Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2014-12-09, 02:00   #1
Elena08 Elena08 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Önskar tips på hyfsad overlock

Hej!

Jag har kommit på att jag behöver en overlock ganska så omgående. Det med tanke på en växande skara barnbarn..
Jag har aldrig använt overlock tidigare och jag har inte tid att undersöka marknaden, så jag skulle vara mycket tacksam för era råd och rekommendationer. Gärna en maskin som inte är så krånglig att använda.

Tack!
Elena08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 08:14   #2
Gumpan58 Gumpan58 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2007
Inlägg: 2 459
Det beror hur mycket du vill lägga ned i pengar.
Drömmaskin Bernina 1300MDC eller Bernina 1150MDA.

Gå in och läs om dem på denna länk. Outstanding.
Dyra, JA. Kvalitet JA. Har haftt min maskin i över
10 år har aldrig krånglat.

http://www.bernina.com/sv-SE/Produkt...NA/Overlock-sv
Gumpan58 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 09:24   #3
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Mycket dyra men också de allra bästa är Babylocks olika modeller. Några har automatisk trådspänning som verkligen fungerar och trädningen förenklas genom att trådarna blåses fram i rätt banor.
Två större irritationsmoment har eliminerats och det är mycket värt. Att alltid kunna sy snygga sömmar i stället för att krångla med felsökning är underbart.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 22:32   #4
Elena08 Elena08 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Hm.. Det var inte billigt!
Jag ville känna lite på maskinerna och begav mig till Götgatan men den affären fanns inte sedan längre. Det mesta är nu på nätet.
Kan ni ge mig tips på en välsorterat symaskinsaffär i Stockholm?
Det vore kanske klokt att vänta till Symässan i februari men det kliar så i händerna
Elena08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-09, 23:07   #5
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Stockholm sycenter finns på Hagagatan. De säljer Janome, Babylock, Bernina och Huskylock. De är väldigt duktiga och serviceminded.
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 00:16   #6
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Jag dubblar: Stockholms Sycenter på Hagagatan 2 har kunskaperna och sortimentet. De för inte Brother som är i en billigare prisklass och som kan köpas ännu billigare från England,
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 07:42   #7
Marron Marron är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 239
Jag har Janome 644 och tycker att det är en bra overlock. Den har manuell trådspänning men är ändå enkel att använda och funkar bra. Rekommenderar också Stockholms Sycenter.
Marron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 09:59   #8
sextiosexan sextiosexan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 832
Vill du komma billigt undan och ändå få en riktigt bra overlock. Köp brother 3034 från England. En enkel bra basmaskin som bara tuggar och kör. Inget krångel och lättanvänd dessutom. Mängder av tråd följer med, samt lite annat smått och gott. Kan varmt rekommendera den.
http://www.sewingmachines.co.uk/brother3034_info.htm
sextiosexan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-10, 12:19   #9
Talla Talla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2012
Inlägg: 135
Håller med om Brother. Enkel, billig, pålitlig. Beställer du från England får du dessutom massa tråd på köpet. Bra manual, den som kommer med blir förstås på engelska, men det finns att ladda ner från internet gratis svenska manual. När jag köpte fanns även dvd med. Gratis frakt till dörren och det tar inte många dagar heller. De skickar även med adaptern som passar i svenska eluttag.
Talla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-14, 22:58   #10
Elena08 Elena08 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2008
Inlägg: 24
Jag tackar alla hemskt mycket för hjälp och engagemang! Det var till stor nytta.
Ny har jag gjort det. Det blev en Baby Lock Evolution, ca ett år gammalt demoex som jag fick på Stockholms Sycenter till reducerat pris, med 5 års garanti och bytesrätt.
Först tänkte jag på BL Imagine, sen fick jag ett förslag jag hade svårt att säga ”nej” till …
Jag tänkte inte alls punga ut så mycket pengar på detta projekt, men nu är det gjort och jag känner mig glad

Jag läste gamla inlägg på forumet och såg att ni har haft en sammankomst för overlockentusiaster i Stockholmstrakter för ett par år sedan. Skulle ni inte göra en repris? Jag är mycket intresserad.
Elena08 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2014-12-15, 07:17   #11
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Grattis till ditt val! Jag också en BL Evolution inköpt på Hagagatan. En pålitlig och hittills bekymmersfri kombimaskin som är lätt att "bygga om" till att sy täcksöm med.

Jag var med på syträffen för ett par år sedan, en fantastisk dag där vi provade på olika tillbehör för att verkligen kunna utnyttja maskinens potential. Tyvärr är eldsjälen som höll i trådarna inte längre aktiv på listan och hon som höll med lokalen har lämnat den och säljer numera symaskiner hemifrån.

Senast redigerad av suskal den 2014-12-15 klockan 07:20. Anledning: stavning
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons