Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2007-01-27, 22:41   #46
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag blir precis lika upprörd när jag hör om djur som lider på slakterier, jag har förstått att många slakterier är oseriösa. Och det är lika illa.. men det finns mycket lidande i världen, krig, svält, misshandel osv..

Vi diskuterade mitt specifika problem med just vår hittekatt samt att många andra hade liknande erfarenheter som de delade med sig av.

Vi diskuterade alltså inte djurens rätt i allmänhet...

Och förresten kan jag bara se att det var jag som reagerade
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-27, 23:20   #47
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag kan inte låta bli att undra varför
Citat:
Uppenbarligen tog ni illa upp i alla fall...undrade mest bara för undrandets skull.
Det vet vi väl alla att djur far illa för att vi ska äta.Djur far illa för att vi ska ha fina pälsar på kroppen. Djur far illa över huvud taget så varför undra. Hjalmar har fått ett hem och det är viktigast. Ulrika har tagit sitt ansvar som en kännande god människa och givit Hjalmar en chans så varför undra om vi äter kött?

Katten är underskattad som husdjur och saknar värde så vi måste höja stausen på våra vänner. Sen har vi diskussionen om att äta kött eller inte men den platsar inte här och inte just nu.

Nu är det Hjalmar det handlar om och förhoppningsvis får hon några bra år hos den äldre tanten.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 09:53   #48
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Bra skrivet Tua!!!
Katter ses som "förbrukningsvaror" i alldeles för stor utsträckning. Hjälmar hade så'n himla tur som gick in just i Ulrikas garage, och Ulrika och hennes man förtjänar stort beröm!
För oss som älskar katter (och andra djur) och vet hur illa de kan fara (min Kilen hade till exempel hål i kinden och tänder borta för att han troligen blivit sparkad i huvvudet av någon människa. Och han tyvärr inte unik alls!) är det så skönt att få läsa en historia där det verkar ha gått bra!
Om någon vill diskutera annan djurhållning gör det i ett eget ämne!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 09:59   #49
avsl0203 avsl0203 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2006
Inlägg: 1 918
Så glad jag blir Ulrika att allt gått så bra för Hjalmar Fram för fler lyckliga slut!
avsl0203 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 10:54   #50
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Jag rodnar ju pga alla lovord .
Jag skulle vilja tacka för dom uppmuntrande orden och alla råd,och tacka alla andra som tar och som har tagit hand om hittekatter.

Jag går nu och tittar ut genom fönstrena, och ingen frysande Hjalmar i sikte... hon ligger nog i tantens säng och spinner hoppas jag..
Jag skulle vilja ringa henne igen och höra hur natten gått men jag inser att det kanske är lite väl påfluget, så jag tänkte vänta till ikväll

Stackars Kilen, hur kan någon göra så? Jag kan förstå att man kan bli irriterad över att katter springer och pinkar på dina mattor t.ex, men att sparka sönder dom.. Och se dom skrikande springa iväg sen.. fast dessa människor har ju en hel del som fattas på övre plan.! så man kan ju inte förstå dessa störningar.
Här hemma pratar vi rätt ofta om att vi skulle nog göra oss olyckliga om vi kom på någon plåga ett djur.. Jag snackar fängelse.. jag skulle se rött!

Nu måste maken traska ut i garaget och se om han kan sätta för hålet där kattluckan sitter tänk om vi väntat en timme till, men det är på förlusten man ska leva.
Kattluckan där ska sättas in på stugdörren, kattluckan som sitter där ska sättas in i en innerdörr här hemma. Under trappen har vi ett skräputrymme som ffa tjänar som katt-toa rum och skräpsamlare, så vi tänkte sätta in en lucka i den dörren, så kan vi ha den stängd. Då ser ingen röran därinne, fiffigt va? Har man djur man älskar så måste man inreda med stora (men mindre vackra) klösställningar och hål i innerdörrar, samt råttor och band och div. leksaker överallt

Sätter in en bild på Hjalmar, nytagen hemma hos tanten, det ser inte ut som en strykrädd katt. Hon kollar just in en mystisk påse när bilden togs..
Bifogade bilder
 
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 10:58   #51
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Hjalmar är ju bara sååååå söt!!!! (Och hon ser lugn ut också som låter sig fotas så bra!)

Jättesmart med kattlucka in i "skräpgarderoben"! Det har jag inte tänkt på att ma kan göra så! Hmmmm.... Blir det fler katter i huset igen tål det att tänkas på även här. Skönt att få undan kattlådan och inte behöva komma ihåg att lämna t.ex. toadörr öppen hela tiden...

Senast redigerad av Avslutat medlemskap den 2007-01-28 klockan 11:03.
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 11:37   #52
Alice Alice är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2003
Inlägg: 593
Åh tack snälla du för att du satte in en bild på Hjalmar, hon är ju bara för fin. Svårt att förstå hur nån kan lämna henne sådär bara. Ja jag har varit inne på samma tankar som dig, om jag får syn på någon som plågar ett djur så kan ni väl tänka på mig när jag sitter på Hinseberg sen. Men vad straffet än skulle bli så skulle det vara värt det.
Alice är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 11:38   #53
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
Vi kanske kan ha en liten sygrupp tillsammans på Hinsan!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 12:02   #54
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Hur våra celler skulle se ut

Tyg och alster överallt, vi får ansöka om större celler, där alla maskiner och tygskåp får plats! Och vad vi skulle ha att snacka om..
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 13:07   #55
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Jag delar gladeligen cell med er bara jag får förmånen att hudflänga den som gör djur illa.

Hjalmar är så söt och jag saknar min Buster när jag ser henne. Hon bara försvann för mig och jag vet inte vad som hände.

Tänk om Hjalmar tidigare bott hos en snäll gammal dam som avlidit. Tur hon flyttade in i erat garage Ulrika så hon åter kunde få flytta in hos en gammal dam med hjärtat på rätt ställe.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 13:19   #56
avsl090302 avsl090302 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2004
Inlägg: 194
Vilka trevliga och likasinnade cellkamrater vi får då va?

Senaste Hjalmar-bulletinen!
Tanten ringde nyss och informerade om Hjalmars första dygn. Hjalmar heter nu Mirran, fast för mig är hon ju Hjalmar ändå
Hjalmar hoppade direkt upp i hennes säng igår kväll och sov där tillsammans med tanten hela natten.. Fattar ni vilken lycka för en bortkastad kisse!?
Så nog får ni tro hon blir bortklemad där hos tanten, hon har vandrat runt och kollat i alla fönster, hon (Hjalmar alltså) blir livrädd när hon ser en människa komma gående och då gömmer hon sig under täcket. Men det går ju över när kissen ser att människorna kommer ju inte IN till henne, bara för att hon ser dom.

Sen har hon ju ätit och gosat och spunnit. Jag tror detta blev rena rama paradiset för vår Hjalmar..

Jag hoppas att Buster också fann en dam som tog hand om henne, kanske gick det så, vi får hoppas det. Tyvärr är det ju många som helt enkelt svälter ihjäl och därför får vi glädjas desto mer då vi ser sådana här solskenshistorier...

Tanten är ju alldeles begeistrad i Mirran, tanten har själv varit så ensam sedan senaste katten dog av sjukdom pga åldern. Så det blev ju helt perfekt!!
avsl090302 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-28, 14:06   #57
Avslutat medlemskap Avslutat medlemskap är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2004
Inlägg: 1 418
En så'n underbar solskenshistoria detta blev!!!
Avslutat medlemskap är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 11:26   #58
Avslut0801 Avslut0801 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2006
Inlägg: 335
Vad skönt att det ordnade sig. Jag tittade på väderprognosen under helgen, såg att det skulle bli riktigt kallt uppe i Norrbotten och tänkte på Hjalmar. Nu kan jag tänka på henne och bli glad i stället...

Apropå kattplågare så råkade jag se en bild på en sådan på Aftonbladets hemsida i fredags. Jag tog snabbt bort bilden, men den försvann ju inte från näthinnan. Usch, vad dåligt jag mådde och fortfarande mår. Hade jag vetat att det skulle bli sy- och kattjunta på Hinseberg så hade jag åkt till England där misshandeln skedde och gjort upp med kräket.

Mina katter Nasse och Laban var hittekatter, men de var så små, några veckor bara, när de togs om hand så de hann väl knappt bli förvildade.
Avslut0801 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 12:07   #59
Chasmine Chasmine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 2
Underbara Ulrika med husbonde!
Jag har inte varit inne på sysidan på denna del av året och vad får jag läsa först av allt, jo,
denna söta berättelse om katten Hjalmar. Har gått bakåt några dar för att läsa alla kloka inlägg och jag blir tårögd. Vilken insats ni gjort! Katten har bestämt sig för att bo hos er.
Ni vet väl kattälskare att vi bor i kattens hus.
Dessa ljuvliga varelser.

Hälsningar Lena med två quiltarkatter
Utvandrad Kalix-tjej(egentligen vackra Risögrund)
till Stockholm 1964 p.g.a utbildning.
Chasmine är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-29, 12:17   #60
Chasmine Chasmine är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2005
Inlägg: 2
Läs inte allt klart och ser nu att Hjalmar fått ett nytt hem. TOPPEN!!!
Då blir vi alla kattvänner lyckliga.
Nu kan jag återgå till mitt vanliga jobb vid datorn.
Ha det allra BÄST!
Kram till er alla för rörande inlägg!
Lena
Chasmine är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:03.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons