Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-11-14, 10:31   #1
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Blivit pigg av rosenrot?

Så här i det vintergråa är det lätt att svepas med av hälsokostreklamen... Problemet är att de flesta produkter framställs som så fantastiska och i "intervjuer" berättar folk om hur pigga de blivit på alla sätt och vis.
Nu undrar jag om rosenrot. Har du testat och blivit så pigg som det påstås att man blir? Eller har du mindre positiva erfarenheter?
Kanske har du vårdkompetens vid sidan av syintresset och insikt i hälsokostvärlden?
Det har ju varit debatt om johannesört - att det inte är så lämpligt i vissa fall. Kanske är det lika med rosenrot...?
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 11:25   #2
Mija Mija är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 40
Har personligen inte tagit rosenrot men jag tror att det gäller med det mesta man stoppar i sig, att tror du att det fungerar så känner du av en viss effekt så kallad placeboeffekt Om jag var du skulle jag hellre satsa på en balanserad kost, motion och frukt. Och göra sånt som man blir glad av. Det blir man pigg av
Mija är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 11:45   #3
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Håller fullständigt med, satsa på ett bra liv med kost och motion i rätt balans så blir det samma effekt.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 12:08   #4
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Min åsikt är att hälsokost preparat överlag utnyttjat folks önskan att bli bra och även delvis okunskap bara för att håva in pengar
Det finns folk som lägger oerhörda belopp på sånt här utan någon påvis bar förbättring.
om man tänker logiskt skulle det finnas mirakel mediciner mot allvarliga sjukdommar då skulle den vara erkänd.
Om man tar sina pengar att köpa bra mat och nyttiga produkter och göra något som ger livsglädje stället så skulle man vinna så mycket mer.
Men jag skanske är för mycket vårdpersonal som vill ha det vetenskapligt bevisat om jag skall satsa mina surt förvärvade slantar,i stället för att tex köpa garn och tyg.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 12:29   #5
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Jag åt rosenrot en period för en två år sedan. Jag kände mig piggare utav dem. Tror inte att det är ett medel man ska gå och knapra i sig jämt och ständigt utan kanske vid en period då man är väldigt trött (höst/vinter trött) tex.
Något att tänka på är att dessa tabletter inte ska tas samtidigt som du äter någon antidepressiv medicin.
På netdoktor så kan du läsa lite mer om du vill.
http://netdoktor.passagen.se/default.ns?lngItemID=5309
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-14, 14:08   #6
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Jodå - blev pigg/are av rosenrot - men tyvärr gillade inte min mage det...
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 09:44   #7
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Jag tänker att ifall du är av den trötthetskategorin att du är sjukskriven, eller borde vara, så är jag inte för rosenrot.

Artificiell pigghet driver en bara hårdare in i betongväggen. Rekommenderas inte...
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 13:47   #8
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Rosenrot lever inte upp till reklamen...?

Roligt att flera kommit in i diskussionen!
Alternativmedicinska behandlingar och medicin är ju en stor scen idag - som jag inte har så stor personlig erfarenhet av. Därför ville jag fråga dig som provat om rosenrot gett dig positivt resultat.
Än så länge har ingen varit direkt positiv - inte ens om man provat... Efter detta är det kanske inte lätt att säga att man tycker att rosenrot är ett riktigt bra medel...eller...?
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 14:07   #9
Birgitta-L Birgitta-L är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 500
Tja, själv har jag bara ätit det under en kortare tid efter tex svår förkylning eller influensa för att "komma igång" igen. Förmodligen (?) går det lika bra med massor av frukt, men tyvärr är jag allergiker o kan bara äta ett litet fåtal frukter så för mig är ju inte det nåt alternativ.
Frågan är ju kanske inte så mkt om det gör nytta utan gör det nån skada ?? Men jag själv tror nog inte att det är så farligt, fast jag vet ju inte... Bäst är väl att klara sig utan som sagt
Birgitta-L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 15:00   #10
Cassy Cassy är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 139
Ja, gör det någon skada...?

Citat:
Birgitta-L skrev:
Frågan är ju kanske inte så mkt om det gör nytta utan gör det nån skada ??
Där slog du hammaren rakt på spiken! Vad jag skulle vilja veta är ju om det kan skada på något vis. Ämnen ska ju ändå påverka hjärnan.
Sådana undersökningar finns väl inte - så är man ändå i en återvändsgränd.

Beprövad erfarenhet är en sak och hälsokostreklam en annan sak.
Cassy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 16:00   #11
bandykullan bandykullan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2006
Inlägg: 157
Vad jag har förstått så kan rosenrot orsaka snabba svängningar i blodsockret, så är man diabetiker eller har något mildare problem med blodsockerbalans så är det inte att rekommendera.
bandykullan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 20:08   #12
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag är lite förvånad att ingen tycker att det är onödigt att punga ut med pengar för ev verkningslöst medel.
Hälsokost preparat är ju inte speciellt billiga.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-15, 20:52   #13
Sara_Elis Sara_Elis är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2005
Inlägg: 38
Har testat och jag var inte nöjd. Kände mig inte alls piggare även om jag tog de extrastarka.
Kanske funkar de för vissa men det kan också likväl vara en placebo-effekt.
Äter idag mina vitaminer och omega3oljor och mår lika bra för det.
Sara_Elis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 00:08   #14
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Jag har inte provat rosenrot men däremot har jag testat ginseng när jag var yngre. Det funkade lite för bra, jag fick sömnproblem istället... (hade den extra starka sorten).
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-11-18, 07:28   #15
ask ask är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 524
jag har tagit rosenrot och mådde bättre av dom, Dels la dom en grund så att utmattningen inte var bottenlös längre (det har lett till att utmattningen börjat släppa nu), och dels blev jag mer stadig i psyket.
Jag fick tipset av en biopat jag känner och hon rekommenderade ett speciellt märke, hon sa att de i hälsokosten ofta är för utspädda för att ge effekt.
ask är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:11.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons