Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-20, 11:32   #1
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Svårt att kanta!

Håller på med att kanta en korsett med satinkantband och det är riktigt svårt! Blev riktigt irriterad på det hela, så sydde bara fast (med symaskin) kantbanden "sådär" på korsetten. Problemet var att de två lagren av tyg är av olika storlek.. ja jag vet, fel när jag klippte till det hela.

Så nu har jag en korsett där det på vissa ställen är bubblor i tyget.. och i vissa ställen har jag tagit upp sömmar och lagt tyget omlott för att få kantbandet att sitta snyggt... nu sitter den ju fast med spontant hade det blivit snyggare utan kantband.

Vad kan jag göra för att korrigera det hela? Funderar på att brodera något mönster över de ställen där det blivit fel.. vad tror ni om den idéen? Några andra trix för att förvilla blicken från felen? Vet att korsetten på mig kommer att synas i sömmarna ordentligt av andra.

Tack för hjälpen!
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-20, 11:34   #2
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Tänkte bara säga att jag inte tänker sprätta upp kantbandet.. ifall någon nu tänkt föreslå det.. Vill verkligen bara lägga det här projektet åt sidan snart.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-20, 16:49   #3
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
jag förstår inte helt vad du menar, men skulle du kunna sy på små satinrosetter med jämna mellanrum runt om för att täcka det du vill?
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 12:33   #4
Misse Misse är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 196
Ja, det låter som en bra idé.. huvudsaken är inte att korsetten blir hållbar att använda gång efter gång, utan att täcka misstagen. Som sagt, kommer att ha på mig korsetten endast en gång ca 4 timmar. Därefter åker den ner till förrådet.

Jag förstår att min beskrivning av problemet inte är lätt att förstå. Kortfattat: på vissa ställen sitter kantbandet fel på korsetten och har bildat "klumpar" i tyget, då jag fått tvinga fodret och yttertyget att samsas - trots olika storlekar på styckerna.

Jag vet.. det är jättesvårt att förklara vad jag menar.. och ingen digitalkamera har jag heller just nu, så jag skulle kunna knäppa kort på det hela.
Misse är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-26, 20:46   #5
JennyLindqvist JennyLindqvist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 18
har sett att det ibland sitter rynkat spetsband som kantning på vissa korsetter. snyggt och döljer bra om det "hänger neråt" en bit. Om det blir en ny korsett nån gång så kan jag rekomendera att sy fast snedslån för hand. tar inte så lång tid som man kan tro och man har också lättare att justera arbetet eftersom man syr. Lycka till!
JennyLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-26, 21:08   #6
deliana deliana är inte uppkopplad
Forumvärd
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 533
Jag vill slå ett slag för den rynkade spetsen. Väldigt romantiskt och döljer alla skavanker i korsetten.

Den brukar jag ta till när jag har slarvat och fodret inte helt överrensstämmer med yttertyget.

Behöver inte vara spets heller, en volang i samma tyg eller kontrasterande kan också bli väldigt läckert.
deliana är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-30, 09:04   #7
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
När korsetten är färdigsydd - klipp rent kanterna, allt fnas och typ som sticker ut. Se till att foder/yttertyg är klippt jämnt.
Vik upp och lägg kantbandet på utsidan så det ligger kant i kant med ... kanterna. Sy i vecket.
Vik in det på insidan se till att det gär över sömmen.
Sy fast med en söm precis i kanten från utsidan. Sömmen syns knappt och du slipper sy för hand.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-06-17, 13:33   #8
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Skulle nämna i förbigående att satinband är mer "stretchiga" än bomullsband och dessa kan man dra så långt på insidan att man säkert tar med dem i sömmen jag beskrev i mitt tidigare inlägg.
Jag kommer i framtiden att på mina kurser nämna att man gärna kan göra som jag beskrev, men istället sy i nederkanten av bandet med en synlig söm. Om man inte är så duktig på att sy är det en effektiv metod. Jag har sett bilder av "proffskorsetter" med kantband sydda med synliga sömmar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:05.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons