Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2020-01-13, 18:26   #1
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Juki HZL-80HP

Sydde några väskremmar i 4 lager Canvas på min Singer och det blev undertrådskorv och helknäpp översöm när man drog på lite.
Orkade inte mera och drog till symaskinsbutiken, Juki Uppsala och köpte en Juki HZL-80HP med hyfsat mycket tillbehör.
I mellandagarna fick man med ett extension board och jag fick också ett sådant samt 2 meter tyg.

I morgon är jag igång med nya Juki maskinen.
Bifogade bilder
 
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-13, 19:01   #2
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Ja, vem kan vänta tills i morgon ...
Bifogade bilder
 
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 11:24   #3
Ornutt Ornutt är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2020
Inlägg: 1
Jag kommer snart att ha samma modell.
Ornutt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-17, 13:52   #4
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Och jag har DX7 sedan flera år tilbaka. En riktig drömmaskin med stort bord och rikligt med tillbehör.
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-01-20, 11:40   #5
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Det svänger ordentligt när nya priser kommer med generella prishöjningar och justeringar för valutor mm. Importpriserna ökar förstås med en svag svensk valuta.

I mellandagarna kampanj paketpris på maskin plus förlängningsbord 5.495:-

Nu 7.390:- och priset för maskin 6.495:- en höjning med 1.000:- och pris på förlängningsbord 895:-

Paket prisskillnad 1.895:-

Vilken turgubbe man varit. Plus att jag sålde min gamla Singer för 1.200:-
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2020-02-14, 08:14   #6
Finline Finline är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2019
Inlägg: 284
Har läst en hel del om symaskiner här på forumet.
Och en del rekommendationer förstås.

Symaskin, massor av sömmar, typsnitt (bokstäver), dekorationssömmar.

Har provsytt ca 20 maskiner och i de flesta fall använder man 5-10 sömmar. +95% av sömmarna är raksöm och zigzac. Typsnitten lååångt ifrån godkända på de flesta symaskiner.

Behovet just nu är mest användbara sömmar för pengarna. Basmaskiner täcker allt detta.

Vanlig symaskin, enkel men hyfsat tålig/stark. Att lägga pengar på annat ger faktist inget mervärde. Bland forumdeltagarna finns många företag som säljer symaskiner och allt möjligt, de håller förstås inte med.
Jag spenderade 3x slantarna på en ny maskin men de här nya maskinerna är inte 3x bättre. Massor +100 av extrasömmar oftast meningslöst.
Matare/matarfötter motorstyrka är viktigare än allt lull lull.

Men behovet för sömnad är större än bara basmaskinen. Elastiska täcksömmar från en Cover stitch maskin är klart intressant vid klädsömnad och trikå.

Vill påstå att man har mera glädje av en cover än en overlock trots att alla inkl säljare butiker pushar hårt för att man skall först köpa en overlock. Även OL börjar få många sömmar och hälften kanske är nödvändiga för sömnad.

Kombimaskinen som klarar cover/täcksöm de 4 sömmarna och overlock de 5-6 vanligaste är därför superintressant.

Kombimaskiner har varit skitdyra men nu kommer det maskiner till rimliga priser.

Lagom symaskin och en kombi cover/OL är vad jag önskar mig. Har inget behov av att fräsa vid en dyr maskin bara för att den är dyr.

Ska åka och provköra en cover/OL Singer 14T968DC. Den är intressant pga den har de sömmarna man behöver och saknar.

Har sett så mycket nu att jag skippar OL och satsar på en kombi. Då har man bara 2 maskiner.

En budget OL kostar 4-5 tusen, skillnaden i pris till en kombi är 1-2 tusen. Då känns steget overlock lite som slöseri.
Finline är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons