Nyheter Artiklar Bloggar Forum Bilder Annonser Recensioner Länkar Kalender Medlemmar Din sida Om... 
Bevakningar   Inställningar   Sök i forum   Forumregler

Gå tillbaka   Sysidans forum > Övriga forum > Fritt Forum
Registrera Dagens inlägg Markera forum som lästa

Svara
 
Ämnesverktyg Sök i detta ämne Betygsätt ämne Visningsalternativ
Gammal 2008-10-26, 21:01   #31
BodilN BodilN är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: dec 2005
Inlägg: 470
Jag tycker inte att tonen är så hård allmänt sett men i vissa trådar om moderering, stavning m m är det lite hårdare tonlägen (om jag nu inte missat dessa trådar, jag läser ju inte allt). Jag hoppas att det hårda tonläget inte sprider sig till övriga trådar. Sysidan är ju ett roligt ställe att tillbringa sin tid på. Här finns så mycket kunskap och glädje. Jag hoppas att de som vill avsluta sina medlemsskap stannar kvar. Kanske kan vi vända den negativa trenden.
BodilN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 21:02   #32
Delfintua Delfintua är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: feb 2006
Inlägg: 3 987
Citat:
annan65 skrev: Visa inlägg
Ursäkta mej lite, Elisabet S.... Jag är en ganska flitig besökare och jag tycker mej ha märkt en mycket mer negativ stämning efter att DU började lägga dej i och ändra saker och ting! Förlåt än en gång för att jag tycker........
Än en gång. Be inte om ursäkt för din iaktagelse är helt korrekt.
Delfintua är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 21:07   #33
monicka monicka är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 335
Men jag tycker faktiskt vi kan strunta i stavfelen...Jag är egentligen en riktig stavpolis...men ibland när man skriver så är man så inne i sina tankar att stavfelen faktiskt får vara ok!

Forumen däremot är det väl ok att man flyttar till rätt; det blir ju eg enklare för alla och ibland är det ju svårt veta om man hittat rätt, eller så är det det där ivriga igen...

Tycker också att man kan få skriva nygamla trådar, dvs att det är ok att börja en ny tråd med en ny fråga även om en liknande tråd funnits för två år sedan. Nya medlemmmar,nya idéer, typ...

Jaja, mycket tycker jag men är ganska snäll ändå! Nu är det sovdax och kanske ska jag sy i morgonkväll! Kram igen alla goa,snälla sysidetjejer!/M
monicka är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 21:25   #34
Banshee Banshee är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 149
Nu vet jag inte vilken av alla trådar som vore lämpligast att skriva i, jag hade planerat att inte blanda mig i alls innan stormen lagt sig, men jag upplever att ingen säger precis vad jag tänker, så jag kastar mig friskt vågat in i pratat.

Jag kan känna igen mig i att sidan blivit något hårdare sista tiden, och att det eskalerat ordentligt sista veckan.

Dels är det diskussionerna om alla dessa kön, men de diskussionerna tror jag faktiskt skulle varit precis lika vilda för ett halvår sedan. Det rör sig mer om en ganska naturlig respons på en av de mer fantastiska sidorna hos sysidan, nämligen de många generationer som är och alltid varit aktiva här. Merparten av alla forum jag besöker har en bra mycket snävare målgrupp, och visst finns det bråk där, men oftast av en annan typ. Olika grupper och generationer har, onekligen uppenbarligen, lite olika referensramar, utan att någon nödvändigtvis behöver ha fel. Konflikter uppstår ju alltid då och då, av olika anledningar.

Sista veckans konflikter har varit värre, för de är ett riktigt problem.

Att vara moderator är otacksamt, oerhört otacksamt, och det borde det inte behöva vara. Jag tycker vi ska vara glada för att de som åtagit sig uppdraget är beredda att ge oss av sin tid för att forumen ska fungera smidigare.
Dessvärre var övergången oerhört osmidig. Information om att moderatorer tillsatts kom ut _aldeles_ för sent, även om de flesta säkert sett i ögonvrån när moderatorer efterlystes, räcker knappast det som information.
Sysidan är ovan vid moderering och redigering, och man kan inte ta i med hårdhandskarna genast, utan behöver få till en övergång, där skrivande får en chans att förstå och anpassa sig efter förändringen. Alla är inte inne i forumen varje dag, och säkert kan en medlem som inte varit inne på några veckor och som tittar in nu få en smärre chock och undra hur och när i hela friden här var revolution.

Jag saknar generellt konstruktiv kritik i alla de här diskussionerna, det är missnöje, gnäll, folk som känner sig påhoppade och en allmän "det-var-bättre-förr-mentalitet". Det är alldeles för lite vilja att göra något bra av förändringarna. Vi kan ju bli bra igen, såklart. Bättre också, för den delen!

Men för att återgå till någon sorts konstruktiva tankar;
Jag tror att det hela hade gått mycket smidigare om de nya moderatorerna gemensamt satt upp ett allmänt tillvägagångssätt, så att alla agerar lika och vet varför saker skett och ej.

I nästan alla forum med många moderatorer jag känner till har moderatorer ett eget, dolt, forum där alla moderatorer skriver exakt precis vad de ändrat eller gjort, när, i vilken tråd, motivering med mera. Det innebär att övriga moderatorer lätt kan ge respons till frågande medlemmar, fort, om någon har klagomål, samt att det finns en dokumentering på vad som skett, så att mindre tvister lättare kan lösas.
Utan den typen av dokumentering blir det lätt ohållbart för en "ledning" eller liknande att kunna ha något som ens liknar översikt till forumen.

Man moderar _ytterst_ sällan i en tråd, om det inte förekommer regelrätta kränkningar eller sådant som bryter direkt mot forumsregler. Det är mycket bättre att föra en konversation med en medlem direkt, om någon missköter sig är det smidigare att en moderator kontaktar medlemmen via gästbok eller mail och tydligt med trevlig ton försöker få fram sin poäng. _Om_ en tråd ändå behöver modereras hårt är det ju en fördel om man skickar ett meddelande till berörda medlemmen samtidigt, för att undvika förvirring.

Jag förstår att man kan tycka det är kränkande om någon tar bort ens inlägg, eller delar av, och det borde verkligen inte behöva användas ofta! I merparten av de forum jag är aktiv inom är det vanligare att en moderator lägger ett inlägg i tråden som en lätt "varning" och ber folk att citera mindre eller hålla sig till topic. Först om saker missköts efter det är det att tänka på vidare åtgärder.

Om man ser till mina personliga åsikter om modereringen som skett...
Att rätta stavfel i rubriker kan jag tycka är acceptabelt, likaså att ändra en rubrik skriven i enbart versaler eller med femton utropstecken, men att moderera ett inlägg på liknande vis är inte ok. Att ta bort folks citat är inte heller ok, det finns bättre sätt att låta påskina om citat används för flitigt. Att flytta en tråd som hamnat i fel forum är ok, likaså att låsa en tråd om det finns många tidigare likadana, men isåfall tycker jag att aktuell moderator skriver i tråden varför den är låst och _hänvisar_ till en tidigare tråd med en länk, innan tråden låses.

Jag tycker att de nya moderatorerna halkat lite snett från början, men jag tror också att det kommer kunna bli riktigt bra, om det bara blir en tydligare rutin och lite mer substans i riktlinjer och tillvägagångssätt.

Angående tanken att det här på något vis skulle ha att göra med jargonger och åldersgrupper kan jag som tämligen "ung" deltagare i den här tråden tycka; jag tror inte att det har det minsta med de stora problemen att göra, som jag skrev tidigare, här har alltid varit stor vidd i ålderspannet! Visst kan det leda till missförstånd, men det leder verkligen inte till den här typen av problem!

Heja förändring och utveckling! Hur skulle vi annars kunna bli bättre?

...och jisses, vilket långt inlägg!
Banshee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-26, 21:31   #35
gullum gullum är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: aug 2005
Inlägg: 901
Det känns skönt att jag inte är ensam om min känslor! Samtidigt så är det väldigt sorgligt. Det är sant som några av er skrev att vi ska ta tillbaka den fina stämningen själva. Jag tror inte på att gå till attack mot personer. Moderatorerna tror nog sig göra det de ska göra. De måste nog få klarare regler från admin. Fast jag håller med om att det ser lite konstigt ut när de till och med redigerar sig själva. Inlägget hade ju iallafall legat inne tillräckligt länge för att jag skulle hinna citera det. Och inget svar fick jag på det heller.

Till er som fudnerar på att säga upp era medlemsskap vill jag säga. Vi behövs alla här på sysidan. Särskilt ni som står för den gamla goda stämningen. Alla har vi olika egenskaper och kunskaper som vi kan dela av oss av. Låt inte denna tids turbulens knäcka er!

Kramar till er alla!
gullum är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 01:16   #36
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
gullum skrev:
Elisabeth S, jag har faktiskt väntat på att någon moderator skulle svara.
Jag håller inte med dig om att tonen varit rå en längre tid. Du skriver själv att du inte varit så flitig deltagare på sista tiden. Så hur vet du att det varit råare?


ElisabethS skrev:
Jag är en ubåt emellanåt men jag är inne varje dag men har inte deltagit i något forum på länge. Jag har valt att ha undervattensläge Och visst har det varit mycket bråk och tumult emellanåt.


gullum skrev:
är inne på sysidan i princip varje dag och skriver ganska så ofta. Jag tycker inte att det har varit fritt fram att vara aggresiv och rå. Går någon över gränsen så brukar de andra medlemmarna vara snabba att ingripa.


ElisabethS skrev:
Visst har det varit råa påhopp emellanåt. Det har ju också varit några som blivit
avstängda.


gullum skrev: Visst ska vi ha moderatorer men jag tycker inte att det ska vara som den senaste tiden. Ni borde hitta en medelväg och inte hoppa in i var och vartannat inlägg. Vissa av de inlägg du har redigerat har du ändrat helt så man vet inte vem som skrivit tills slut.


ElisabethS skrev:
Jag har modererat i 4 st inlägg. 3 st var klara regelbrott. Däremot var det sista feltolkat av mig och är nu återställt samt personen har fått flera ursäkter från mig. Både via mail samt i forumen. Så vad jag gjort för fel är obegripligt.

Det är förbjudet att be någon rita av ett mönster för att sedan skicka det till en annan medlem.
Och det är förbjudet att dela med sig av brodyrfiler, även gratisbrodyrer.
Det är de reglerna som vi har att rätta oss efter. Vare sig vi vill eller inte. Vad vi sen gör utanför sysidan är inget jag bryr mig om. Men har jag åtagit mig den otacksamma rollen som moderator så är jag skyldig att ta bort, redigera och ändra felaktigheter i vårt forum.
Och jag och de andra moderatorerna ska inte behöva bli utskällda för att vi gör vårt jobb.
Nu har inte du varit aggresiv alls så misstolka inte mitt svar. Det finns andra som står för den biten.


gullum skrev:
Vare sig ni vill eller inte så är ni moderatorer en av anledningarna till att medlemmar känner sig uppgivna och sårade. DET måste ni göra något åt.


ElisabethS skrev:
Ja visst. men då måste medlemmarna också acceptera att en moderator kan komma och ändra i ett inlägg, radera en textrad och tom stänga en tråd.


gullum skrev:
Jag önskar att kritiken tas för vad den är. Det måste göras något åt att medlemmar vill avsluta sina medlemskap och känner sig sårade och påhoppade.


ElisabethS skrev:
Kritik är faktiskt bra att få och även beröm. Det ska vara likadelar så mår alla mycket bättre. Det ska inte behöva vara en hatstämning som det är nu. Vi kan säkert komma fram till ett bra resultat om vi hjälps åt.
Jag fick omedelbart en åthutning över detta inlägg som du svarat mig på. Sen gick drevet igång. Och rätta mig om jag har fel, men för mig är det här ett oacceptabelt agerande.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 01:30   #37
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
HeleneB skrev: Visa inlägg
ElisabethS: Med tanke på hur det blev med MITT inlägg så kan jag faktiskt förstå att folk blir förbannade! Kan du inte stå för vad du skriver utan måste ändra?!
Klart jag står för vad jag skriver. Har jag antytt något annat.
Min dator kraschade så mitt tillägg till mitt inlägg hann aldrig infogas.
Däremot så har jag inte rört ditt inlägg.

Senast redigerad av ElisabethS den 2008-10-27 klockan 01:43.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 01:42   #38
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
gullum skrev: Visa inlägg
Fast jag håller med om att det ser lite konstigt ut när de till och med redigerar sig själva. Inlägget hade ju iallafall legat inne tillräckligt länge för att jag skulle hinna citera det. Och inget svar fick jag på det heller.
Jag har förklarat att min dator kraschade när jag skulle lägga till några ord i mitt inlägg. Det var anledningen till att jag inte svarad dig.
Och varför ska inte vi få redigera oss själva? Det kan ju ni göra. Vi har 15 minuter på oss. Sen stängs den tjänsten.
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 06:16   #39
lillalvan lillalvan är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 74
Håller med dem som tycker att denna sida blivit " jobbig". Själv har jag trappat ner på besöket på sidan. Vill gärna vara kvar för här finns så mycket bra. Har varit fin gemenskap. Har man haft problem så har det alltid funnits någon som kunnat hjälpa en. Hoppas på att det fortsätter. Har faktiskt funnit vänner här som jag är glada att ha.
Blir lite ledsen när jag läser om vad en moderator gör. Gäller deras uppgift "bara det som skrivs i forum?" eller skall de även se över bilder m.m. Det finns ju direktiv om bilder också. Så varför är de inte " STENHÅRDA" där också.
Har lagt in min sista bild på ett tag. Vet ej om jag kommer att lägga in mer eller överhuvudtaget öppna sidan mer.
Blir så ledsen på allt onödigt tjafs.
Häälsning Jenny Håkansson.
lillalvan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 07:16   #40
120404 120404 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: nov 2007
Inlägg: 508
Men du ElisabethS har varit på Maskinbrodyr ganska nyligen

Men det kanske du har glömt. Gå in och titta på 200 handukar att brodera på.

Senast redigerad av wowa den 2008-10-27 klockan 07:24.
120404 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 08:00   #41
albasmormor albasmormor är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: apr 2008
Inlägg: 314
Hej

Har läst runt lite och håller med i mycket av det Banshee skrev.

Jag tycker att det är viktigt att alla känner att de få skriva här, alla stavar inte lika bra men jag har alltid kunnat läsa det som skrivits här, så varför koncentrera sig på att redigera stavfel..

Vet inte om någon håller med mig men jag tycker att de som är värdar inte skall vara för aktiva i forumen själv, det blir lätt fel då.
albasmormor är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 08:19   #42
ulindh ulindh är inte uppkopplad
admin
 
Medlem sedan: sep 2003
Inlägg: 792
Det kommer att bli bra, håll ut ett tag!
ulindh är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 08:37   #43
avsl090 avsl090 är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: jan 2007
Inlägg: 901
Citat:
albasmormor skrev: Visa inlägg

Vet inte om någon håller med mig men jag tycker att de som är värdar inte skall vara för aktiva i forumen själv, det blir lätt fel då.
Hej Annette (albasmormor) Jag undrar lite över ovanstående citat (jag har tagit bort delar av ditt inlägg i citatet för att förenkla läsningen) Vad är det som blir fel om vi är aktiva i forumen? Jag skulle personligen tycka det var jättetråkigt om jag inte skulle få delta i forumdiskussionerna bara för att jag är moderator. Jag kan skilja på mej som privatperson och mej som moderator. När jag skriver i egenskap av moderator så skriver jag under med Annette/moderator. Jag vill inte att du skall ta detta som ett personligt påhopp utan det är en ärlig undran och jag tycker det är bra att frågan tas upp.


Annette/privatperson och moderator (iallafall just nu)
avsl090 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 09:05   #44
barkle barkle är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2004
Inlägg: 454
ElisabethS: Du fortsätter att försvara dig med näbbar och klor. Kan du inte bara för en kort sekund visa bara liiite ödmjukhet och sätta dig ner och tänka efter om det inte ligger nånting alls i den massiva kritik du fått av medlemmarna??
Jag har inte hängt med på sysidan på ett tag och inte hört talas om dessa nya moderatorer och baxnade då du som moderator tyckte nån skulle tvingas att berätta var hon beställt handdukar!!!!
Jag håller i sak med dig att det var löjligt att gå ut med halva storyn men att vi inte direkt kunde få reda på var hon köpt dem, men att forumets moderator skulle ta en sån sak i öronen förvånade mig! Ni ska väl inte vara poliser på det viset. Klart ni får tycka som privatpersoner men ska hålla en låg profil som moderatorer och bara gripa in då det är absolut nödvändigt, gärna då med enbart en privat reprimand till vederbörande och inte till offentlig beskådning. Nä du, du har nog tagit på dig för stora stövlar i detta fall. Tagga ner och lägg av att leka polis (eller tänk över om detta var en lämplig uppgift för dig)! Såna har vi nog av, både på sysidan och i verkliga livet.
Är er titel "supermoderator"?!!! Ja det var ju att ta i i överkant.
barkle är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-10-27, 09:14   #45
ElisabethS ElisabethS är inte uppkopplad
 
Medlem sedan: okt 2005
Inlägg: 877
Citat:
wowa skrev: Visa inlägg
Men det kanske du har glömt. Gå in och titta på 200 handukar att brodera på.

Du tycks inte kunna släppa mig utan hyser något sorts agg mot mig som jag inte kan förstå.
Vill du fortsätta käbblet med mig så gör det privat då så slipper sysidan bli drabbad av alla antydningar och spydigheter som formligen forsar ur din mun
Mig veterligt så har jag aldrig haft något med dig att göra utom med dina berömda "200 handdukar" Trotts att jag bedyrat att det inte fanns och det finns ej nu heller, någon negativ avsikt med mitt inlägg så kan du inte släppa det.

Att du fortfarande kör drevet mot mig som en av huvudförarna är tragiskt och det gör mig och säkert fler ledsna att den tendensen får försigkomna här på sysidan.

Jag är en snäll och väldigt hjälpsam person och gör aldrig någon människa illa. Jag skriver aldrig elaka inlägg, jag kritiserar aldrig utan jag berömmer hellre.
Ändå har du fått mig till sysidans värsta ragata och det är skam när man har den egenskapen att man ska "ge igen". Mobbing kallas det och mobbing är någon jag "aldrig" tolererar. Mobbing ska inte tolereras helt enkelt.

Vi är inte mer än människor som kan tolka inlägg felaktigt. Har vi gjort så så är det också lätt att be om ursäkt och ställa till rätta. Men ursäkten måste då tas emot och det är här problemen uppstår.
En mobbare godtar aldrig en ursäkt.
Jag skrev att inlägget absolut inte var illa ment och jag bad samtidigt om ursäkt.

Kan du inte ta emot en ursäkt så visar du ju bara vad som egentligen är viktigast. Att få fortsätta driva pöbeln

Jag förväntar mig att du och jag tar den här fortsatta pajkastningen i våra privata mail istället, så slipper vi förgifta den här härliga sysidan med elaka ordväxlingar. För jag är faktiskt trött på dina glirigheter och kommer att svara dig med samma mynt under den tid du väljer att fortsätta mobbningen mot mig.

ElisabethS
ElisabethS är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är av
HTML-kod är av



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:58.


Powered by vBulletin® Version 3.8.8
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Sysidan.se är byggd med CommunityLib från Mainloop Personuppgiftspolicy
Annons