Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2005-09-12, 09:41   #1
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
Tyg som färgar av sig

Jag har sytt en söt kofta/tröja i ett velourtyg som jag köpte på stuv, och innan jag började sy så tvättades tyget två ggr i 40 grader, vilket jag trodde räckte. När den var nästan klar insåg jag att avigsidan av tyget färgar av sig något otroligt! Dessutom så har jag en massa ludd på koftan så jag har ingen lust att slänga den i tvättmaskinen igen för jag tror inte luddet klarar det.

Är det någon som har något tips på hur man kan få bort den överflödiga färgen utan att tvätta hela alltet igen?
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-12, 10:05   #2
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Du behöver inte tvätta hela tröjan igen utan skölj upp den med ättikssprit i sköljvattnet. Det får färgen att stanna kvar i tyget. Allt från ett par matskedar till 1 deciliter behövs beroende på hur mycket färg tyget fäller. Jag brukar skölja i en hink som jag placerar i badkaret för klädesplagg som förväntas färga av sig och nya tyger om det är få meter som jag skaffat.

Ättikssprit finns vanligtvis i hyllan för olja och inläggning. Kostar ca 10 kr för ½ liter.

Ibland kan man behöva vädra kläder mm då ättikssprit luktar en del.
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 10:01   #3
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
första försöket gick inte så bra, ska prova igen med lite mer ättiksprit den här gången. det är en väldigt söt tröja, men det är jobbigt när armarna blir helt blå-grå när man använt den
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-14, 10:11   #4
HelenD HelenD är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 354
Känner igen problemet men alla mina kläder blir rosa/röda.

I varmvatten brukar kläder/tyger färga av sig mer än i ljummet. Jag brukar hälla i mer ättikssprit i vattnet om det behövs. Intressant fenomen att se färgat vatten bli klart...
HelenD är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 18:32   #5
JennyLindqvist JennyLindqvist är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 18
Har hört att man kan tvätta plagg som färgar av sig med infärgningssalt. Samma typ som man använder när man färgar tyg.
JennyLindqvist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 20:42   #6
Danka Danka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 113
Ja, jag har också hört att man ska använda salt. Jag läste nämligen att man ska låta plagget/tyget ligga i vatten och salt en stund innan man tvättar det.
Danka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-09-21, 21:00   #7
Vinter Vinter är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 115
massor med ättika fungerade bra på tröjan, men den bit tyg som var över fäller fortfarande. ska prova med infärgningssalt istället, det måste lukta bättre än ättikan..

tack för tipsen!
Vinter är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:59.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons