Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-10-02, 17:59   #1
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Hur kikar ni på och kommenterar bilder?

Ibland när det kommit många nya bilder sedan man var inne senast och kikade. När man då bläddrar man igenom det nya och det är "samma" saker som samma medlem lagt upp så blir det tyvärr så att man inte vet var, när och hur man ska kommentera även om man tycker något om det som är upplagt. Då blir det ofta att jag skriver i dagboken en mer allmän kommentar eller inte alls. Jag skulle vilja skriva lite mer under respektive bild i stället, men när det blir för mycket på en gång så blir jag mätt och orkar inte tyvärr.
En annan reflektion jag gjort är att bilder som det finns någon beskrivning på vad det är för material etc eller berättelse om varför man gjort den, är också sånt som jag prioriterar och kikar lite extra på, det säger mer än bara ett par byxor t.ex.
Hur gör ni andra när ni kikar på bilderna och kommenterar dem.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 18:16   #2
CAR0LINE CAR0LINE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 82
jag håller med dig till fullo om det kommer upp för många "likadana" bilder, kanske flera olika bilder på ett och samma plagg blir man lite "trött". Då tycker jag personligen att det är bättre att sätta ihop alla bilder man vill ha med på plagget i ett sammanhängande kollage. och precis som du skriver är det mycket roligt att läsa om historien bakom olika skapelser! då blir man extra intresserad och det är nog lite lättare att man lämnar en kommentar
CAR0LINE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 18:27   #3
Pysseltant Pysseltant är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 599
Håller med dig Agneta, att man vill veta mer om skapelsen när man ska bedömma, jag kollar även hur sömmarna ser ut att de är släta och fina inga dragningar. Jag kan även känna att man ger mer feedback till "gamla bekanta" för om man tycker att man lagt ner mycket jobb så kan man få väldigt lite kommentarer vilket gör att man funderar om man inte är värd att betygsättas. Man kan även se att de som varit med länge får hur mycket feedback som helst.
Pysseltant är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 19:36   #4
barwin barwin är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2005
Inlägg: 278
Jag är dålig på att kommentera!
Har kommenterat och uppmuntrat hela mitt yrkesliv och "har tagit slut".
Men jag tittar på alla bilder och kikar extra på bilder med beskrivning.
barwin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 19:56   #5
Rubicon Rubicon är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 54
Jag tittar övergripande på de senaste sidorna och klickar in på det som ser roligt ut.
Jag tittar sällan på bilder med quiltning eller spishandukar med brodyr. Inte för att det är fult.. utan för att det inte intresserar mig personligen.
Jag kan hålla med om att jag kan bli less på när det är 10 bilder i rad på i praktiken samma sak men i olika färger men modellen det samma. Eller saker som inte har det minsta med sömnad eller hantverk att göra.

Jag själv försöker skriva en liten förklaring på material å hur mönstret kom till på mina saker.

Jag är själv dålig på att ge komentarer men försöker i den mån jag hittar ngt jag verkligen tycker om.


Ser väldigt sällan konstruktiv kritik nånstans.. Antingen får folk 5 plus av alla å ryggdunkar eller inte en enda kommentar.
Jag har sett mååånga saker som sömnadstekniskt inte varit en hit. Men jag har svårt att veta hur man ska lägga en bra kritik. Går ju inte att göra som med en vän som man kan ge kritik på en sådan kompisnivå till en vilt främmande människa.

Mina fem cent i debatten..

/Angi
Rubicon är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 19:58   #6
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Sållar massor, tyvärr.

Förut var jag en flitig kommenterare (låg i top på kommenttor listan till och med) men sen jag börja jobba har det blivit en av de saker jag prioriterar bort. Jag tittar bara på saker som väcker min uppmärksamhet och tyvärr så missar jag nog många fina saker. Inget illa menat med det men jag tycker det är roligare och mer lärorikt att läsa i forumet.

Med detta följer också att jag faktiskt märkt skillnad i antal kommentarer jag får, vilket jag ser som helt naturligt. Inte så att jag inte får kommentarer men de har blivit färre. Därför är det extra kul när kommentarerna helt plötsligt blir fler, som med mina tomtar just nu.

Hur jag sållar? Ja ungefär som ni massuplaggor går bort samt bilder som inte syns så bra i tumnagelstorlek (det är mest där jag missar gobitarna tror jag). Sedan så sållar jag bort mycket som inte är i min smak, vilket också är synd då man kan få mycket ideer från bitar man inte brukar hålla på med.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 20:58   #7
annkir annkir är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2007
Inlägg: 176
Jag tittar nog på de flesta bilder men ajg har lite svårt med kommentarerna som för det mesta blir av då jag tycker att ngt är fint ,bra eller ngt som jag bara tycker om eller får en god ide´ ifrån.
Visst vill jag gärna få en kommentar på dt jag gör själv och gärna då också konstruktiv kritik. Man ser ju inte skogen för alla träd. Dvs man ser inte alltid själv om det man gjort ÄR bra eller dåligt.
Själv kan man ju tycka att - det här har jag lyckats bra med eller vice verca.
Men då det kommer alltför många direkt efter att jag lagt in en bild t.ex. då orkar jag inte ens gå till min egen bild för att titta ens. Den ligger då så långt bak i listan så listan räcker inte till. Jag antar att uteblivna kommentarer många gånger beror på just den situationen.
Kanske skulle det begränsas antal bilder att lägga upp på en gång??? Kommentarerna skulle nog bli fler då. Ja o så skriva (naturligtvis) lite om bilden också.
Tack för ordet!
annkir är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 21:06   #8
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Mmm kanske att just en begränsning i antal bilder man får lägga upp per dag skulle få många att fundera lite mer över vad de lägger upp. Man skulle ju definitivt slippa massa tårtor och liknande. Men jag vet inte, ibland är man ju mer produktiv än andra dagar.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 22:21   #9
CAR0LINE CAR0LINE är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 82
ja, det där med begränsning för antal bilder per dag kanske skulle vara något det, kommentarerna skulle säkert kunna öka och kanske skulle varje bild bli lite mer genomtänkt

precis som angi skrev så är det rätt tunt med konstruktiv kritik, men som sagt vet man ju själv hur svårt det är. man vill ju inte att textmeddelandet ska misstolkas, vilket är lätt när det gäller skrift...
CAR0LINE är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 22:22   #10
WiKa WiKa är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2007
Inlägg: 480
Jag kollar bilderna rent allmänt, och de som intresserar mig kikat jag till lite extra på. Alla liknande bilder i en massproducerad serier mm, går bort direkt för mig.

Jag ger gärna kommentarer, men tyvärr är jag inget bra på konstruktiv förslag/kritik. Jo jag ser allt att skulle behövas, men jag är ju inte ens duktig själv, därav min "feghet".
Personligen blir jag verkligen glad när jag får konstruktiva kommentarer, på ett vänligt sätt. Det har jag faktiskt fått, och tack vare detta har jag kunnat förbättra mina plagg! Jag har också tack vare detta lärt mig lite om vad som kan passa mig bättre.

Kramis
KatarinaWidell
WiKa är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-02, 22:41   #11
virkvarns virkvarns är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 267
Först och främst vill jag säja att det är så himla kul med alla bilder.
Ser jag något jag gillar ger jag spontant .
en kommentar
Jag letar inte fel eller granskar bilden, men ber en medlem om råd ger jag det.
Jag tycker det är härligt att titta på sånt jag inte kan göra själv.
Jag tycker också det är en tillgång att få se saker man inte sett förut, och att allt finns här.
Så JIPPI för sysidan.
virkvarns är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-10-03, 14:59   #12
Gidget Gidget är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2005
Inlägg: 718
Vad roligt att höra hur ni kikar på bilderna.

Jag tycker att just variationen är så rolig och kikar gärna på sånt jag inte själv gör. Men på dessa bilder är det ännu viktigare för mig med en liten beskrivning så jag förstår hur man gjort.
Jag tycker det är spännande att följa medlemmar och deras utveckling. Jag har sett många som från början kanske knappt kunde sy en rak söm och så småningom gjort verkliga underverk.

När jag var ny på maskinbroderi var jag fascinerad av alla fina broderier som man såg på handdukar etc, nu när man är lite varmare i kläderna vill jag gärna se lite mer. T.ex. egen stygnsättning eller hur man använder broderierna på olika saker och kläder. Att få läsa om tanken bakom varför man valt ett visst broderi. När man gör personliga saker att ge bort i present och broderat något som stämmer in på mottagaren.
Ja tänk vad mycket spännande man kan få se på denna sida.
Tack så mycket för all inspiration.
Gidget är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:30.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons