Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Tekniker > Stickning/Virkning/ Andra garntekniker
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2011-12-14, 14:08   #1
Lintuss Lintuss är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 17
Question Hjälp att tyda stickmönster babykofta

Hej,

Är det någon mer erfaren som kan hjälpa mig att tyda detta mönster? Jag förstår hur man ska göra framstyckena, men när det kommer till bakstycket och att få ihop allt hänger jag inte med! Är detta ett komplicerat mönster? För svårt för en nybörjare?

KOFTA:
Arb stickas fram och tillbaka på rundst.
Starta med det ena framst, lägg upp m till ärmen och sticka upp till axeln. Sticka det andra framst, sätt ihop de 2 framst och sticka nedöver bakst.

VÄNSTER FRAMST:
Lägg löst upp 29-34-38 (41-44) m på rundst 3 med Delight. Sticka räta på varje v - SAMTIDIGT på varv 2 läggs det upp 1 ny m mot mitt fram. Upprepa ökningen på växelvis vartannat v och vart 3:e v totalt 18-20-24 (28-30) ggr = 47-54-62 (69-74) m. Efter sista ökning stickas det 10 räta v.
Arb mäter ca 11-12-15 (17-18) cm.
LÄS HELA AVSNITTET INNAN DU STICKAR VIDARE!
På nästa v minskas 1 m mot mitt fram genom att sticka de 2 yttersta m räta tills. Upprepa minskn på varje v (dvs både från rätsidan och avigan): totalt 0-0-7 (19-12) ggr och sedan på vartannat v (dvs från rätsidan): totalt 28-31-29 (21-32) ggr (det är nu minskat 28-31-36 (40-44) m).
SAMTIDIGT när arb mäter 17-18-20 (21-23) cm läggs det upp nya m i slutet på v mot sidan till ärm: 6 m 2-2-3 (3-3) ggr, 8 m 1-1-1 (2-3) ggr och 21-22-20 (23-24) m 1 gång. Efter alla ökningar och minskn är det 60-65-72 (86-96) m på st till axel/ ärm.
När arb mäter 26-28-31 (33-36) cm sätts det 1 markör = mitt på axeln – SAMTIDIGT läggs det upp 2 nya m i slutet på v mot halsen, upprepa ökningen på nästa v mot halsen = 64-69-76 (90-100) m. Sätt alla m på en tråd.

HÖGER FRAMST: Lägg upp och sticka som vänster men motsatt.

BAKST:
Sticka vänster framst in på rundst, lägg upp 12-12-16 (16-20) nya m (= bak i nacken) och sticka höger framst in på rundst = 140-150-168 (196-220) m.
NU MÄTS ARB FRÅN MARKÖRERNA PÅ AXLARNA.
Fortsätt med räta m fram och tillbaka på st.
När arb mäter 6½-7½-8 (8½-9) cm maskas ärm-m av. Maska av i början på varje v i varje sida så här: 21-22-20 (23-24) m 1 gång, 8 m 1-1-1 (2-3) ggr och 6 m 2-2-3 (3-3) ggr = 58-66-76 (82-88) m på st. Sticka vidare tills arb mäter ca 26-28-31 (33-36) cm – vik arb dubbelt vid markörerna på axlarna och se till att framst och bakst är lika långa – maska sedan av.

MONTERING:
Sy sid- och ärmsömmarna kant i kant i de yttersta maskbågarna.

VIRKAD KANT:
Virka med Delight med nål 2,5 runt hela öppningen på koftan så här: 1 fm, * 2 lm, hoppa över 2 m / 4 v rätst, 1 fm i nästa m *, upprepa *-*, när man kommer till spetsen på framst virkas det knytband så här: 1 fm i spetsen, virka sedan lm i ca 25 cm, vänd och virka 1 sm i varje lm tillbaka, sedan virkas 1 fm i spetsen på framst igen, fortsätt virka kanten runt koftan fram till spetsen på det andra framst, virka knytband som på första framst, virka vidare runt resten av koftan.
Virka på samma sätt nederst runt ärmarna.
Sedan virkas det 1 knytband motsvarande det i varje spets på insidan av sömmen i höger sida och på utsidan av sömmen i vänster sida – se till att banden kommer i samma höjd som spetsarna på framst.

http://www.garnstudio.com/lang/se/vi...d_id=1&lang=se

Tusen tack på förhand!
Lintuss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 21:23   #2
Flia Flia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 843
Vad är det du inte förstår?

Ibland kan det lösa sig när man väl har gjort exakt som det står.
"Sticka in vänster framstycke" uppfattar jag som att man antingen byter till rundsticka på sista varvet, eller helt enkelt bara flyttar över arbetet en maska i taget.
Flia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 13:06   #3
Cessi Cessi är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2005
Inlägg: 900
Först stickar du ena framstycket plus den sidans ärms framsida (från ärmsömmen mitt under ärmen upp till mitt på axeln).
Sen stickar du det andra framstycket likadant men spegelvänt. (Dvs, du kan sticka precis likadant för det finns ingen avig- och rät-sida på "tyget".)

Om du lägger ihop de styckena, framför dig på bordet så ser konturerna ut ungefär som T där I är själva framstycket och - är ärmarna som sticker ut. Stickorna sitter i ovankanten av T:et.

Det som är kvar att göra är att sticka bakstycket samt baksidan av ärmarna. Man kan säga att du ska fortsätta sticka uppåt det stycket(styckena) som du har på bordet och att de (styckena) ska hänga ihop genom att förenas via bakstycket.

Uppåt på bordet, men när tröjan sen sitter på barnet så är samma riktning uppifrån nacken ner mot blöjan.

Så för att förena de där styckena så stickar du första varvet: från ena barnhanden: ärm, axel, lägger upp nya maskor till bakstyckets nackhål, axel på andra stycket och ärmen ner till andra barnhanden.

Det som hänger på stiskan nu är framstycken, och halva ärmar och ett halshål.

De första varven (de första 6½ cm från markören enligt minsta storleken) stickas alltså ärmarna klart samtidigt som övre delen av bakstycket stickas.
När ärmarna är klara maskar man av i sidorna på det här långa stycket (- -delen i T för bakstycket) och fortsätter med I-delen.

Rörde jag till det så får du fråga igen.
Cessi är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:22.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons