Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Handbroderi
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2009-07-26, 16:23   #1
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Mall för broderi

Hej.

Jag har tänkt att brodera lite på ett bomullstyg som jag ska sy en blus av. Hur ska jag göra en "mall" att brodera efter t.ex genom att rita ut mönstret på tyget och sedan brodera ovanpå det.
Finns det några bra sätt då jag ogärna broderar på fri hand?

Mvh
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 17:25   #2
Syofta Syofta är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 714
Det finns flera sätt, här är det jag tycker är enklast :

Jag uppfattar det som att du redan har en skiss eller bild på hur du vill att broderiet ska vara.
Har du det så kan du enkelt föra över motivet till tyget med hjälp av vanliga mönstemarkeringspapper (kalkerpapper för tyg). Det är såna man ofta använder för att föra över sylinjerna från pappersmönsterdelarna till tyget med hjälp av en sporre, när man ska sy kläder.
De säljs i alla tygaffärer, det finns olika färger som passar till olika färger på tyget, använd inte ett mörkare än du behöver! det finns t ex gult som passar bra till vitt tyg.

När du ska brodera för hand ska du inte använda en mönstersporre utan gör så här:
Spänn/lägg ut tyget på en hård yta, ett bord är bra, om du vill kan du tejpa i kanterna så det ligger stilla.
Lägg markeringspapperet ovanpå med färgsidan ner.
Lägg din skiss överst. Allt måste ligga någorlunda stilla, annars kan mönstret förskjutas, tejpa eller nåla eller lägg på tyngder.
Nu fyller du i linjerna på din skiss med en blyertspenna, se till att trycka precis lagom hårt, så det syns på tyget men inte så papperet rivs sönder.
Testa en liten bit och se så det blir bra på tyget, beroende på olika tyger så får man använda olika tjocka blyertsar och olika mkt vässade!

Hoppas det blir bra! Är ditt tyg av sammet fungerar inte denna metod alls! men du skrev ju om blustyg och då lär det funka!
Syofta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-07-26, 20:00   #3
freja71 freja71 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 926
Hej.

Tack snälla för hjälpen. Jag ska prova det.

Tacksamma hälsningar
Ann
freja71 är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:25.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons