Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler
Gammal 2009-06-29, 01:26   #1
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Längtar efter kyla!!

Va säger ni nog nu..

Men jag längtar efter kallare temperaturer igen...

Jag är rökallergisk så vi kan inte vädra och ventilationen har vi tejpat igen pga att dumgrannarna röker konstant... Och nu har ju sommarplågan börjat, när vi har 35 grader inomhus, bor högst upp och har sol som gassar på... Och man inte kan vädra pga de dumma grannarna... Nyttja balkongen är att glömma direkt... Försökte en gång i förrgår för första gången på året med att ta ut och äta jordgubbar, men bara 2 minuter efter att vi satt oss ute började det osa röklukt, då var det bara att gå in igen och stänga fort!

Nej det hjälper inte att prata med dem. De kanske tar försiktigt några dagar sen har de totalt glömt bort det och röker dygnet runt igen. (ja dygnet runt, till och med kl 2-3-4-5 på morgonen)

Så jag lääängtar till att det börjar regna och bli svalare igen.

Tills dess degar jag bara... Produktionen är lika med noll....
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 03:42   #2
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
För att visa exempel: nu kl 04:40 känner jag lukten av cigarettrök.

Vad är det för människor som måste röka konstant, även om nätter? Det måste ju vara en tråkig liv och deras lungor vill jag då inte se!

(och på råga på allt är de också barnfamiljer med spädbarn)

De pengar de kan spara på de många ciggisar de röker kan de ju lägga ner på att få bättre tillvaro och få det bättre för barnen... T.ex. spara för barnens framtid om någonting.

suck.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 07:28   #3
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Du har inte funderat på eget hus!
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 08:14   #4
Dahlia Dahlia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: sep 2005
Inlägg: 4 350
Är det här en fortsättning på den stängda tråden från i höstas?
Då handlade det om precis samma sak!

Vi rökare får ju snart inte vistas någonstans.
Dahlia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 09:03   #5
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Jag är fd rökare nu, slutade 26/4 och jag kan faktiskt förstå bägge parter här!
Som rökare känner man sej ofta som ett lovligt byte, helt ok att hoppa på en med diverse kommentarer och som ickerökare känner jag hur illa det luktar med rök mm...
Men det ligger faktisk nåt i Tuas kommentar, varför utsätter du dej för att bo kvar om det blir en sån misär för dej?
Om jag har förstått det hela rätt så bor du i hyresrätt och kan inte tvinga andra till att sluta röka, så då skulle i alla fall jag flytta därifrån! Bara för att slippa må så dåligt av andras synder...
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 09:08   #6
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Faktum är att man behöver inte vara rik och köpa ett hus, man kan hyra. Du skrev i förra tråden (förstår inte varför du drar igång en ny om samma sak faktiskt) att du inte hade råd att köpa. Men undersök marknaden och hyr ett hus och slipp grannarnas rök.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 09:37   #7
ichigo ichigo är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2005
Inlägg: 3 988
Jag ber om ursäkt om ni blev stötta för det. Jag var så ledsen bara och kände mig så ledsen över att få lida. (förstår fortfarande inte varför jag som är allergiker ska visa hänsyn till rökare)

Hyra hus är nog för dyrt ändå och vi har inte ens råd att täcka flyttkostnader.Med tanke på att vi bor i Göteborg så finns det nog inte hus som kostar max 5000 kr i månad i hyra. Vi har inte råd att ha bil så därför det måste vara i Västra Göteborg pga jobb och tillgänglihet på jour.
ichigo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 10:09   #8
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Ingen som blev stött. Bara så onödigt att dra samma visa igen.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 10:12   #9
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
"De pengar de kan spara på de många ciggisar de röker,kan de ju lägga ner på att få en bättre tillvaro",skrev du,Ichigo.
Du som inte röker ,har ju sparat en massa pengar så att du kan skaffa en bättre tillvaro.Är så trött på detta tjat.Ingen annan än jag själv betalar mina sigg.Kostnaden verkar vara största problemet för dig.
Är det 30 grader varmt eller 30 grader kallt så får vi gå ut och röka,vilket som.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 10:25   #10
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Den dag jag slutar röka ska jag lägga 50 spänn i en burk varje dag. Det är vad jag sparar. Du som inte röker kan ju göra det också så ser du vad vi lägger ut och du spara in.

Ja fy fasen för att röka i snöstorm och 30 minus... prova det!
Lägg ner nu och acceptera att vi finns på planeten. Vill du slippa rökare så flytta ut i skogen. Jag såg en annons på blocket hyra 2900 kr/månaden och då spar du mer än jag.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 11:00   #11
chery chery är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 1 053
Här är en som absolut inte längtar till svalare väder. Tvärtom, jag njuter i fulla drag så länge det varar. Rökningen är inga problem här. Det finns rökare i alla fyra hushåll i trappen så ingen klagar. Själv har jag bestämt mig för att sluta den första juli. Den senaste månaden har jag endast rökat när min man varit hemma.Det är knepigare att sluta om det finns fler i samma hushåll. Orsaken till att jag slutar är för att jag behöver pengarna för att kunna åka till värme. Siktar på ny resa till Slovenien i Maj nästa år. Värmen är oerhört vilktig för att jag ska kunna fungera utan stelhet o smärta. Jag mår bäst när temperaturen är mellan 26-32 grader. I övrigt så tycker jag att det är lite väl mycket jakt på rökare. Skulle nästamn kunna jämföra det med apartheigt. Rökning förbjudet skylten = white only?
chery är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 12:33   #12
HeleneB HeleneB är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2006
Inlägg: 617
Men om du är så allergisk och får så stora problem i ditt boende så borde du väl kunna få något bidrag med ett boende som blir drägligt för dej? För i längden är ju din situation ohållbar efter vad det låter?
HeleneB är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 17:52   #13
Alvan Alvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2004
Inlägg: 4 168
Ucsh vilket sits.

Jag är också känslig för rök och det har ju hänt mer än en gång att jag varit tvunngen att byta plats på kommunala medel (även om jag suttit på platser avsedd för allergiker). Eller byta plats på allmänplats för att hamna så vinden blåser åt andra hållet) Vissa rökare verkar inte fatta vad det innebär att vara allergisk

Sen kan jag ha viss förståelse för att det inte är lätt att vara rökare idag. Tyvärr är det ju svårt att sluta och just hemmet är snart det enda stället man kan röka utan att någon säger till. Det kom en dom 2008 som sa att rökning var tillåtet på balkong inom "rimliga gränser"

Så tyvärr får du nog stå ut (vilket inte är lätt om man får allergisk reaktion) eller flytta (vilket inte heller är lätt om ekonomin är knaper). Men om de röker som du säger kanske du kan få det till "orimlig rökning"....

Hoppas du kan hitta någon lösning som funkar både för dig och grannarna.
Alvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-29, 17:57   #14
Sylena Sylena är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2003
Inlägg: 273
En lösning vore,om ni ska bo kvar,att byta lägenhet med rökarna.
Sanerad,förståss.
Lena
Sylena är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-30, 05:36   #15
Safia Safia är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jul 2008
Inlägg: 109
Ja usch vi flyttade i vintras till vår första lägenhet. På våren började vi känna tobakslukt utifrån varje 30 min och den lukten kom in utan att vi hade dörrar och fönster öppna att ha balkongsdörren öppen kom inte på fråga. Det dumma är att den grannen antagligen rökt inomhus under vinter och då det blev soligt och varmt dög det bra med balkongen (som är en franskbalkong som man inte kan gå ut på och stänga dörren efter sig så all rök kommer ju in iallafall). Vi var otroligt besvinkna eftersom vi tidigare trivts väldigt bra i vår lägenhet, som vi äger, och den är perfekt på alla sätt och vis utom grannarna.

Vi köpte kolfilter till vädringsluckorna och ringde disponenten och klagade. I finland finns det nån lag om att det inte skall få komma in tobakslukt och så småningom ska väl husbolagen kanske få förbjuda rökning på balkonger. Grannen har hör och häpna slutat röka på balkongen!! Antagligen hyr han sin lägenhet...

Jag är inte allergisk och har inget emot rökare men att röka är rökarens val och ingen annans så då ska ingen annan heller behöva lida av det.

Om det inte hjälper att klaga så (och om du inte äger lägenheten) skulle jag nog flytta man kan ju inte leva utan att få vädra och ha frisk luft.
Safia är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i detta ämne
Sök i detta ämne:

Avancerad sökning
Visningsalternativ Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:24.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons