Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Symaskiner > Bassymaskiner

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2017-05-09, 16:40   #1
sery77 sery77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 5
Del lossnat och nu vinglar pressarfoten.

Hej!

Jag har just börjat sy "på riktigt" då jag bestämt mig för att bli bra på det, inte bara raksöm och så. Så med andra ord är jag nu rätt ledsen och frustrerad då en del i att sy om mina egna kläder är att jag inte har råd att köpa nya, har t.o.m sytt in underkläder då jag har rasat i vikt och inte ens de satt kvar

Jag har en enkel maskin (köpt på Coop, heter Linea piu och varken jag eller Coop kan hitta tillverkaren) som har fungerat bra, men så i helgen ramlade en liten metallbit ut från under kåpan där lampan etc sitter.

Sedan dess kan jag förvisso ställa in pressarfotstrycket, MEN - syr jag över t.ex en söm så går foten inte tillbaks ner utan vinglar liksom i luften. Jag har tittat och försökt hitta var den här lilla delen ska sitta men nja, och då det handlar om rörliga delar vill jag inte chansa. Så jag undrar om någon via mina foton kan klura ut hur den ska sitta?

Jag har varit i kontakt med verkstad såklart, men eftersom jag får tillskott av Sociala så testar jag först såhär - kan jag spara de pengarna går de liksom till mat om man säger så!

Jag har fotat ur olika vinklar för att försöka ge en överblick om hur det ser ut.
LILA markering är spaken för att ändra pressarfotstrycket.
BLÅ är delen, "fjädern" som går upp och ner när man syr (duuh..) och
RÖD är den metalldelen som håller fast fjädern vid önskat tryck.

Vore otroligt tacksam för hjälp, men jag tänker inte chansa heller. Jag tror att den lossnade delen ska sitta och hålla kvar fjädern, längre än så vill min hjärna inte samarbeta.

Tack på förhand.
Bifogade bilder
     
sery77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-09, 20:39   #2
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Hej!

Det var en fin mekanisk sudoku. Väldigt svårt att avgöra på avstånd i och med att varje företag har egna lösningar på mekaniska rörelser.

Du kan ställa dig en enkel fråga: vad är den lilla delens funktion. I och med att den är rätvinklig formade talar det om att det samordnar två rörelser/delar som står rätvinkliga mot varandra.

Mitt förslag är att du vrider på ratten (inte trycka på pedalen) och studerar vad som sker just där runt pressarfoten(Och med tanke på den lilla delens funktion). Vad skall göras med pressarfoten mekanisk för att den skall fungera som den skall? Svar på den frågan med en noga studering av de delarnas rörelser kan leda dig till rätt plats för den nertappade delen.

MVH
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-11, 20:49   #3
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Du kan även skriva till självaste företaget som har basen i den sköna Italien. Om du inte kan skriva på italienska kan du trycka på knappen för engelska versionen.

Skicka de bilderna som du la upp här på Sysidan så att de vet vad de skruvat ihop

http://www.linea-piu.it/
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-12, 10:56   #4
sery77 sery77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 5
Hej!

Tack för svar! Jag har suttit och gjort precis så, vridit på ratten och försökt se och jag insåg i alla fall en sak som jag inte ens förstår hur jag missat - "fjädern" rör sig inte alls när jag syr så där behöver jag inte vara rädd att något ska ta emot och det flyger skruvar.

Men nej, jag har inte klurat ut det men jag funderar!

Jag har sett den italienska sidan tidigare, är du säker på att de gör symaskiner? Jag hittar ingen info om det! Har hittat andra sidor som heter Linea men jag vette sjutton.. Maskinen är köpt på Coop och det står Coop på den, men inte ens de kan hitta vem som gjort maskinen!

Kämpar på här, hehe.
sery77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-12, 14:56   #5
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Vad kul att du inte ger upp!

Nu efter ett tag när du tittar noga på maskineriet runt pressarfotstången kommer du säkert på var den lilla delen sitter.

Den lilla delen håller fjädern som är runt stången, men nu får du reda på var den sitter.

Kämpa på!
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-14, 22:20   #6
sery77 sery77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 5
Jag är en envis jäkel, ska mycket till innan jag ger upp... Däremot har jag stirrat mig blind men inte hittat lösningen, kan antingen bero på att jag är övertrött eller att någon skruv har lossnat så jag inte ser.
sery77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-14, 22:38   #7
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Ge dig själv lite tid. Antar att du inte handskats mycket med mekaniska maskiner. Du behöver lite tid som sagt för att bekanta dig med rörelser.

Den delen som ramlat ner verkar kan stå lite hur som helst. Så som du fotade. Tvärtom. Vriden till höger. Vriden till vänster.

Titta på maskinen. Peta på delarna runt pressarfotsstången och fjädern tills du hittar önskat läge för pressarfoten.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-14, 23:00   #8
sery77 sery77 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2017
Inlägg: 5
Det stämmer, även om jag sytt sedan mellanstadiet på mekaniska maskiner. Jag fick dock inte lära mig om trådspänning, pressarfotstryck etc utan det är först senaste året som jag har förstått mig på det! Blir ju onekligen lättare att sy när jag förstår det, så efter 40 kg minus på vågen så syr jag in en hel del oanvända kläder, och en del nytt. Lite frustrerande med detta då men ja, får hoppas att det löser sig!
sery77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2017-05-14, 23:20   #9
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Jag litar på din bestämda avsikt att klara den uppgiften.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Taggar
linea piu 601

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:17.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons