Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2015-01-15, 20:59   #1
Maggan62 Maggan62 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2013
Inlägg: 48
Ska sy i biothane.

Ska sy en sak i biothane som är en gummiliknande produkt. Min maskin tar sig lätt igenom, men har problem med tråden. Syr jag med vanlig sytråd blir det helt perfekta stygn, men jag vill sy med en lite grövre tråd typ gutterman extra stark. Jag förstår att jag måste ha en grövre nål då och har nu provat en jeansnål 110 men stygnen blir inte fina. Det är på baksidan som det inte blir som jag vill. Syr jag i tyg med samma nål och grov tråd blir det bra men inte i biothanen. Det måste ju hänga på nålen och tråden eller vad tror ni som kan ?
Maggan62 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2015-01-17, 14:45   #2
suskal suskal är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: mar 2009
Inlägg: 627
Citat:
Maggan62 skrev: Visa inlägg
Ska sy en sak i biothane som är en gummiliknande produkt. Min maskin tar sig lätt igenom, men har problem med tråden. Syr jag med vanlig sytråd blir det helt perfekta stygn, men jag vill sy med en lite grövre tråd typ gutterman extra stark. Jag förstår att jag måste ha en grövre nål då och har nu provat en jeansnål 110 men stygnen blir inte fina. Det är på baksidan som det inte blir som jag vill. Syr jag i tyg med samma nål och grov tråd blir det bra men inte i biothanen. Det måste ju hänga på nålen och tråden eller vad tror ni som kan ?
Det verkar som om en hushållsmaskin inte är riktigt vad som behövs för det materialet. Om du tänker sy mycket av det här så bör du nog skaffa en specialmaskin, typ skomakarmaskin.
Men en gammal stark hemsymaskin kan vara användbar ändå. Du har väl samma grövre tråd som undertråd också? Man kan justera undertrådsspänningen med en liten skruv på skyttelhållaren men det kan vara svårt att sedan ställa om till vanlig sömnad igen. Så det är bäst att skaffa en särskild skyttelhållare som ska ställas in och användas för den grövre tråden. Slutligen kan materialet ha svårt att släppa taget om nålen. Då kan det hjälpa att dutta lite olja på nålen då och då.
Vad är det för symaskin du har?
suskal är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:33.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons