Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2006-01-11, 15:03   #1
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tips om att sy korsett/bustier önskas!

Jag ska sy ett bustierlinne från Simplicitys mönster nr 5380. I materialförteckningen står det att man ska ha tyg och påstrykbart vlieselin för stadgans skull där snörningen kommer att sitta. Det är allt.

Saken är som så att jag har köpt ett lite finare tyg, samtidigt som plagget ser ut att sitta ganska löst på bärarens kropp på visningsbilden. Så jag tänkte sy den lite tajtare för att både kropp och plagg ska se snyggare ut, och ha ett rejält mellantyg för att inte yttertyget ska ta för mycket stryk ifall det blir belastningar. Någon nämnde bomullstwill till mellantyg i en annan tråd och det låter som en bra idé.

Är det något speciellt jag ska tänka på? Jag har nämligen aldrig sytt något liknande tidigare så till och med det minsta lilla tips kan vara till hjälp Är det värt att skaffa ett fodertyg också eller räcker det om man sätter avigan på bomullstwillen inåt så att sömmarna inte skaver mot huden? Ska skenorna sys fast i bomulltwillen eller yttertyget? Tipsa!

Tack på förhand
/Alexpalex
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 19:32   #2
Wihla Wihla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 4
Question

Jag är i samma skede som dig ungefär så jag vore oxå tacksam för lite tips! Har precis samma funderingar som dig!
Wihla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 20:54   #3
mimmi77 mimmi77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 3
När man vill förminska ett mönster tex en korsett som du ska göra är det bra om du kan först lägga in dina mått i mönstret sedan ska du räkna ut och ta bort ca 20% av mönstret då blir den tajt. Sen med foder så sätter man in skenorna från avigan i sömmen eller att man syr in bans över sömmen ( svårt att förklara ) så att det inte blir några kanter på avigan. Vet inte om det verkar vettigt men fråga om det är ngt. Hoppas tippsen hjälper mvh maria

Senast redigerad av mimmi77 den 2006-01-11 klockan 20:58.
mimmi77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 21:20   #4
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Så 25 cm blir 20 cm, för att ta ett exempel? Är du säker på att det går att ha på sig plagget då? Det låter väldigt extremt. Men går det inte bara att ta och krympa allt ett par storlekar (från 12 till 6) men att man behåller längden på korsetten? Trots allt är det här bara en linne med snörning som ska bli lite stadigare, inte en renodlad korsett.

Nja, lite oförståeligt var det nog. =) I instruktionerna står det -för att sätta i skenorna- att man sätter dem i sömmarna genom att sy två parallella sömmar, sätter in skenan i röret som blir och sedan syr fast det hela mot tyget i den yttersta sömmen. Är det det du menar? Och skenorna ska alltså sys fast i den tänkta bomullstwillen och inte i dekortyget?

Tack för att du försöker hjälpa =)
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 22:14   #5
squinteyed squinteyed är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 68
jag skulle inte ta in mönstret så mycket om det inte är en riktig korsett, du har ju inget att snöra in med på ditt mönster - det är väl mest ett dekorativt snöre där fram?
När du syr ihop delarna till fodertyget (och yttertyget) blir det ju sömsmåner, och när du sedan lägger ihop de båda lagren lägger du sömmarna mitt över varandra, sedan viker du fodertygets sömsmåner åt ena hållet och yttertyget åt det andra och sedan syr du från framsidan/rätsidan på yttertyget "i diket". Sedan kan du sy fast sömsmånerna från utsidan och vips så har du två kanaler att stoppa i skenor i.
squinteyed är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 00:21   #6
mimmi77 mimmi77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 3
Hmm....bomullstwillen och dekortyget sys ihop så den håller formen och som det blivit beskrivet så gör man så det bildar en kanal där skenorna ska in. Sen ang. förminskning så längd osv väljer man själv det som känns bra för vi har alla olika kroppar det är därför jag tycker bättre om att konstruera sitt eget mönster då blir det "som klippt och skuret " för min kropp.
Jag tycker du ska prova dig fram på vanligt bomulls tyg först, blir det bra syr du den i det material du valt. // maria
mimmi77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 20:21   #7
MadWomanInBlack MadWomanInBlack är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 724
Tack så mycket för hjälpen! Jo, det verkar ganska smart att sy en prototyp i bomull börjar jag förstå nu... så kan man göra alla misstag där istället.

Snöret där fram är dekorativt ja, så det här blir absolut ingen waistcincher eller liknande. Huvudsyfte är att den bara ska få mig att se bra ut Tänk H&M-korsett.
MadWomanInBlack är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:12.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons