Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > sysidan.se
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-12-06, 09:59   #1
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Lägga bilder i kategorier

Kanske inte ett förslag, men en fråga; varför lägger man sina bilder i kategorier där de inte hör hemma? Ibland kan det vara svårt att precisera, javisst, men jag som nästan bara tittar på historiska kläder blir förbluffad varje gång jag gör en bildsökning och det kommer upp en massa bilder som inte är historiska på något sätt alls - inte ens om man kisar lite och lägger huvudet på sned...

Och en till fråga; räknas t.ex. 50-talskläder och 70-talskläder (eller inspirerade av dessa årtal) som historiska kläder eller finns det bättre kategorier att välja för såna kläder?

- Fundersam i största allmänhet, bara.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-06, 17:23   #2
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Hehe, jo det där mer "historiska" kläder är intressant. Dock så är det samma sak nästan vad man än söker på för kategori. Det finns alltid några exempel som man undrar hur personen som lagt upp det har tänkt.

Kanske skulle det finnas möjlighet att våra kära modratorer tog en titt på det med?

Sen tycker jag att det kanske är dags att se över vilka kategorier som finns. En kategori för dockkläder hade till exempel inte varit helt fel. Det är många som syr jättefina kläder till alla möjliga olika dockor, men söker man på till exempel "docka" som ord i beskrivningen så får man upp massor av bilder där träffen har med provdockan plagget sitter på att göra. Söker man på "dockkläder" missar man alla formuleringar i stil med "kläder jag sytt till den och den dockan" etc.

Sen är det ju gott om bilder som inte fått någon kategorimärkning alls, trots att dom hade hört hemma i någon av kategorierna som finns. Det underlättar ju inte heller direkt sökning.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 13:04   #3
Fastlove Fastlove är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 103
Har också sett många dockkläder på sistone och ja, en egen kategori för dem kanske skulle underlätta sökningen i andra kategorier, där men inte är intresserad av att hitta just dockkläder? En kategori för 1900-talsmode/kläder kanske också skulle funka?

Menar inte detta som kritik mot Sysidan som helhet, utan jag bara delar med mig av lite tankar.
Fastlove är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 13:40   #4
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Vi kan gott lägga till fler kategorier. Dockkläder är ju enkelt att lägga till men hur göra med olika årsmodeller, om 50- 60-talskläder kategoriseras som historiska så blir det ju fel, men sätter man 1900-tal då går kanske nästan alla kläder in. Ska årtiondena ha egna kategorier så blir det väldigt många kategorier istället. Svårt att avgöra vad som är bäst, vad tycker ni?
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 14:01   #5
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag skulle vilja föreslå en "Retro"-kategori där 60-, 70- och 80-tal absolut platsar utan att man för den delen hittar 1910-tal på samma sätt. Problemet är väl att utan årtal så kommer det inte bli några strikta uppdelningar. Var lägger man 20-tal som både kan vara modernt retro/90-tal och historiskt? Och om man börjar dela upp i årtal så hamnar ju inte en 1899 och en 1900 i samma kategori om man drar linjen där. Vad svårt det blev!
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-08, 18:47   #6
VivoPlena VivoPlena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 637
Men en "retro"-kategori kanske? Där platsar (i mina ögon) -40talskläder och framåt.
VivoPlena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 09:29   #7
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Nu har jag skapat nya kategorier under rubriken "Kläder" - "Dockkläder" och "Retrokläder"

Är det bra eller ska jag ändra något?
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 14:40   #8
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Jag tycker det är alldeles utmärkt. Dock kategorin har jag saknat.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 18:03   #9
catla catla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 411
Kategori 'Djurtillbehör'
eller nå't sån't tycker jag hade varit bra oxå.
Förutom div hund-overaller, -täcken, -halsband
viftar det ju även förbi olika bäddar/täcken,
lek-tunnlar, leksaker o liknande för olika slags husdjur då o då.
Saknar att kunna söka på det.
catla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 19:48   #10
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Kanske "husdjurstillbehör" skulle vara en bra kategori då?
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-12, 20:17   #11
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Det låter toppen.
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 19:48   #12
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag föredrar nog djurtillbehör. Jag är tveksam om jag ser alla djur som man kan sy saker till som just husdjur och jag misstänker att det kan bli en del förvirring. Förutom att det även finns djur som arbetar och därmed så blir det definitionsmässigt inte husdjurstillbehör heller...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-13, 22:41   #13
Tygtokig Tygtokig är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 110
Hej!
Bra med fler kategorier! Jag saknar också en kategori: mammakläder. Hade varit jättebra om man snabbt kunde hitta dessa kläder så att man kan få inspiration och eventuellt tips om mönster.

Hälsningar Beatrice.
Tygtokig är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 13:26   #14
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Nu har jag lagt till ytterligare kategorier: Djurtillbehör, Barbiekläder och Mammakläder.

Fler önskemål?
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-12-19, 14:12   #15
Jimipe Jimipe är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 1 011
Jag föreslår "Ytterkläder". Idag ligger sådant oftast under övrigt men det skulle vara bra att kunna samla allt sådant i en kategori...
Jimipe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons