Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-10-22, 09:46   #1
Maryd Maryd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 2
Talking Mitt första inlägg - mina första korsetter

Jag tycker det är kul att se bilder på korsetter som sys - och kanske andra tycker likadant. Så jag har lagt in bilder på mina första korsetter i mitt album på medlemssidorna. Jag sydde båda på en 3-veckorskurs på Tillskärarakademin i Malmö. Jag som inte sytt så mycket innan var mycket nervös innan kursen - men jag tycker själv att resultatet blev över förväntan!

http://www.sysidan.se/albums/view.htm?ID=3213
Maryd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 12:02   #2
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Vad är det för skenor i 1700-talaren ?
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 18:11   #3
morrflickan morrflickan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 400
vill du se korsettbilder är det bara att söka bilder! Då får du upp en hel drös med korsetter sydda av sysidan-folk! Forumen är mer till för diskussioner än för bilder, om nu inte bilden hör till diskussionen..
morrflickan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 19:16   #4
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Snyggt!!! Jag är också nyfiken på skenor till 1700-talskorsetten. Har funderingar på att göra men vet inte riktigt vad som funkar bäst.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-22, 20:52   #5
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Johanna >>
När jag lärde mig sy 1700-talae på Drottningholms slottsteater så sa Lena (deras tillskärare) att det är vitkigt att skenorna var runda för att korsetten skulle få rätt form.
De har peddingrotting i sina. Men jag tycker inte det håller så bra för en människa som mig som flyttar en massa och ibland måste vika ihop korsetten (vissa 1700talare har ju skenor som går på tvären över bysten och har man rotting i så går det inte att frakta korsetten annat än platt..)

Så jag funderarpå vad man kan använda istället..som är runt, böjligt och håller bra...
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-23, 09:56   #6
Anna-Karolina Anna-Karolina är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 111
Detta är väl iofs en helt ny tråd, men vad man använder för skenor i en 1700-talskorsett beror väl på hur autentisk man vill att korsetten ska vara. Många kör nog på plastskenor även om det finns material som mer liknar det man använde förr.
www.marquise.de "How to Make an 18th Century Corset", får man en hyffsad överblick tycker jag. Observera att det finns fler än en sida, så kika omkring lite :-)
http://www.marquise.de/en/1700/howto...8corfull.shtml

Vet att det finns mycket information om detta på nätet men tyvärr har jag bara sparat denna länk som "favorit", har ett vagt minne att många också använder hampasnöre.
Anna-Karolina är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 05:43   #7
Maryd Maryd är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 2
Jag har inte sytt en "äkta" 1700-talare. Det var högst troligt inte plastband i dem här har jag använt massor av rigilineband som är nersydda. Resultatet blev pansar...
Maryd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 16:36   #8
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
Citat:
Lithia skrev:
Så jag funderarpå vad man kan använda istället..som är runt, böjligt och håller bra...
styv tvättlina! om du inte är så noga med att den ska vara autentisk vill säga...
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-27, 18:30   #9
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Vad heter tvättlinan ?
Mycket intresserad...
Näe, om jag velat ha en autentisk så hade jag hållit mig till rotting. Det funkar. Men är som sagt inte så bra ur förvaringssynpunkt...
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-10-28, 12:18   #10
Verdandi Verdandi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 62
har tyvärr inte kvar förpackningen, men jag köpte den på konsum. vit är den iaf, gjord av styv plast. det är nog bara att gå till närmsta affär och kika vad dom har, brukar ju finnas lite olika att välja på.
dyrt är det ju inte heller, så funkar det inte är det ingen katastrof.

Senast redigerad av Verdandi den 2006-10-28 klockan 12:20.
Verdandi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-07, 19:44   #11
JennyLindqvist JennyLindqvist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 18
Jag har inte själv provat men tanken har slagit mig förut att kanske gardinspiral skulle fungera som skenor till en korsett. Sådant som man sätter istället för gardinstång i husvagnar och under diskbänken för att dölja förvaring.

Mer likt vanliga korsettspiralstål men runda och överdragna med plast. Däremot så vet jag med mig att gardinspiral är ganska tung en låda på 30m väger nog nått kilo men så mycket går det ju inte åt så det borde gå.
JennyLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-08, 10:48   #12
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Gardinspiral har jag också varit inne på flera gånger.
Men var köper man det på metervara någonstans ?
Har bara hittat dem i fem meters bitar och det blir lite dyrt att köpa dem så eftersom det går åtskilliga meter om man skall sy en 1700talare.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-09, 16:26   #13
JennyLindqvist JennyLindqvist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 18
På Ohlssonstyger kan du köpa på metervara.. borde finnas på claes ohlssons också. Butiker som säljer gardintillbehör borde ha.

Hur mycket går det åt?
JennyLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-10, 07:37   #14
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag kommer inte ihåg nu på rak arm men säkert minst 10 meter till en halfboned.
Till en fully boned säkerligen det dubbla.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-13, 12:56   #15
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Citat:
Lithia skrev:
Men jag tycker inte det håller så bra för en människa som mig som flyttar en massa och ibland måste vika ihop korsetten (vissa 1700talare har ju skenor som går på tvären över bysten och har man rotting i så går det inte att frakta korsetten annat än platt..)

Så jag funderarpå vad man kan använda istället..som är runt, böjligt och håller bra... [/B]
Kolla på Vena Cava - de har en del plastmaterial som kan fungera. Jag har väntande/vilande projekt med 1700-talsmodeller och väljer plast för att korsetten inte ska bli för tung. 60-70 skenor av stål blir mycket ...
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons