Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Allmänt forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Notiser

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2013-01-03, 17:31   #1
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Vad håller vi på egenligen.

Det fanns en gång en sysida, som kallades sysidan som jag gick med i. Där var alla snälla och försökte hjälpa varandra, där man fick ha olika åsikter.
Den sysidan som finns dag, blir man ständigt på hoppad. Dom flesta frågor som ställs efter ett par inlägg urartar till tjafs och personangrepp.

Att olika personer gillar olika maskiner är inte tillåtet längre. Det är visst bara Husqvarna som duger.

Jag vill hjälpa folk så långt jag kan utan att bli angripen. Jag tycker att det är viktigt att kunna få svar på sina frågor, vare sig man är nybörjare eller proffs.

Vill inte längre vara delaktig i något som inte känns seriöst. Funderar på att dra mig undan. För det är det ni vill?
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 17:38   #2
krtek krtek är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2010
Inlägg: 347
Du är inte den första som skriver om dett så jag antar att det finns ett problem, men jag har inte sett ett enda sådant inlägg i de delar av sysidan jag läser så jag blir lite fundersam. I maskinstickningsdelen har jag aldrig sett några hårda ord t.ex.
krtek är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 18:02   #3
susforsell susforsell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 51
Birgit

Nej nej Birgit du får inte lämna Sysidan . Det du skrev var jätte bra .Har börjat att undra själv vad som händer !!!
Kram till dig från mig
susforsell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 19:05   #4
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Smile Uttryckssätt

Jag tycker att de allra flesta här är väldigt positiva och trevliga. Jag har bara sett någon enstaka som uttryckt sig lite burdust, men sånt får man väl bara högaktningsfullt strunta i! Huvudsaken är väl att de allra flesta är bra! Jag har inte varit speciellt aktiv med att kommentera, men jag är ofta här och läser. Tycker att alla andra kommenterar mycket bättre -och kommer med bättre råd- än vad jag klarar av... Så fortsätt skriv, kom med goda råd och tyck till på den här sidan, bila!!
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 19:05   #5
Mariannef Mariannef är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 267
Problemet tror jag beror på att kommunikation består till största delen av kroppsrörelser kombinerat med ögonkontakt och det talade ordet. När man skriver så saknas kroppen och ordet får stor betydelse, dvs det lättas inte upp av kroppens nyanser. Vissa personer har inte så stor vana att skriva vilket gör att tonen blir hårdare än sändaren tänkt sig.
Jag försöker därför alltid fundera på vad personen troligen vill förmedla. ( I de fall jag tycker det är lite knas!)
Har varit med i andra forum där man fick sätta in moderatorer för att hålla ordning. För det här är inte lätt!!
Sen tycker vi olika och det är väl tur!! Då får vi en debatt och det ger mervärde! Såg att någon efterlyste att det skulle lämnas fler kommentarer och jag tycker också att det är dåligt med det,men ingen vågar skriva konstruktiv kritik längre utan bara positiva kommentarer och det gör inte att man lär sig.jag menar inte att man skall vara dum och elak men kommentarer om en sned fåll eller dåligt isatt ärm, borde vi väl tåla eller?
Mch/Narianne
Mariannef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 19:11   #6
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Talking Konstruktiv kritik

Det är ganska svårt att komma med konstruktiv kritik bara med hjälp av en bild. Om en person uttryckligen VILL ha kritik är det väl OK att inte bara vara positiv -men de flesta vill väl ha beröm! Och jag har inte hört talas om någon som blir bättre av att få höra hur dålig han/hon är... Och om man är nybörjare och äntligen har lyckets få ihop ett plagg, då vill man inte höra att fållen är sned! Eller har jag fel?
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 19:22   #7
lindemann lindemann är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 188
Hej Bila...
Att du hatar HQ har vi som äger en sådan fattat för länge sedan....
Tyvärr så har jag dragit mig undan sysidan pga dig för ett tag sen o hållit en paus....
Då du alltid kommer med samma kommentar om HQ.
Man ska kanske tänka sig för en extra gång innan man skriver.
När du har så starka åsikter om HQ så blir det ju lite att vi som har o gillar HQ vill försvara vårt val av maskin.
Har läst många inlägg o tänkt att nu kommer det skit om HQ... innan du hunnit skriva nått o javist jag fick rätt...
MEN allt är åsikter OCH du har lov att ha din.
Tänk dock på att du kanske oxå kan såra andra med dina inlägg.
Nu är du ju en av dem som svara på många inlägg o då blir det ju att du får många kommentarar. Hör ju lite ihop.
Jag vill inte att du ska sluta här, var inte min mening med detta inlägg.
Sorry för mitt svenska... aldrig gått i svensk skola.
Mvh Pia
lindemann är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 19:36   #8
bila bila är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: maj 2010
Inlägg: 1 848
Citat:
Det är ganska svårt att komma med konstruktiv kritik bara med hjälp av en bild. Om en person uttryckligen VILL ha kritik är det väl OK att inte bara vara positiv -men de flesta vill väl ha beröm! Och jag har inte hört talas om någon som blir bättre av att få höra hur dålig han/hon är... Och om man är nybörjare och äntligen har lyckets få ihop ett plagg, då vill man inte höra att fållen är sned! Eller har jag fel?
Ursäkta, detta togs upp i annat forum.
Mariebo jag håller med dig, när jag ser att det är en nybörjare som är på gånger ger jag alltid högsta betyg och god kritik. Alla har vi varit nybörjar en gång i tiden. Men det vore bättre att för den dialogen i det forum där det var uppe helt nyligen.

Jag skrev om hur man behandlar varandra här på forumet. Att man inte svarar på dom frågor som ställs utan börja och tjafsa om annat och vrider debatten åt ett annat håll, hänger upp sig på en liten detalj någon har skrivit, på ett sådant sätt kom kan uppfattas som personangrepp.
bila är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 19:43   #9
Åsa86 Åsa86 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2009
Inlägg: 305
Jag har inte märkt av något som liknar påhopp, och tycker att alla är väldigt "övertrevliga" här jämfört med andra forum.

Jag tror oxå att mycket beror på att allt går att "läsa" olika, och text överlag har en tendens att låta värre än vad som var meningen.
Så tipset att läsa inlägget igen med öppna ögon (bådde när man skriver och när man läser) kan rädda upp många "osmidiga" formuleringar och onödiga "elakheter".

Självklart har alla rätt att ha en åsikt, men man måste samtidigt respektera andras åsikter.
På en annan sida där jag är medlem, där det ofta förekommer riktiga personangrepp så kan man "anmäla" användaren till moderatorn så får de ge en objektiv utverdering av påphoppen och ev en varning.

Om man ofta känner att det är samma person som är otrevlig så kan man ju kontakta den användaren via mejl el gästbok och försöka lösa problemet där. Att känna att man behöver dra sig undan eller avsluta ett medlemskap pågrund av otrevliga debatörer känns mer som en sista utväg.
Åsa86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-03, 20:12   #10
mariebo mariebo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2008
Inlägg: 56
Unhappy Sorry, fick inte med inlägget jag svarade på

Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Ursäkta, detta togs upp i annat forum.
Mariebo jag håller med dig, när jag ser att det är en nybörjare som är på gånger ger jag alltid högsta betyg och god kritik. Alla har vi varit nybörjar en gång i tiden. Men det vore bättre att för den dialogen i det forum där det var uppe helt nyligen.

Jag skrev om hur man behandlar varandra här på forumet. Att man inte svarar på dom frågor som ställs utan börja och tjafsa om annat och vrider debatten åt ett annat håll, hänger upp sig på en liten detalj någon har skrivit, på ett sådant sätt kom kan uppfattas som personangrepp.
Min mening var att svara på det som Marieannef skrev, men lyckades inte få med hennes inlägg. Det är väldigt lätt att göra fel... I en diskussion kommer man lätt bort från ämnet, det är väl likadant på nätet som i verkliga livet. Det jag frågat om har jag fått bra svar på och ingen har varit i närheten av att vara otrevlig på något sätt. Att man gillar olika saker (t ex symaskiner) och har olika åsikter om saker och ting är väl bara naturligt.
mariebo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 16:26   #11
ann-marie.gunnarsson ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 61
Tänk vad världen vore tråkig om alla tyckte lika och såg likadana ut..... jag gillar olika och oliktänkande....
ann-marie.gunnarsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 17:25   #12
Xel Xel är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jun 2008
Inlägg: 48
Fritt forum

Jag skrev om samma ämne häromdagen, men under "Fritt Forum"..... Ser nu att min sista mening ser lite konstig ut .... Vad jag menade var att vi kan väl glädjas åt varandras alster och vara positiva.... Jag har ibland sett en dålig ton i vissa frågor och svar, men jag tror inte att det är medvetet, utan beror på att vi alla är olika och uttrycker oss olika och framförallt när vi skriver... Jag ser också en del som inte får kommentarer på sina bilder av t ex kläder de sytt trots att många tittat på dem. Självklart är personen stolt och glad över vad den lyckats sy, sticka etc etc. En liten kommentar som t ex "fin" är aldrig fel...

JAG har aldrig råkat ut för att någon har varit otrevlig mot mig! Tvärtom så har jag fått goda råd och hjälp när jag behövt det. Positivt att även kunna ta del av andras frågor och svar. Många goa skratt har jag också fått.

Så snälla Vänner, sluta inte använda Sysidan. Det är ett alldeles utmärkt forum. Låt 2013 bli ett positivt och kreativt år....glädjas över alla goa personer här som visar upp sina "verk" och inspirerar oss andra....

Med vänlig hälsning
Ulla
Xel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 18:05   #13
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
lindemann skrev: Visa inlägg
Hej Bila...
Att du hatar HQ har vi som äger en sådan fattat för länge sedan....
Tyvärr så har jag dragit mig undan sysidan pga dig för ett tag sen o hållit en paus....
Då du alltid kommer med samma kommentar om HQ.
Man ska kanske tänka sig för en extra gång innan man skriver.
När du har så starka åsikter om HQ så blir det ju lite att vi som har o gillar HQ vill försvara vårt val av maskin.
Har läst många inlägg o tänkt att nu kommer det skit om HQ... innan du hunnit skriva nått o javist jag fick rätt...
MEN allt är åsikter OCH du har lov att ha din.
Tänk dock på att du kanske oxå kan såra andra med dina inlägg.
Nu är du ju en av dem som svara på många inlägg o då blir det ju att du får många kommentarar. Hör ju lite ihop.
Jag vill inte att du ska sluta här, var inte min mening med detta inlägg.
Sorry för mitt svenska... aldrig gått i svensk skola.
Mvh Pia
men nu har jag backat långt tillbaka och vad säger du egentligen, hittar inget som försvarar ditt inlägg. Va otrevligt det blivit nu, inte kul.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 20:08   #14
Lillith Lillith är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2006
Inlägg: 1 109
Jag upplever inte heller sysidan som speciellt otrevlig. Visst finns det en och annan ogenomtänkt kommentar, det har vi säkert alla gjort oss skylldiga till en eller ett par gånger. Men över lag, som sagt så tycker jag nog att här är rätt bra.

Det går ju att rapportera inlägg man inte tycker riktigt passar i en tråd och jag är rätt säker på att moderatorerna hellre ser att man gör det en gång för mycket än för lite. Och det kan man göra både om man tycker tråden gått lite vät OT eller om det är lite väl otrevligt.

Och det där med hur man skriver... Jag tycker nog att den här tråden är ett ganska bra exempel.
Jag kan förstå att man kan bli lite irriterad på inläggen om folks symaskinssmak, det är lite onödigt kraftigt ordval och har egentligen inget med trådens ämne att göra. MEN jag tycker inte personligen att det är illa nog för att bli upprörd över.
Men om man ändå blir det, så är det ju bara att rapportera inlägget. Inget blir bättre av att man sitter och stör sig på det eller startar pajkastningskrig i tråden. Då spårar tråden bara ur ännu mer. Hellre då tipsa moderatorerna och få ett beslut på det.
Om någon tenderar att utrycka sig olyckligt ofta, så vill denne säkert hellre ha en liten varning från modsen om det, än att folk sitter och blir sura. För jag är också ganska säker på att det allra oftast inte görs med mening.

Som vanligt när det gäller komunikation gäller det att hitta den där balansen mellan att säga för mycket och att säga för lite. Att inte vara för känslig, men samtidigt inte ta vad som helst etc.
Men en sak är säker. "Gnälltrådar" kommer inte göra någon större skillnad. Ser man något som är snett, ta det med moderatorerna. Det är det dom är till för.
Lillith är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-01-06, 20:35   #15
EsNadisys EsNadisys är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2012
Inlägg: 564
Citat:
bila skrev: Visa inlägg
Det fanns en gång en sysida, som kallades sysidan som jag gick med i. Där var alla snälla och försökte hjälpa varandra, där man fick ha olika åsikter.
Den sysidan som finns dag, blir man ständigt på hoppad. Dom flesta frågor som ställs efter ett par inlägg urartar till tjafs och personangrepp.

Att olika personer gillar olika maskiner är inte tillåtet längre. Det är visst bara Husqvarna som duger.

Jag vill hjälpa folk så långt jag kan utan att bli angripen. Jag tycker att det är viktigt att kunna få svar på sina frågor, vare sig man är nybörjare eller proffs.

Vill inte längre vara delaktig i något som inte känns seriöst. Funderar på att dra mig undan. För det är det ni vill?

Du är en av de medlemmar som hjälper andra mest. Vad du tycker om symaskiner är din ensak och ingen får ha synpunkter på det, för det är dina intressen.
Önskar läsa dig i fortsättningen också.
EsNadisys är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:36.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons