Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2005-12-09, 18:20   #1
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Hur får man lovikkavanten tjock och tät?

Hej. Jag har stickat ett par lovikkavantar till min son. Har tvättat dem i varmt vatten, gnuggat med såpa, torkat och borstat med hård borste. Jag hade tänkt mig dem tätare, liksom lite tovade. De ser ut som vanligt stickade fast lite hårigare. Har jag gnuggat för lite eller ska man gnida dem på en tvättbräda?? Kan någon ge mig råd?
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-09, 18:41   #2
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det krävs en ganska hårdhänt hantering för att tova ett par vantar.

För det första, är det ullgarn du har stickat med? Ett blandgarn kanske..Det kan bero på garnkvaliteten hur tovningen blir. Hur löst/hårt du har stickat. Lovikkavantar ska bli tjocka och lurviga kan man säga, lite hårda/fasta. Tovning innebär att fibern trasslar in sig i varandra

Använd mkt såpa och sätt på dig vantarna och skrubba mot en tvättbräda ex. Du kan säkert få hålla på en stund. Gör upp ett vattenbad med såpa och "tvätta" händerna med vantarna på, gnugga, gnid etc.

När jag har tovar ullfiltar har jag kört dem i tvättmaskinen med såpa. Då kan man väl säga att tyget jag stoppar in krymper till hälften ungefär...
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 14:08   #3
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Jag har stickat med Järbo lovikka garn. Stickar ganska fast. Problemet är nog att jag inte gnuggat tillräckligt. Jag får testa en gång till. Jag hade heller ingen tvättbräda att skrubba mot. Jag tar nya tag... Tack så länge.
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 21:07   #4
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Det är bara att ta nya tag, gnugga på bara Du kanske har ngt annat i skåpen som är lite ojämnt och som kan fungera som "gnuggbräda". Lycka till/Johanna
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 21:18   #5
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Jag använde mitt diskställ när jag tova (ett sånt där kassiskt i metall). Ugnsgallret borde också funka om det inte är för skitigt
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 20:59   #6
nettan2 nettan2 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 87
Nja ugnsgallret bör jag nog inte ta....vantarna är vita till färgen. Ska fråga mamma om inte hon har en tvättbräda, jag har för mig det nämligen. Har inte hunnit tvätta om dem i helgen. Två av barnen har fyllt år, med tillhörande kalas, men nu är det överstökat. Tack för alla råd ni ger mig.
nettan2 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 08:00   #7
dnor dnor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 42
När jag stickade lovikavantar i syslöjden för många år sen nu, så skulle vi borsta dom för att ge dom en luddig yta. Detta ludd la sig sen som en hinna runt hela vanten och det ska mycket till innan man blir våt om händerna i dom. Jag använder dom fortfarande fast dom nu är femton år gamla eller nått.
dnor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 12:27   #8
goldwing goldwing är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 106
Hej.

Då jag stickat lovikkavantar så borstar jag dem med en hård borste mot fingertopparna. Sedan brukar vantarna bli mer eller mindre tovade då barnen är ute och leker i snö och blöta. Värmemässigt så tror jag inte att man vinner på att tova dem.
goldwing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-12-12, 13:01   #9
johannajanzen johannajanzen är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 380
Världens största Lovikkavante

När vi ändå pratar Lovikkavantar. Besökte i sommras byn Lovikka i Pajalakommun för att se världens största.
Bifogade bilder
 
johannajanzen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-30, 14:28   #10
Lovikkabikini Lovikkabikini är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 13
Ett par äkta Lovikkavantar är stickade i Äkta Lovikka Ull på strumpstickor storlek nr 5, vilket ger en tät vante. Vanten har sedan tvättats för hand i såpa, ruggats, formats och lagts plant på tork. När vanten torkat har man borstat (Ruggat) den såväl in som utvändigt, dock ej muddarna. Man har avslutat med brodyr i ullgarn på muddarna och sytt fast en fläta med tofs, förr användes flätan till att hänga vantarna på tork.

Kostnad för att sticka ett par äkta Lovikkavantar i storlek herr är ca 200: - totalt och arbetstid totalt ca 20-25 timmar, beroende på handlag.

Det finns mängder med billiga kopior av Lovikkavantar och dessa är ofta tunna, så tunna att man kan se fingrarna genom maskorna, och ibland fodras dessa med tex fleece, en äkta Lovikkavante behöver inte fodras, den är mjuk inuti från ruggningen som ger en skön och varm känsla!

Ett par äkta Lovikkavantar kostar runt 980: - i såväl Kiruna, Funäsdalen eller NK.

Jag ruggar mina med en specialborste i stål!/Agneta
Lovikkabikini är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 22:50   #11
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Och jag slängde mina i tvättmaskinen, fast jag stickade i herrstorlek och sen blev de perfekta till mig!
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-13, 21:44   #12
Skrothis Skrothis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 61
Borste frågor...

Vad heter en sådan borste som man använder till att "rugga" vantar? Hittar man dem i garnaffärer... Någon som vet i Östergötland...
Har stickat ett par, men tjejen som fick dem ville inte ha dem ruggade. Men är sugen på att sticka ett par egna, och du rugga till dem lite...
Skrothis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-11-14, 10:14   #13
Lovikkabikini Lovikkabikini är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2008
Inlägg: 13
Den absolut bästa borsten i min mening är en borste som egentligen är till för att borsta hundar med, jag köpte den i en djurbehörsbutik! En ullkarda ser den den ut som, den är supervass, så man får akta händerna!

Senast redigerad av Lovikkabikini den 2009-11-14 klockan 10:16. Anledning: tillägg
Lovikkabikini är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons