Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2006-01-15, 16:20   #1
Ell Ell är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 9
Smile Mönster till jugendmotiv, gratis på nätet?

Förr broderade man mycket i jugendstil, dukar, gardiner, kläder, paradhanddukar, örngott etc. Ofta vitt på vitt med hålsöm, otroligt vackert. Jag skulle vilja ha tag i sådana mönster men vet inte vart. Vid sökning på nätet finns hur mycket som helst, det skulle ta en livstid att gå igenom. Någon som vet, eller kanske själv har mönster att sälja billigt?
Ell är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-01-29, 19:37   #2
nappe nappe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 22
angående jugendmönster

För tio år sedan så höll jag på som kursledare för ett antal äldre tjejer, i ett antal år på att samla in gamla mönster. Det var tyvär redan då populärt att slänga gamla söndriga dukar. Vi tog dessa och kopierade av dom. Om man kopierar ser man klart och tydligt även styngnen hur dessa ligger. Därefter tog vi och broderade upp våra favoriter.I materialet finns haklappar för barn, kragar i alla former och broderier för lakan och fina nattsärksdekolage. På den tiden var det en fröjd att visa upp sitt fina sänglinne. På något sätt skulle det vara kul att förmedla vidare dessa mönster.
nappe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 15:54   #3
TantPernilla TantPernilla är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 34
Jag älskar verkligen nätet, men om jag var du skulle jag nog börja med en tur till bibblan för att kolla vad de har där. Då blir det ju lite mer överblickbart.

Men jag gillar också jugend, så nu måste jag nog ta och kolla lite på nätet, jag med.
/Tanten
TantPernilla är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2006-02-24, 17:55   #4
nappe nappe är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 22
Eftersom jugend är en "stilepok" finns det hur mycket som helst. Det finns djur, natur blommor, snirklar och hålsöm. När vi hade kursen var det så att ofta hade var och en sitt specialintresse. Någon ville ha brodyr till sin blus, en annan letade en speciell bonad, en tredje älskade fodral till allt från borste osv. en fjärde ville ha vackra lysdukar eller spetsar.

När man samlar har man som i frimärke ofta ett speciellt intresseområde. Det blir lite lättare då. Men jag uppmanar alla broderiintresserade att köpa och spara saker även om det är lite lappat och lagat. Det kommer att göra att våra broderitimmar blir bättre värderade och omhuldade för framtiden. Linneskåpen förr var en stolthet som man gärna visade upp.

JAG EN STOLT ägare till många "klenoder" och över hundra år gamla smörpappersmönster samt tidningar....Nappe
PS. Mina mönster är föör sköra för att kopieras med ljus och jag har föör lite tid just nu att handkopiera dessa.

Senast redigerad av nappe den 2006-02-24 klockan 17:57.
nappe är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:21.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons