Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Mönster och klädsömnad > Korsetter
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2007-01-15, 17:54   #1
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
öljetter? fördelar/nackdelar

Jag provade lite på skoj att sy en UBkorsett under helgen (bild kommer om några dagar) och eftersom jag inte kände för att beställa hem en massa saker bara för att jag ville pröva lite + att de Öljetter man köper i tygaffärerna i Örebro är så otroligt kassa så prövade jag helt enkelt att sy dem för hand, jag tycker att det är en ganska rolig sysslesättning.

till min förväning så blev det förvånansvärt snyggt, även om det tar sin lilla tid att pilla med det och att det blir inte helt jämt alltid, men som sysselsättning framför tv så är det oslagbart, men nu till mina funderingar;

när började öljetter användas historiskt sätt igentligen?

vad är skillanderna mellan sydda snörhål och öljetter förutom det uppenbara?

håller det ena bättre än det andra?

vad föredrar ni?
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 18:35   #2
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Öljetterna kom nog som så mycket annat under andra halvan av 1800-talet. Men vet inte säkert.

Jag själv använder öljetter med bricka från RödaTråden (alternativt Jerndahls i Örebro). Har inte tålamodet att sy dem för hand.

Jag har också en jättebra syl som jag gör hål med - trycker genom sylen, trär på öljetten och drar in den hålet. Lägger på brickan och klämmer med en Pryms öljett-tång i vilken jag satt ett verktyg från RödaTråden som min bror har svarvat till så det passar.
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-15, 18:44   #3
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Med tanke på att man fram till öljettens intåg alltid sydde snörhål för hand så antar jag att hållfastheten är likvärdig (om man syr dem noggrant).

Jag syr handsydda på alla plagg som skall vara historiskt korrekta fram till 1800-talet.

Jag tycker det blir lika snyggt oavsett vad man väljer, men det går ju helt klart snabbare med öljetter.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 11:50   #4
klyka klyka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2006
Inlägg: 48
Enligt "Kvinnligt mode under två sekel" av Britta Hammar (och en tjej till, har glömt namnet nu) syddes snörhålen ibland på en separat remsa som syddes fast i plagget och som sen byttes ut när den gick sönder. Det tyder ju på att man
a) inte kan lita på sydda snörhål
b) ofta snörde för hårt
c) slarvade med sömnaden av snörhål, eftersom att det inte skadade plagget

Men å andra sidan läste jag i "Kungliga älskarinnor" av Eleanor Herman att en mätress under 1700-talet blev så arg att snörena i hennes korsett brast - snörhålen höll alltså!

Risken med öljetter är ju att de kan "glida loss", det kan inte ett snörhål göra. Jag ska sy snörhålen på min 1700-talskorsett iallafall, känns säkrast och snyggast
klyka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 13:15   #5
leningrad leningrad är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 1 081
Hur är det? Lägger man inte en liten metallring och syr fast den med täta stygn?
leningrad är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 13:28   #6
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
jag citerar från corsets and crinolines; sid. 157 early nineteenth-century Corsets "theworkwoman's Guide, by a lady, 1838

"Lace-Holes
Are generally worked in button-hole stich. Others insert in every hole a ring, called a patent lace hole; these are very durable, but are said to destroy the laces"

så det verkar som om det berodde på smak
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 13:29   #7
learningtofly learningtofly är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2006
Inlägg: 60
nu ligger en bild uppe på min korsett i alla fall
learningtofly är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-16, 14:57   #8
Lithia Lithia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 465
Magnus >>

Jag har läst om hål både med och utan metall ring.
På min 1700talskorsettt gjorde jag med knapphålstygn utan metallring under och det gick finfint att snöra genom.
Dock så förstärkte jag det ytterligare genom att lägga smält bivax runt hålen först inann jag sydde. det är en gammal skrädderimetod som förhindrar att tyget repar upp sig.

/L
Lithia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons