Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2008-03-27, 16:15   #16
ottopippi ottopippi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 10
"Puttar upp" denna tråd men frågan om inga andra har kantbands, mudds eller snedslåtips att bidra med
ottopippi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-02, 19:49   #17
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Kantband - igen

Jag blir tokig på det här snart. Har suttit halva dagen och försökt få till kantbanden på en t-shirt. T-shirten är av en ganska kraftig trikå och kantbanden likaså. Inte mudd alltså.
Jag gör enligt ottobres beskrivning men bandet blir inte elastiskt. jag har provat att sy med elastisk söm på ena sidan och tvillingnål på andra. Det blir trots det nästan helt stumt. har provat med raksöm och töja samtidigt men det går inte heller. har provat med overlocken på ena sidan och tvillingnål på andra. Men samma resultat. Nu har dessutom tvillingnålen gått av... Det är elastiskt efter första sömmen men när jag syr fast på andra sidan är det kört. Vad gör jag för fel?
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 07:19   #18
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Töjer du lite när du syr från rätsidan med tvillingnålen? Jag brukar töja lite då men inte för mycket för då blir det bubbligt. Det låter lite som om det inte blir sicksack på baksida av din tvillingnålssöm och därför blir stumt. Så kanske lite skruvande på trådspänningnen kan funger?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 12:03   #19
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Citat:
MonikaW skrev:
Töjer du lite när du syr från rätsidan med tvillingnålen? Jag brukar töja lite då men inte för mycket för då blir det bubbligt. Det låter lite som om det inte blir sicksack på baksida av din tvillingnålssöm och därför blir stumt. Så kanske lite skruvande på trådspänningnen kan funger?
Jodå, det blir sicksack på baksidan. Jag har provat alla trådspänningar och pressarfotstryck. Jag har provat att töja och inte töja. Hur jag än gör blir det mer eller mindre stumt.
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-03, 13:10   #20
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Blir det samma resultat på alla trikåmaterial? Kanske trikån är för stum i sig?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 10:25   #21
mbet mbet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 15
När man syr med tvillingnål är det viktigt att båda trådarna år spolade att samma håll.
Antingen 2 hela trådrullar eller så får du spola 2 ggr så de är åt samma håll.
Hälsningar
Maria.
mbet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 10:29   #22
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Citat:
mbet skrev:
När man syr med tvillingnål är det viktigt att båda trådarna år spolade att samma håll.
Antingen 2 hela trådrullar eller så får du spola 2 ggr så de är åt samma håll.
Hälsningar
Maria.
Förlåt med jag fattar inte. *lämnade hjärnan hemma idag*
Menar du att båda trådrullarna ska snurra åt samma håll?
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 10:36   #23
mbet mbet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 15
När man spolar från "orginal" trådrullen till en spole så är den inte spolad åt samma håll som orginalrullen.

Använd 2 st orginaltrådrullar eller spola ytterliggare en gång från spolen till en ny.

Detta tips har jag fått från min "syfröken" spm är sömmerska

Hälsningar
Maria
mbet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 10:40   #24
Jacksson Jacksson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 58
Citat:
mbet skrev:
När man spolar från "orginal" trådrullen till en spole så är den inte spolad åt samma håll som orginalrullen.

Använd 2 st orginaltrådrullar eller spola ytterliggare en gång från spolen till en ny.

Detta tips har jag fått från min "syfröken" spm är sömmerska

Hälsningar
Maria
Okej då förstår jag. Dessvärre är det två orginalrullar jag använt så det verkar inte vara problemet. :-(
Jacksson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-18, 13:01   #25
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Har läst diskussionen och undrar om inte Monika har att tyget till kantbandet är för stummt. Har du lite tyg över från tröjan och provar med tex. muddtyg, så kan du testa hur det resultatet blir förhållande till det andra. Det kanske inte är så kul om du har ett speciellt tyg till kanten. Du han ju också göra ett sprund i nacken och sätta en lite knapp för att på så sätt få den över huvudet! Hoppas du på något sätt får ihop den! Mvh René
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-23, 23:48   #26
Pssst Pssst är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 444
Jag brukar sy med raksöm först fast på ena sidan och sedan över på andra sidan på den vanliga maskinen, dessutom brukar jag inte följa mönstrens kantband utan använda muddväv som är 20-25% mindre än det man ska klä. I mitt album har jag en bild på hur det kan bli.
Pssst är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-24, 07:16   #27
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Citat:
Pssst skrev:
Jag brukar sy med raksöm först fast på ena sidan och sedan över på andra sidan på den vanliga maskinen, dessutom brukar jag inte följa mönstrens kantband utan använda muddväv som är 20-25% mindre än det man ska klä. I mitt album har jag en bild på hur det kan bli.
Spricker inte sömmen då när du syr med vanlig raksöm?
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-25, 22:59   #28
Nefertari Nefertari är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2007
Inlägg: 532
Vad är eg. elastisk raksöm? Trestegsraksöm?

Intressant diskussion, påminner om min undran kring bubblighet när man syr halsmudd etc.

Jag har igår för första gången muddrullåkantat en klänning. Det gick som en dans men en liten följdfråga blir:

när ni syr elastisk raksöm vad är det eg. för söm? Trestegsraksöm eller?
Jag är nog seg i huvudet men vanlig raksöm är ju inte elastisk, sömmen spricker om man behöver stretcha, men jag har faktiskt svårt att hitta en söm på min vanliga maskin som är en elastisk raksöm. Fast den finns nog där...Hur ställer ni in för att sy elastisk raksöm? (Förstår att det kan vara olika på olika maskiner och märken men det vore ändå intressant)
Nefertari är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 09:21   #29
mbet mbet är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 15
Hej!
Elastiks raksöm brukar ofta ha symbolen som tre st raksömmar i bredd något förskjutna.
/Maria
mbet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-04-27, 18:38   #30
Rene Rene är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2008
Inlägg: 72
Om man har en maskin som inte kan sy elastisk raksöm, har jag för mej att man rekomenderar sick-sack med väldigt liten bredd. Då blir den elastisk och kan ersätta en raksöm. Sen kan man ju sy den dekorativa sömmen med tvilling-nål! Alla sätt är bra utom de dåliga!
Rene är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:37.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons