikanin minikanin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2011
Inlägg: 39
Citat:
Lottan skrev: Visa inlägg
Avgör foderfrågan när du hittat tyget du vill ha. Är tyget glest/tunnt/genomskinligt tror jag du blir nöjdare med resultatet om du fodrar klänningen. Är det ett glest/tunnt/genomskinligt så kan du istället för något annat fodertyg ta dubbelt av "klänningstyget".
ja det var ju smart haha och enkelt! gillas!
minikanin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 13:32   #28
svirr svirr är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2009
Inlägg: 147
Citat:
minikanin skrev: Visa inlägg
jättefin dopklänning ju svirr!! men jag förstår vad du menar med att tyget kanske är lite väl styvt... få försöka leta efter ngt mjukt vad är det för silverband du har längs med kanterna?
Tack! :-) Jag köpte sidenband (falk, på Åhléns om jag minnst rätt) och sydde fast det med en slingrande söm.

Ska förtydliga att jag hade body och strumpbyxor på barnen under klänningen, men klänningen hasade upp, och till slut var överdelen och översta delen på kjoldelen som ett enda skrövel under armarna på barnen... Det var därför jag funderade på om man kunde sy fast del av body i klänningen. Skulle vi få en tredje tror jag att jag ska göra det...
svirr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 13:38   #29
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Har man klänningen helt öppen bak, och håller barnet under klänningen så hasar den inte upp, utan faller så fint

Man har ju ändå barnet klädd under klänningen i endera en sparkbyxa eller body
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 16:01   #30
Trulan Trulan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 108
Jag hade också helt öppet där bak. Sydde bara i tryckknappar uppe på oket. Det har aldrig varit något problem med att klänningen har åkt upp.
Trulan är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons