Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-05-21, 20:10   #1
spotty spotty är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2004
Inlägg: 337
Sticka snygga halskanter

Hur stickar man snygga halskanter som inte blir för vida och/eller klumpiga. Tacksam för tips
spotty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 20:51   #2
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Hmmm...

Det där får du nog precisera lite bättre.

Ska kanten "ligga ner i samma plan som resten" med sista varvet längst in mot halsen så går det ju åt att minska antalet maskor då och då, eftersom omkretsen minskar i hålet.

Eller kanske minska storleken på stickorna.


Generellt tänker jag att för vida halsringningar (i själva fram- och bakstyckena) kan man ju göra mindre genom att ha is i magen innan man börjar ta ur mitt fram och mitt bak, kanske även hur mycket man sen formar ringningen.

Jag har själv en kofta som jag tycker har alldeles för vid ringning. Men för att ändra den måste jag ta bort halskanten, knäppkanterna, sprätta bort ärmarna och sen sticka på mer. Och sen montera ihop allt det där baklänges. (Ev repa upp överdelarna på ärmarna och göra raglan av alltihop.)
Ids inte.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 21:11   #3
Odette Odette är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2004
Inlägg: 329
Ja, jag förstår inte heller riktigt vad du menar men jag brukar lägga över maskorna på rundsticka när jag stickar halsringning, det blir inga sömmar i kanterna då. Det är svårt när man inte riktigt vet hur tröjan ska se ut.
Odette är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-21, 21:48   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
När jag ska sticka en halskant, tar jag upp t ex 4 maskor och hoppar över 1, då blir halskanten aningen mindre än det stickade. Jag gör lika när jag ska sticka framkanter.
Det brukar stå i beskrivningarna hur mång maskor som ska plockas upp, och som regel så ska var 5 hoppas över.
Aina
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 09:19   #5
axyzvslut axyzvslut är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 377
Jag väljer 1nr mindre stickor minst till resåren i halsringningen.Där det är maskor tar jag en i varje men på kanten där det är varv att plocka från tar jag tre hoppar över den fjärde.ibland krävs lite justeringar .det är ungefär.
axyzvslut är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-05-22, 18:34   #6
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Ungefär som Ann-Christiin gör jag också.

Fast för att slippa hål mellan "stycket" och "kanten" tar jag upp i stycket så mycket som behövs, däremot kan första varvet bli sticka 2m, sticka 2m tillsammans, osv. Då har du snabbt samma mängd maskor på stickan som enligt ovan.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:53.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons